Ідея цього інтерв’ю народилася під час презентації у Львові проекту «Олімпійська надія». Як відомо, Україна готується подати заявку на проведення Зимових Олімпійських ігор 2022 року в Карпатах. Гостей сподівається прийняти стародавній Львів.

Після розмови з Михайлом Костюком, головою Львівської ОДА, ми вирішили з перших уст дізнатися, як наші сусіди-росіяни в Сочі готуються до Зимової Олімпіади.
З цієї публікації «Голос України» починає вести тематику, пов’язану з проектом «Олімпійська надія».
Перша наша розповідь із Сочі — про російський досвід підготовки до Зимових Олімпійських ігор 2014 року.
З біографії Анатолія Пахомова
Народився 1960 року в станиці Новоархангельська Тихорєцького району Краснодарського краю. Закінчив Кубанський сільськогосподарський інститут. Доктор технічних наук, професор. З дружиною виховують сина і доньку.
Працював віце-мером Краснодара, керував департаментом комплексного розвитку курортів та туризму Краснодарського краю.
У 2006 році обраний мером міста-курорту Анапа — проголосували 70 відсотків виборців. 
За три роки роботи в Анапі притік гостей на курорт збільшився з 1,3 до 4,5 мільйона відпочивальників, а бюджет міста виріс в 4,5 разу.
Позитивно діяльність Анатолія Пахомова на посаді мера Анапи оцінювали майже 73 відсотки опитаних — це найвищий рейтинг серед глав муніципальних утворень в Краснодарському краї.
Це шанс оновити інфраструктуру
У Сочі нині гаряча пора. З одного боку — це найбільша будова Європи, а з другого — літній сезон на курорті ніхто не скасовував. Сюди з Києва літаком можна дістатися лише через Москву. Прилетіли в аеропорт Адлер під вечір, а вже наступного дня кореспондента «Голосу України» у робочому кабінеті прийняв глава адміністрації Сочі Анатолій Пахомов. У напруженому робочому графіку мер знайшов час, щоб наприкінці робочого дня поговорити з гостем з України про олімпійські будні Сочі.
Анатолій Миколайович підводиться з крісла і щиро вітається. Ми демонструємо главі адміністрації Сочі фотоальбом Василя Пилип’юка про старовинний Львів і починаємо розмову.
— Що Сочі отримає від Олімпіади-2014? Що зміниться в житті звичайного жителя міста?
— Для Сочі підготовка до Олімпіади — це не тільки нагода продемонструвати честь і гідність, а й відкрити Росію всьому світу. Для нас це також можливість розв’язати застарілі проблеми. Для нас олімпійський проект — це не тільки два тижні змагань, а й шанс оновити всю інфраструктуру курорту. Сочі нині переживає другу молодість. Як у будь-якому місті, у нас теж не бракувало проблем. Насамперед це енергетика, не вистачало електричної енергії. Ми 240 мегават отримували з усього Краснодарського краю. Завдяки підготовці до Олімпійських ігор збудували Сочинську теплоелектростанцію, яка виробляє 160 мегават. Споруджуємо Адлерську ТЕС (350 мегават). Для того федеральна влада збудувала по дну моря газопровід Джубга—Лазаревське—Сочі протяжністю 172 кілометри, який дає змогу подати голубе паливо до електростанцій та газифікувати всі населені пункти. Це велике досягнення енергетики та генерації.
Енергорайон Сочі колись був розрахований на 240 мегават, хоч в часи пікового навантаження споживав до 390 мегават. До 2014 року енергетичне навантаження збільшиться до 1040 мегават, і всі потреби будуть задоволені за рахунок власної генерації.
— Як розв’язуєте транспортні проблеми?
— Як бачите, у Сочі виникають транспортні колапси. Дорога, якою ми сьогодні користуємося, не тільки міська, а ще й міжнародна. Нею рухається транспорт в Абхазію. Ще в 1953 році поставили завдання збудувати дорогу в обхід Сочі. Розробили проект. Але тільки в 2010 році збудували об’їзну дорогу, яку нині використовують як технологічну для вантажного транспорту.
