Щоб переконатися в тому, що Одеса — не столиця, але й не друге місто, досить прогулятися промтоварним ринком «7-й кілометр». Усі новинки світової моди, парфумерії, взуття, текстилю тут з’являються практично на другий день після їхньої офіційної презентації в Мілані, Парижі, Токіо або Амстердамі.
Із майором міліції Юрієм Виходцем, керівником відділу протидії злочинам у сфері інтелектуальної власності Управління державної служби з боротьби з економічними злочинами, ми прогулялися торговельними рядами промринку «7-й кілометр».
Тут вам запропонують товар на будь-який смак — верхній одяг, біжутерію, парфумерію та косметику. Торгівля йде жваво, покупці невибагливі: якщо на штанях пришито фірмовий лейбл, строчка рівна і заклепки класні — отже, беремо.
Аматорам французьких ароматів теж нудьгувати не доводиться. Товарі знаменитих торговельних марок на зразок «CHAHEL», «KENZO», «LANCOME», «VERSACE» «CHRІSTІAN DІOR» або «CHRІSTІANA AGUІLERA» не бракує.
На жаль, відсотків 80—90 тутешньої брендової продукції — фальшивка, впевнений Юрій Виходець. У цьому він і його колеги переконувалися не раз.
— Сьогодні фальсифікат до Одеси везуть із Туреччини, Китаю, країн Близького Сходу, з європейських держав, — пояснює він. — Дуже багато підроблених товарів народного споживання виробляють і в Україні.
Майстерність фальсифікаторів зростає. За словами вартових порядку, сьогодні деякі підробки складно відрізнити від оригінальної брендової продукції.
— З оперативної інформації нам добре відомо про засилля підробок на ринку парфумерії та косметики, — каже Юрій Виходець. — Але щоб вжити рішучих заходів для боротьби із продавцями фальсифікату, потрібно дотриматися юридичних норм чинного українського законодавства.
Процедура така: спочатку до міліції має звернутися представник фірми—виготовлювача продукції. У його заяві зазначається, що у відомих йому торговельних точках продається товар фірми без відповідного дозволу виготовлювача. Міліція виписує припис «лівому» реалізатору з вимогою припинити продаж підробок. Якщо продавець і після цього продовжить «впарювати» покупцям фальшивку, проти нього можуть порушити кримінальну справу, а товар — конфіскувати.
Саме за такою схемою після звернення офіційних представників великих міжнародних парфумерних фірм на ринку було затримано в момент продажу підробленої продукції 46-річну Ольгу Ч., 30-річних Антоніну Ф. і Наталю М. Вони реалізували понад 900 одиниць контрафактних парфумерних продуктів на суму 45 тисяч гривень. Крім того, в цих торговців було вилучено понад 10 000 фальшивих зразків парфумерної та косметичної продукції на загальну суму понад мільйон гривень. Порушена проти нечесних на руку підприємців кримінальна справа вже передана до суду.
Співробітництво офіційних представників всесвітньо відомих торговельних марок з одеськими вартовими порядку налагоджено давно. Приміром, коли із заявою до міліції звернувся представник фірми «АDІDAS AG», операція з припинення незаконної торгівлі була проведена в найкоротший термін. З’ясувалося, що 30-річний підприємець Володимир Р. намагався реалізувати 250 комплектів текстильних виробів відомої торговельної марки. Незважаючи на офіційний припис припинити таку торгівлю, він продовжував продавати підробку. Зрештою, Володимира Р. затримали працівники міліції. Проти нього порушено кримінальну справу, а фальсифікований товар вилучено.
Підробляють і продають на ринках усе, що має попит: компакт-диски, продукти харчування та імпортний алкоголь, взуття, галантерею, текстиль і косметику.
Про товари останньої групи — особлива розмова. Мало хто з тих, хто ризикнув придбати на базарі крем, шампунь, лосьйон, пудру або помаду, замислюється про їхню якість. А от фахівці Одеського обласного бюро судово-медичної експертизи брати сумнівну косметику не радять. Тому що знають, що криється за красивою упаковкою. У зразках конфіскованої фальсифікованої косметичної продукції можна виявити грубі відхилення за мікробіологічними показниками — цвіль, дріжджі. Якість води та масел, які застосовуються під час виготовлення «товарів для краси», фальсифікатори й зовсім у розрахунок не беруть... Після застосування таких засобів можна отримати не тільки алергію. Нерідко в красивому флаконі або баночці ховається монстр, який може заподіяти серйозну шкоду здоров’ю людини.
Сьогодні фальсифікатори змінюють форми та методи роботи, розширюють територію своєї діяльності. Зафіксовано факти, коли підроблена продукція реалізовувалася в цілком легальних великих магазинах. Нині продавці фальсифікату активно освоюють «глибинку» — тепер їх можна зустріти й на невеликих сільських ринках.