На Глобинському м’ясокомбінаті знають, як зробити її смачною та корисною
Глобине — районний центр у Полтавській області, який без перебільшення можна вважати «ковбасною столицею» нашої країни. Це звання місто заслужило завдяки Глобинському м’ясокомбінату. Так, торік підприємство випустило понад 25 тисяч тонн ковбас і м’ясних делікатесів. Щоб оцінити масштаб цих цифр, досить сказати, що кожну одинадцяту палку ковбаси в Україні виготовлено у Глобиному. Секретів виготовлення надзвичайно смачного «Сервелату», «Московської», яка навіює ностальгію, ніжної «Лікарської», ароматної «Краківської» чи екзотичної ковбаси «У плісняві» на підприємстві не приховують, охоче діляться ними з журналістами. «На першому місці для нас — сировинна база, — каже керівник групи підприємств «Глобино» Олександр Кузьмінський, — адже якісна ковбаса виходить тільки з якісної сировини».
Працювати на імпортній сировині — не наш метод
Глобинський свинокомплекс, який забезпечує виробництво значними обсягами сировини, розташовано практично через дорогу від м’ясокомбінату. Свій свинокомплекс дає змогу підібрати генетичні характеристики тварин, м’ясо яких найефективніше використовувати у виробництві. При цьому гарантована якість сировини, що надходить на комбінат, а отже, можна бути впевненим в якості кінцевої продукції.
— Іноді ціна на живу вагу на внутрішньому ринку зашкалює — бувають періоди, коли вона вище від економічно обґрунтованого рівня. Слід гадати, наявність свого поголів’я якоюсь мірою убезпечує ваш м’ясокомбінат від необхідності переходити на імпортну сировину?
— Наше підприємство здебільшого орієнтоване на власну сировинну базу, крім того, ми працюємо з місцевими виробниками, — розповідає Олександр Кузьмінський (на знімку). — До того ж навряд чи привезти свинину з Голландії буде дешевше, ніж брати її на українському ринку.
— Але багато м’ясокомбінатів возять, їм без такого сировинного підживлення не обійтися.
— Возять, тому що в них немає своїх свиней, немає можливості вибирати.
— Скільки часу ви вже не працюєте із сировиною з-за кордону?
— Близько трьох років.
— За економічними показниками — виходить, що вигідніше використовувати свою сировину?
— Звичайно. До того ж ми маємо надзвичайну можливість підбирати генетичні характеристики свиней під потреби власного виробництва — можемо варіювати, скільки повинно бути м’язів, скільки — жиру. Деякі види продукції, наприклад, сиров’ялене м’ясо, яке ми випускаємо, — мають виготовлятися з такої свинини, коли вік тварини становить не стандартні 180, а 240 днів. Тобто, деякі продукти роблять з дозрілого м’яса. Особливо це стосується сиров’ялених, сирокопчених ковбас. Оскільки ми самі управляємо процесом виробництва сировини, ми можемо гарантувати, що взяли саме те м’ясо, яке нам потрібно.
Навіть спосіб забою — важливий для споживача чинник
Сучасний забійний цех, що забезпечує переробку 150 голів свиней і 35 голів великої рогатої худоби на годину — ще одна гордість глобинських виробників. Аналогів йому, за словами Олександра Кузьмінського, на інших підприємствах країни немає. І за потужністю, і за методом забою. Здавалося б, забійний цех і якість м’яса — на перший погляд, який тут може бути зв’язок? Річ у тім, що забій на підприємстві відбувається гуманним способом. Свиней не глушать струмом, як це відбувається на багатьох українських м’ясокомбінатах, а присипляють вуглекислим газом. Експерти стверджують, що від цього м’ясо значно виграє в якості. Адже в момент оглушення струмом у м’язах тварини утворюється молочна кислота, яка потім впливає на якість, смак, терміни зберігання. М’ясо стає жорсткіше. Є кілька компаній в Україні — вони купують глобинське м’ясо й роблять проби варіння й смаження. А потім, повідали на підприємстві, запитують, руками розводять: «Чим ви свиней там годуєте? Спеціальний комбікорм використовуєте?»
