«Чорний переділ» автобусних маршрутів Херсона — зі стріляниною та нападами на міських чиновників
У Херсоні, як у буремні 90-ті, знову розгортається війна за право контролювати маршрути громадського транспорту. Тоді «бійці» конкуруючих фірм били в пасажирських автобусах вікна та підпалювали їх, а в парки і гаражі кидали гранати. Однак якщо двадцять років тому війни велися винятково між приватниками, то зараз під роздачу дедалі частіше потрапляють муніципальні чиновники та комунальники, які всіляко намагаються відстояти шматок пирога й для міської громади. Щойно право обслуговувати тринадцять вуличних маршрутів дісталося Комунальному підприємству «Херсонкомунтранссервіс», що виставило на них 150 автобусів, одразу почалося. Спершу невідомі молодчики показово побили директора КП депутата Херсонської міськради від Партії регіонів Олександра Малишева і начальника міського управління транспорту та зв’язку Олексія Жакуна. А коли жертви нападів не зрозуміли натяку, знову пролунали постріли.
Директора підстрелили, як дичину
Минулого вівторка, 5 червня, директор «Херсонкомунтранссервісу» Олександр Малишев біля восьмої години ранку йшов з дому на роботу. На вулиці Ладичука поряд із ним пригальмував БМВ. Із салону вискочив невідомий чоловік, прицілився і відкрив по пішоходу вогонь із мисливської рушниці. Олександр Малишев повернувся і хотів відбігти вбік, тому один заряд дробу потрапив йому в спину, а другий продірявив стегно. Якби кілер з такої відстані влучив у обличчя, навіть дробу для смертельного поранення вистачило б.
Щойно депутат, який стікав кров’ю, упав на асфальт, стрілок знову прошмигнув у салон БМВ, і машина зникла з місця злочину. Незабаром міліцейський патруль засік уже порожню іномарку у дворі дев’ятиповерхового житлового будинку по вулиці Іллюші Кулика, і знайшлися свідки, котрі бачили, у який під’їзд зайшли її пасажири. Навколо будинку почали виставляти оточення, підтягся спецназ, а БМВ навіть оглянули сапери — була підозра, що машину могли замінувати. Однак на штурм іти не довелося: троє кілерів, схожих за описом на кавказців, зуміли вислизнути в невідомому напрямку за лічені хвилини до того, як усі входи-виходи з будинку встигли заблокувати.
БМВ також не став для слідства зачіпкою. Перед тим, як залишити автомобіль, злочинці ретельно протерли його салон, пропустивши лише один, та й то змазаний відбиток пальців. Перевірка за базою даних ДАІ теж не дала міліції нічого істотного: з’ясувалося, що дорога німецька іномарка ніде не значилася — вона немов узагалі не перетинала кордон України. А її номерні знаки були зняті з «Мерседеса» у Дніпропетровській області. Окремо ці деталі начебто ні про що не говорять. Однак їхній повний набір чітко вказує на те, що замах на вбивство (саме за такою статтею КК порушили кримінальну справу в Дніпровському райвідділі міліції Херсона) директора комунального підприємства скоїли аж ніяк не випадкові відморозки.
«Пірати» зводять рахунки
Директор КП «Херсонкомунтранссервіс» також упевнений, що замах на вбивство однозначно пов’язаний тільки з його професійною діяльністю. А ще точніше — він є прямою реакцією тіньового бізнесу на витиснення з маршрутів, що обслуговуються цим підприємством, «піратських» автобусів.
«Вважаю, що ні про який злочин побутового характеру в цьому випадку не може бути й мови — запеклих конфліктів на побутовому ґрунті, через які було потрібно пускати в хід зброю, у мене просто не було. А от нелегальним перевізникам я справді наступив на мозоль, — опритомнівши після операції, заявив у телефонному інтерв’ю кореспондентові «Голосу України» Олександр Малишев. — Задіявши свої депутатські повноваження, я організував серію рейдів за участю податківців і міліції. Рейдові групи зупиняли на вулицях автобуси, що займалися неліцензійними пасажирськими перевезеннями, і штрафували їхніх власників на великі суми. Завданих збитків «пірати» не вибачили, замовивши моє вбивство».