Поряд будується ще одна обхідна дорога. Завдяки олімпійському проекту в транспортній інфраструктурі Сочі з’явився принципово новий сегмент — внутрішнє міське залізничне сполучення. Міська маршрутна мережа буде пов’язана з місцевими залізничними лініями, які сходяться в так званих транспортних хабах. Така схема руху стане основною для гостей та учасників Олімпіади. А сочинці отримають можливість швидко і без проблем дістатися до будь-якої точки міста на швидкісних електричках. Це особливо актуально для жителів віддалених населених пунктів. Вони зможуть дістатися на громадському транспорті до ближнього хаба, а потім за 15 хвилин прибути на станцію «Сочі» залізницею.
Скільки коштує Олімпіада?
— Анатолію Миколайовичу, скільки буде вкладено коштів в інфраструктуру Сочі?
— Я не можу сказати, бо різні відомства цим займаються і таку інформацію нам не дають. Міністерство транспорту переймається дорогами, Російські залізниці збудували другу гілку для електрички від Туапсе до Сочі. Закінчують будівництво спільної залізничної та автомобільної дороги від Адлера до Красної Поляни. З 47 кілометрів значна частина пройде під землею. З’являться нові залізничні вокзали та платформи. Залізничний транспорт у Сочі стає міським.
Прилітає, скажімо, киянин до Адлера і, не виходячи з аеропорту, сідає в електричку. Поки що експрес ходить до центру Сочі, але до 2013 року буде продовжений до Туапсе.
— А як з екологією?
— Для курортного міста збереження екосистеми нашого регіону в умовах масштабного будівництва — проблема номер один. Значна частина олімпійської програми присвячена питанням будівництва систем очищення і каналізації, переробки відходів. Це дорогі й складні заходи, без їх реалізації екологічна ситуація в місті з року в рік погіршувалась би. Завдяки Іграм вирішуються ключові проблеми.
У Сочі, як і в багатьох інших містах, найбільші проблеми — це звалища. Адлерське звалище ми рекультували — його вже нема. На стадії закриття ще одне. Все сміття залізничними шляхами вивозитимуть за межі Сочі.
Ми будуємо центральний колектор. Вступили до ладу три очисні споруди, у тому числі Адлерська і Краснополянська...
— Чи комфортніше стане жителям міста?
— Дуже важливо — це соціальна сфера. Як ви думаєте, можна було за два роки збудувати чотири нові школи? Ми збудували. Ще 32 школи відремонтували.
За короткий час збудували три нові лікарні з сучасними діагностикою та лабораторіями. Це європейські лікарні в Красній Поляні, Дагомисі, Адлері. Це Центр травматології, який коштує 4 мільярди рублів, це 21 операційний зал, відділення високих технологій.
Від радянських часів нам у спадок дісталося чотири тисячі місць у дитячих садках, а за два останні роки з’явилося ще дві тисячі. Все, що я розповів — це інфраструктура, на яку гроші направляє держава. Але завдяки олімпійському проекту приватний інвестор вклав у місто Сочі 700 мільярдів рублів. Це рівно стільки, що і держава.
— Куди пішли ці кошти?
— У гірськолижні курорти, яких у нас не було. Будівництво чотирьох гірськолижних центрів — це можливість продовжити зимовий курортний сезон на три місяці. 60 тисяч людей на добу — така їх пропускна спроможність. Ті, хто приїхав відпочити, повинні десь жити, харчуватися — це наш бізнес.
Індустрія відпочинку — це не тільки море, готелі, заклади харчування. Це й екскурсійне обслуговування, розваги і шопінг. У Сочі не було жодного гіпермаркету, а за останні роки збудували шість! У серпні відкриваємо торговельно-розважальний центр на березі річки Сочі, який коштує 6 мільярдів рублів. Шопінг — одна із складових курорту. У серпні ми ще відкриємо торговельно-розважальний центр «Мандарин». Там буде сорок ресторанів. А скільки будуємо готелів? В організованому секторі було 27 тисяч номерного фонду, а ми будуємо ще двадцять тисяч.