— Цех сьогодні працює на повну потужність, — продовжує Олександр Кузьмінський, — у наступному році плануємо його реконструкцію: розширення до 240 голів на годину. Розуміємо, що наше поголів’я свиней зростатиме, і готуємося до цього заздалегідь.
Те, що на м’ясокомбінаті запроваджено суворі санітарні норми, журналісти, які нещодавно мали можливість відвідати підприємство, випробували на собі. Усіх без винятку гостей змусили одягтися в халати й бахіли, а також при вході пройти санобробку. Вимоги до працівників підприємства ще жорсткіші.
Пам’ятаєш, як усе починалося?!
— Розкажіть про групу підприємств «Глобино»? Наскільки вони взаємозалежні?
— У нас три основні підприємства, які займаються виробництвом: м’ясокомбінат, свинокомплекс і маслозавод, який виготовляє тверді сири. Є ще обслуговуючі підприємства. Був цегельний завод, але довелося його зупинити, тому що знадобилася площа для розширення м’ясокомбінату. Ще є будівельна фірма «Дніпро», яка працює переважно на зведенні наших об’єктів. Маслозавод, коли його купували, «лежав» — не працював. Тепер тут обладнано цех з виробництва твердих сирів потужністю 15 тонн на добу.
Свинокомплекс зводили з нуля. Спочатку ми купували занедбані молочно-товарні ферми-пустки, і там організовували відгодівлю свиней. Але це були перші кроки й, як виявилося, помилкові. Тому що нині є сучасні технології зведення будівель і споруд для свинокомплексів. І це зручніше й ефективніше, ніж пристосовувати для утримання поголів’я різні корпуси колишніх корівників. Сьогодні ми будуємо на нових майданчиках з нуля.
— Статистика віддає вам лідируючі позиції. Дев’ять відсотків ринку ковбас країни — це, за підсумками січня-березня нинішнього року, перше місце. Як ви досягли таких результатів? Як ви взагалі прийшли в цей бізнес? З чого це все починалося?
— Підприємство було створено на початку 1998 року. До цього я працював у Глобинській заготконторі начальником забійного цеху. Трудився там з 1987 року. В 1997-му структура зруйнувалася, і переді мною постало питання, чим займатися? Було непросто. Я звернувся до керівництва райспоживспілки, і бойню віддали мені в оренду з правом викупу.
— Бойня тоді била на добу скільки худоби?
— 25 голів, працювала в одну зміну.
— Це була худоба від населення чи від великих господарств?
— Трохи й від господарств, здебільшого від населення — велика рогата худоба, свині. Залежало й від сезону — восени завжди більше худоби. Коли закінчувалися випаси, тоді зазвичай і здавали.
— І це м’ясо йшло далі на м’ясокомбінат?
— Його реалізовували в системі споживчої кооперації. Йшло і у ковбасний цех глобинської райспоживспілки, і в систему кременчуцького «Коопторга». В 1998 році було створено підприємство «Смарагд», яке згодом перейменовано на Глобинський м’ясокомбінат. Споживачам нашої продукції ми відомі під торговельною маркою «Глобино».
Накраще підприємство на землі...
— Хто ви за фахом?
— Інженер-електрик, закінчив Алчевський (тоді ще Комунарський) гірничо-металургійний інститут. Живу в Глобиному й вважаю, що це найкраще місце на землі.
— А Глобинський м’ясокомбінат — найкраще підприємство у світі?
— Для мене, звичайно, так.
— Яка ситуація на підприємстві з кадрами? Щоб люди тут жили й працювали, їх теж треба переконати, що це найкраще місце на землі.
— Вдається розв’язувати цю проблему. До нас їдуть із усієї країни: і молоді фахівці, випускники й Київського університету харчових технологій, і Одеського, і вже досвідчені спеціалісти.
— Чим ви їх приваблюєте?
— Цікавою роботою в молодій швидкозростаючій компанії. Амбіційних керівників приваблює можливість стрімкого кар’єрного росту й масштаб завдань. Фахівців і робітників — гідна зарплата й комфортні умови праці. До того ж 65 відсотків з тих, хто тут трудиться — жителі найближчих сіл. Тільки для доставки їх від дому до прохідної й назад у нас задіяно 17 автобусів.
