Виступ голови Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради з питань Автономної Республіки Крим, народного депутата Бориса Дейча на пленарному засіданні 18 травня 2012 року
Шановний Володимире Михайловичу!
Шановні колеги!
Тимчасова спеціальна комісія з питань Автономної Республіки Крим провела п’ять засідань, вивчила й подала на розгляд Верховної Ради України дев’ять законопроектів, 270 виправлень до чинних законів і до проектів законів.
На засіданнях комісії розглядалися законопроекти, розроблені народними депутатами України, Радою міністрів і Центром законодавчих ініціатив Верховної Ради Автономної Республіки Крим разом із членами комісії.
Основні законопроекти, над якими працювала комісія, стосувалися питань соціально-економічного розвитку Автономної Республіки Крим, системи оподаткування, стану й функціонування курортно-туристичного комплексу, облаштованості депортованих громадян, удосконалення системи взаємин між центральними органами влади й місцевими органами самоврядування з фінансування соціальної сфери і комунального господарства.
У зв’язку з необхідністю забезпечення реалізації норм законопроекту «Про основи розвитку Автономної Республіки Крим та особливості здійснення інвестиційної діяльності на її території», розробленого за дорученням Президента України від 12 серпня 2010 року й ухваленого Верховною Радою України 21 лютого 2012 року в першому читанні, комісією було запропоновано на розгляд парламенту проект закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування інвестиційної діяльності, здійснюваної на території Автономії.
З метою приведення деяких законодавчих актів України у відповідність до положень Закону України «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим» на засіданні комісії був обговорений і запропонований на розгляд Верховної Ради України проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», щодо взаємодії Ради міністрів Автономної Республіки Крим з міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади.
З огляду на важливість забезпечення сприятливих умов для інтенсивного розвитку курортної галузі в Криму, комісія схвалила й направила на розгляд Верховної Ради України законопроекти про внесення змін до Податкового кодексу України щодо впорядкування оподаткування туроператорської і турагентської діяльності, підвищення доступності й конкурентоспроможності внутрішнього та в’їзного туризму, а також системи сплати туристичного збору фізичними особами — власниками або орендарями індивідуальних засобів розміщення.
Комісія розглянула проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення відповідальності за порушення порядку надання послуг у тимчасовому розміщенні (проживанні); ініціювала питання про спрощення в’їзду на територію України туристів, які проживають на території Латвійської та Естонської республік зі статусом осіб без громадянства.
Народними депутатами України — членами Тимчасової спеціальної комісії вносилися пропозиції до законопроектів, які готувалися до другого читання, зокрема: про основи розвитку Автономної Республіки Крим і особливості здійснення інвестиційної діяльності на її території, про Раду міністрів Автономної Республіки Крим, про Державний бюджет України на 2012 рік; про державну службу; про оптимізацію функцій центрального органу виконавчої влади у сфері екології і природних ресурсів у зв’язку з видачею документів дозвільного характеру; про використання й охорону земель; про державний контроль і державні закупівлі, а також з багатьох інших питань.
Особливу увагу Тимчасова спеціальна комісія приділяє питанням адаптації й інтеграції в українське суспільство депортованих кримських татар, греків, вірмен, болгар і німців, які повернулися в Україну на постійне проживання.
Украй актуальними залишаються питання забезпечення репатріантів житлом, соціальною та інженерною інфраструктурою. На сьогодні 8 тисяч родин цієї категорії громадян нашої країни не мають власного житла; через відсутність фінансування з державного бюджету 16 тисяч індивідуальних забудовників не можуть закінчити розпочате будівництво; близько 300 масивів компактного проживання репатріантів лише на 87% забезпечені електроенергією, на 65% — водою. У цих поселеннях практично відсутні дороги із твердим покриттям, водогони і каналізаційні мережі.
Після звернень нашої комісії у Міністерстві соціальної політики України був створений Департамент захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну. В 2011 році проведено перерозподіл бюджетних коштів у розмірі 10,5 мільйона гривень із фонду Міністерства культури України до фонду Міністерства соціальної політики України, що були використані за призначенням.
На сьогодні від народних депутатів України, Ради міністрів і Верховної Ради АРК до комісії продовжують надходити пропозиції з удосконалення чинного законодавства; постійно обновляється внутрішній реєстр законопроектів, зареєстрованих у Верховній Раді України, що стосуються розвитку Автономної Республіки Крим.
Кримська автономія не спроможна самостійно розв’язати такі глобальні питання, що стоять перед нею: підвищення конкурентоспроможності кримського курорту, облаштованість депортованих, специфіка етнічного складу Кримського півострова, наявність бази Чорноморського флоту Російської Федерації.
Безумовно, це далеко не повний перелік наявних у Криму проблем, але вони впливають на соціально-економічний стан регіону й політичну ситуацію в ньому, тому потребують вирішення на державному рівні.
При цьому заходи, що їх вживає держава, часто бувають спрямовані на вирішення екстрених проблем і мають несистемний, точковий характер.
Щоб не бути голослівним, наведу невеликий, але промовистий приклад. Кабінет Міністрів України виділив значні кошти на відновлення набережних Ялти й Алушти, зруйнованих узимку сильними штормами. Така оперативність мала дозволити вчасно підготувати Південне узбережжя до курортного сезону, однак грошей досі немає.
Разом з тим, хочу відзначити таке: якби вчасно були профінансовані й виконувалися протизсувні й берегоукріплювальні заходи, як це раніше передбачалося державними програмами, можливо, не було б цих руйнувань і не довелося б вирішувати ці питання в авральному порядку та з великими витратами.
Аналогічний приклад пов’язаний з використанням Північно-Кримського каналу. Кошти на його експлуатацію різко скорочуються, а це означає, що не тільки скорочується площа зрошувальних полів, а й залишається невирішеною гостра проблема з питною водою.
Хочу звернути вашу увагу на те, що наша комісія була створена не для збирання статистичних даних, а для реального поліпшення законодавчої бази, що впливає на ситуацію в Криму. Усі члени комісії, незалежно від партійної приналежності, досконально ознайомлені з проблемами Криму й готові працювати для їх розв’язання, тому переконливо прошу вас підтримувати внесені нашою комісією пропозиції.
Я певен, у цьому залі всі зацікавлені в тому, щоб Крим стабільно розвивався і процвітав, так само як кримчани зацікавлені в благополуччі кожного регіону України, що, у свою чергу, стане реально можливим тільки за розширення повноважень на місцях.
Саме на цьому у своєму виступі на засіданні Ради регіонів у Ялті Президент України В. Янукович акцентував увагу, зазначивши, що «територіальні громади відповідно до Конституції потенційно мають права, але в житті не мають можливості їх реалізувати».
Отож від усіх нас, хто присутній у цьому залі, залежить, як швидко ми зможемо змінити ситуацію на краще.