Містечко в Імеретинській низовині
— Як справи з будівництвом олімпійських об’єктів? — не встигаємо запитати главу адміністрації міста Сочі Анатолія Пахомова, як той підводиться і йде до великої карти, яка висить на стіні робочого кабінету. Бере ручку і показує новобудови в Імеретинській низовині на березі моря.
— Ось тут ми зводимо олімпійський парк. А ось стадіон, який будують за державні кошти, а ось Льодовий палац для хокею на 12 тисяч глядачів. Теж будується за державні кошти, і після Олімпійських ігор належатиме міністерству спорту. Палац для ковзанярського спорту споруджують за гроші інвестора. Після змагань тут відкриють виставковий зал. Палац для змагання з керлінгу теж будує інвестор.
А ось медіацентр — це тисячі робочих місць для журналістів. Згодом його перепрофілюють на торговельно-розважальний центр. Поряд відкриють дитячий розважальний парк. Ми вже наперед знаємо, як після Олімпіади використовуватимемо всі спортивні споруди. Деякі з них демонтуємо і перевеземо в інші регіони Росії.
Що казати, зручні дороги, логістика, залізничне сполучення, морський порт — і це все починає працювати.
Після Олімпійських ігор у спадок нам дістанеться 9 тисяч квартир, які використовуватимуться для організаторів та волонтерів.
Роботи дуже багато. Ми останнім часом 505 будинків відремонтували.
Коли закінчиться реконструкція енергосистем, водопостачання, візьмемося за благоустрій.
У нас аеропорту не було, а тепер бачите який.
— Уточніть, будь ласка, яка частка приватних інвестицій.
— Майже 50 відсотків.
— Це лише прибережний кластер, де розташований Олімпійський парк?
— Я кажу про весь кластер, бо розділити дуже важко. Медіацентр споруджує інвестор, керлінг — інвестор, ковзани — інвестор, палац фігурного катання — інвестор, готелі й олімпійське селище — теж інвестор.
— З радянських часів ми пам’ятаємо фішку вашого міста — «Сочи приветствует некурящих». А як під час Олімпіади?
— Як і зараз. У місті проводять рейди і кажуть: у нас не палять. Це все на добровільних засадах. Туристи знають, що в місті Сочі не палять. Якщо поважають наші закони, не куритимуть. Якщо ні, що зробиш?
Потрібна команда
— Щоб ви побажали своїм українським колегам, які працюють над проектом «Олімпійська надія-22». Україна готується подати заявку на проведення зимових Олімпійських ігор в Карпатах.
— Обов’язково виграти. Для того, щоб мрія стала реальністю, потрібно, щоб цього захотів президент. У Росії Володимир Путін брав у всьому участь. І саме завдяки його активній позиції ми виграли. Більше того, Володимир Володимирович сам керує Олімпійським проектом. Наш президент зумів поєднати державний і приватний капітал. Він сказав, що ми не маємо права витрачати державні кошти на бізнесові проекти. Ми витрачатимемо тільки на інфраструктуру, на дороги.
Весь час курорт працював чотири місяці. Нині завдяки інфраструктурі, логістиці можемо планувати наступні події. Ми знаємо, що на Олімпіаду приїде 350—400 тисяч осіб.
В Олімпійському парку після Зимових ігор відбуватиметься Формула-1. На нашому стадіоні триватиме чемпіонат світу з футболу. Це події міжнародного значення.
Ми вибираємо, які змагання у Сочі проводити, і знаємо скільки приїде туристів. Це дає можливість нашому бізнесу планово розвиватися. За півроку наперед знаємо, що все буде заповнено. Це чудово.
— В Україні пройде Євро-2012, а потім планують прийняти Олімпіаду...
— Що порадити? Потрібно мати хорошу команду. Ви погляньте, як виросли наші кадри. Я думаю, що вам треба побажати удачі.
— Анатолію Миколайовичу, дякуємо за розмову і бажаємо вам успішно провести Олімпіаду-2014. Прийміть з України найщиріші побажання жителям прекрасного міста-курорту Сочі.
 
Сочі, Російська Федерація.
Фото надане прес-службою адміністрації Сочі.
Глава адміністрації Сочі Анатолій Пахомов розповідає президенту Володимиру Путіну про новобудови міста-курорту.