Для керівників ми обладнали комфортні квартири — надаємо на час роботи. Але я вірю, що сьогодні багатьох людей більше приваблює сама перспектива підприємства, та атмосфера, у якій вони працюють, те, що і як вони роблять. Хоча, зізнаюся, ми відчуваємо дефіцит у кваліфікованих кадрах. Як і скрізь, таких людей не вистачає.
— Чи берете ви участь у соціальних програмах для всього міста?
— Звичайно, ми не залишаємося осторонь загальноміських проблем, допомагаємо школам, лікарні, беремо участь у міських заходах.
Світло й тінь
— Щоб випускати якісну продукцію, потрібні сучасні виробничі лінії. Українське машинобудування — чи може воно запропонувати вам таке обладнання, чи доводиться купувати все це за кордоном?
— На жаль, вітчизняне виробництво в цьому напрямі неконкурентоспроможне. Для нас не є можливим купувати якісь види устаткування, виготовлені на українських підприємствах. Змушені шукати все це за кордоном. Платити ввізне мито, ПДВ. Переважно з Німеччини, Австрії, Італії. Був період — чимало купували в Польщі.
— Багато хто з сумлінних керівників переробних підприємств галузі скаржиться на тіньовий ринок. Ви, напевно, відчуваєте його вплив на свій бізнес. Фактично, ваші потенційні покупці туди йдуть. Тіньовики, у свою чергу, не вкладають, так як ви, гроші в якість, у сертифікацію, у безпеку для споживача. Є й чорний ринок, де взагалі виготовляють ковбаси в антисанітарних умовах, незрозуміло з якої сировини. Вас це не обурює?
— Так, тіньовий ринок існує, але вплинути на це не в наших силах.
— Але з другого боку, саме тіньовики відбирають у вас покупців?
— Ми перебуваємо в рівних умовах з іншими великими компаніями, які також втрачають покупців, але я не думаю, що це істотно впливає на загальний обсяг продажу.
— А як же підробки? Хіба вони не завдають шкоди вашій репутації?
— Підроблена продукція під нашою торговельною маркою зустрічається. Важливо, де ви купили цей продукт — у великій мережі, у знайомому роздрібному магазині чи з рук. У цьому разі, на жаль, ризики несе покупець. Ми, зі свого боку, намагаємося їх мінімізувати — робимо наш продукт пізнаваним і працюємо тільки з перевіреними партнерами.
У сухому залишку
— За вашими оцінками, скорочується чи збільшується останнім часом частка споживання ковбас?
— Як мені відомо, за статистичними даними, не зменшується. Вважають, що Україна з’їдає 22—25 тисяч тонн ковбаси на місяць. Гадаю, так воно і є.
— Від багатьох виробників готової продукції доводилося чути, що імпортним м’ясом, зокрема, із блоковим імпортним м’ясом, значно менше мороки. Коштує воно відносно недорого, не треба возитися із забоєм, обробкою, усе чистенько, без крові. Розвантажили-розпакували — одразу на конвеєр. Ви поділяєте цю точку зору?
— Так, працювати із блоковим м’ясом простіше, але це заморожене м’ясо. Ми ж сформували смак нашої ковбаси зі свіжого м’яса. Саме його люблять і цінують наші покупці.
— Олександре Васильовичу, цікаво, а самі ви їсте ковбасу?
— Мабуть, ніколи не перестану її їсти — не тому, що я власник м’ясокомбінату. Просто мені завжди вона подобалася. Якщо вона якісна, то чому б і ні. А найбільше — ліверну, кров’яну — дешеві сорти, не знаю, з чим це пов’язано, варену, сальтисони — теж не обов’язково дорогі.
Продукцію виготовляють на сучасному устаткуванні.
На комбінаті налагоджено власну систему внутрішнього контролю якості.
Виробництво сиров’ялених ковбас у благородній білій плісняві за італійськими технологіями без копчення.