«Про попередній напад на Олександра Малишева нам відомо. За цим фактом теж порушено кримінальну справу про хуліганство. Однак заяви із проханням забезпечити йому охорону директор КП «Херсонкомунтранссервіс» у міліцію не надсилав», — каже начальник Дніпровського райвідділу міліції Херсона підполковник Володимир Мартиненко.
Існуючі 39 міських автобусних маршрутів Херсона обслуговують сім фірм-перевізників, що виграли це право на щорічному конкурсі. Вони, у свою чергу, укладають угоди з приватними підприємцями-власниками автобусів, а також виставляють на вулиці власний транспорт із найманими водіями та кондукторами. На 420—450 автобусів, які працюють легально, у Херсоні ще нещодавно припадало не менше ста «піратських» (зараз у міському управлінні транспорту та зв’язку запевняють, що їхня кількість скоротилася до шістнадцяти). Кожен такий автобус, залежно від маршруту й місткості салону, приносить своїм власникам на добу близько 250—400 гривень чистого прибутку.
Після нападів на Олексія Жакуна та Олександра Малишева багато херсонських чиновників, котрі курирують громадський транспорт, подумують про те, щоб змінити роботу — життя дорожче. Долю Олексія Леонідовича й Олександра Володимировича кожен приміряє на себе і захищеним не почувається. Адже за фактами побиттів кримінальні справи міліція порушила, і їхнє розслідування навіть взяв під особистий контроль начальник обласного УМВС генерал-майор Валерій Литвин. Однак навіть із таким керівним «стимулом» ні учасників нападів, ні їхніх натхненників затримати не вдалося. А безкарність, як відомо, породжує нові злочини.
Резюме від міського голови
Однак відмовлятися від присутності на вуличних маршрутах комунальних автобусів і віддавати ринок тіньовикам муніципальна влада обласного центру не збирається. Міський голова Херсона Володимир Сальдо каже, що просто не може закрити тему — земляки не зрозуміють. Адже нелегальні перевезення — це насамперед відсутність будь-яких гарантій комфорту та безпеки: про страхові виплати у разі аварії пасажирам, які скористалися послугами «піратів», можна забути відразу. А ймовірність такої аварії куди вища, ніж у офіційного перевізника, адже нелегальний транспорт навряд чи проходить техобслуговування й найчастіше перебуває в жахливому стані.
— Громадський транспорт існує для того, щоб створювати для городян зручності пересування й забезпечувати безпеку, а не для механічного викачування грошей за проїзд. Комунальних перевізників легше контролювати в цьому плані, до того ж їхня присутність на ринку стимулює цивілізовану конкуренцію із приватниками. З нелегальними маршрутками, що працюють паралельно з фірмами, які виграли конкурс на обслуговування пасажирів, здорової конкуренції бути не може, тому боротьба з ними триватиме, з яким би запеклим опором ми не зіткнулися, — резюмує Володимир Сальдо.
Фото Дар’ї ТАРАБАН.
На знімку: заради безпеки співробітники міліції не пропускали мешканців у свої квартири.
Міліція встановлює оточення біля будинку, куди увійшли підозрювані.
Хроніка кримінальних війн за переділ автобусних маршрутів Херсона:
1996 рік. Невідомі зловмисники закидали осколковими гранатами парк автобусів фірми «Таксі-сервіс», пошкоджено десятки машин.
2009 рік. Напад на виконувача обов’язків директора фірми-перевізника «МІС» Михайла Ткаченка, який одержав вогнепальне поранення в руку.
2012 рік. Нічна пожежа в закритому боксі Комунального підприємства «Херсонкомунтранссервіс», за загадкових обставин згоріли та пошкоджені три автобуси середньої місткості.
Усі перераховані вище злочини залишаються нерозкритими.