Зекономити близько двохсот тисяч гривень завдяки поверненню до радянських форм транспортного сервісу сподіваються у комунальному підприємстві «Херсонелектротранс», яке обслуговує тролейбусні маршрути обласного центру. Тут придбали партію нових компостерів загальною вартістю близько 12 тисяч гривень, і ними вже почали обладнувати тролейбуси.
Квитки на проїзд у них поки що продають кондуктори, але через два місяці пасажири купуватимуть їх на зупинках і, ввійшовши у салон, будуть самотужки «пробивати» компостером. Після цієї реформи за принципом «все нове — добре підзабуте старе» 108 херсонських кондукторів стануть зайві. Тому двадцятьом з них запропонують перейти робітниками в парк, ще сорок найпорядніших поповнять новостворювані бригади контролерів для штрафування «зайців», а інші потраплять під скорочення. Розлучатися з ними керівництву КП зовсім не шкода — воно просто втомилося від нескінченної боротьби з розкраданням частини виручки за квитки.
— Під час перевірок регулярно стикаємося із привласненням виручки або фактами видачі «лівих» квитків. Звісно, цим грішать аж ніяк не всі кондуктори, але тим не менш, втрати від таких зловживань дуже значні. Вважаю, що підприємству вигідніше й дешевше буде реалізовувати квитки на проїзд через мережу вже наявних кіосків на зупинках громадського транспорту, аніж утримувати цілу армію кондукторів. Сподіваюся, пасажири виявляться чеснішими, ніж ті, хто продавав їм квитки безпосередньо у салонах тролейбусів, і виправдають довіру до них.
— Перші місяці, мабуть, все одно треба буде нагадувати городянам про необхідність компостувати квитки — особливо молодим людям, котрі компостерів у житті не бачили. Для цього й відряджаємо на маршрути бригади контролерів, — пояснює директор комунального підприємства «Херсонелектротранс» Михайло Мосін.
Думки пересічних херсонців щодо експерименту розділилися. Одні кажуть, що відмова від кондукторів їм до вподоби: набридло бути учасником вічної штовханини, яку ці кондуктори влаштовують, просуваючись під час годин «пікового» навантаження у напханому людьми салоні із торбою для грошового дріб’язку.
Інші ж сумніваються, що знайдеться багато пасажирів, котрі чесно платитимуть за проїзд.
На їхнє переконання, найбідніші, швидше за все, намагатимуться зекономити на оплаті поїздки, бо гривня за квиток — теж гроші. А от переважній більшості городян заздалегідь не подобається перспектива спілкування з контролерами.
— Я ще застала радянські часи, коли в міських тролейбусах квитки треба було компостувати, а контролери «зайців ганяли». Тоді бригади справжні облави на них влаштовували: на кінцевих зупинках блокували всі двері, не давали вийти. Дехто поводився грубо, нецензурно лаявся і ображав усіх пасажирів, незалежно від того, є в них квитки чи нема. Дрібні хабарі вони теж брали залюбки, і я просто не вірю, що кондуктори стануть чесними, знову «перекваліфікувавшись» у контролери, — каже 78-річна херсонська пенсіонерка Зінаїда Саламаха.
Звісно, за рахунок скорочення витрат на зарплату і податки комунальники після впровадження компостерів і відмови від кондукторів справді можуть зекономити вже згадувані двісті тисяч гривень на місяць. Але істотного поліпшення якості обслуговування пасажирів від експерименту годі чекати. Найболючіше питання не в тому, є в тролейбусі кондуктор чи нема: головне — що самих тролейбусів катастрофічно не вистачає!
Нині вуличні маршрути обласного центру обслуговують 54—55 «ветеранів» громадського транспорту за реальної потреби у 100—115 машин.
І це без урахування давніх планів започаткувати додатковий і дуже важливий маршрут, що з’єднав би обласний центр із його містом-супутником Цюрупинськом. Екологічний та місткий транспорт був би гідною альтернативою малогабаритним пасажирським автобусам, які до того ж є постійними учасниками дорожньо-транспортних пригод. Херсонці кревно зацікавлені у великій кількості нового громадського транспорту, і для цього не обійтися без фінансових вливань з міської казни чи альтернативних джерел. Адже на зекономлені після відмови від кондукторів гроші за рік можна придбати, у ліпшому разі, два тролейбуси, а це лише крапля в морі, і радикально ситуації вона не змінить.