Проблема кадрів для місцевої влади залишається вкрай актуальною
 
Чи це спрацьовує вікова традиція, чи, може, справді, йдеться про якусь особливу касту, однак у свідомості пересічного громадянина саме поняття «чиновник» уже має негативне забарвлення. А якщо запитати про оцінку його роботи, то тут взагалі нерідко можна наштовхнутися навіть на міцне слівце. А тим часом знайдеться не так багато галузей, де була б зайнята така кількість людей. Із сотнями тисяч державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування багатьом із нас доводиться стикатися мало не щодня. До них ідемо і по банальну довідку, і по допомогу у розв’язанні глобальних проблем розвитку села, міста чи й цілого регіону. Яким хочемо бачити чиновника і хто має допомогти йому стати таким?
 
Освічених — багато, досвідчених — мало
У тому, що чиновник будь-якого рангу повинен бути відповідно навченим, уже ні в кого немає сумніву. Часи, коли управлінською драбиною успішно міг просуватися активіст із будь-якою професійною освітою, відходять у минуле. Європейський стандарт для чиновника — це обов’язковий диплом фахівця саме з управління. Мета одна — знайти тих, хто здатен зібрати та організувати команду, що проводить у життя державну політику. На жаль, принцип формування української команди дещо інший. І якщо науки управління та менеджменту тепер можуть навчити в багатьох вузах, то це зовсім не означає, що їхнім випускникам відкрита пряма дорога саме до чиновницьких посад.
— Уже давно не заведено сумувати за колишньою комсомольсько-партійною системою добору та просування кадрів, однак не можна не відзначити, що в ній було певне раціональне зерно. Особливо стосовно того, що керівник мусив пройти всіма щаблями влади, починаючи з найнижчої, і мало кому вдавалося перестрибнути хоча б одну сходинку, — почав розмову директор Хмельницького центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій Микола Баюк. — Мало того, нинішня система кадрового резерву має здебільшого формальний характер. Навряд чи вдасться відшукати багато прикладів не те що в області, а навіть у країні, коли вільну посаду займала б саме людина з цього резерву.
Усе відбувається зовсім за іншим принципом. Тільки-но одна політична сила змінює іншу на найвищому державному рівні, одразу проходить кардинальна заміна кадрів практично у всій вертикалі влади. До того ж принцип професіоналізму, досвіду чи елементарної навченості практично не спрацьовує. Діє інший: свій ти чи чужий.
Простежити, як кадрові хвилі піднімаються після чергових виборів, неважко. Скажімо, два роки тому в країні серед чиновників першої категорії плинність кадрів становила 75 відсотків, другої — 47 відсотків. Тим, кому не знайшли заміну одразу, все одно підшукали через кілька місяців. Те саме відбувалось і на Хмельниччині. Услід за повною зміною обласного керівництва відбулась вона і в усіх районах.
Серед службовців найнижчих категорій такої стрімкої плинності не помітно. Пояснення зрозумілі. З одного боку, місця з дуже скромними заробітками, котрі практично не відрізняються від мінімальної зарплати, особливого попиту не мають серед випускників престижних вузів. З другого — навіть нова мітла не вимітає всіх, бо когось хоча б з елементарними навичками роботи таки треба залишити. Та навіть попри все це щороку середній показник плинності кадрів і на державній службі, і в органах місцевого самоврядування серед чиновників нижчих категорій становить близько 15— 17 відсотків. І це означає, що кожен шостий працівник щороку звільняє місце для свого наступника. Не дивно, що навіть за політично спокійної ситуації за кілька літ відбувається практично повна ротація кадрів. От і виходить, що освічених управлінців начебто вистачає, адже переважна більшість із них мають диплом про вищу освіту. А от мудрих і досвідчених не так уже й багато.
— Ми готові допомогти залатати прогалини і в знаннях, і в практичних навичках. Для цього працює добре налагоджена, принаймні у нас в області, система підвищення кваліфікації кадрів. Та проблема в іншому: чи завжди новопризначений чи обраний чиновник готовий вчитися? Чи відкриває для нього таке навчання шлях до кар’єрного зростання? Не секрет, що дуже часто відповідь на це запитання негативна.
Диплом — не поштовх для кар’єри
Хмельницький центр на брак слухачів не скаржиться. Два десятиліття тому він став одним із перших у країні навчальних закладів такого типу. Мало того, вже за кілька років на його базі постановою Кабміну було утворено Інститут (а нині — університет) регіонального управління та права. Відтоді Центр став структурним підрозділом університету.
Практичний досвід такої співпраці величезний. Адже вуз дає майбутнім управлінцям теоретичну підготовку, а згодом, уже під час роботи, Центр коригує їхні знання відповідно до практичних вимог. За два десятиліття у ньому змогли підвищити кваліфікацію близько 25 тисяч держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Окрім того, що вони прослухали відповідні курси, мали змогу ще й отримати відповіді на свої запитання безпосередньо на робочих місцях, адже виїзні заняття стали постійною практикою навчального закладу.
Здавалося б, за такої освітньої системи будь-який місцевий чиновник повинен вражати своїми знаннями та компетентністю. Та чи насправді це так? Після минулих виборів до місцевих рад понад двісті голів сільських та селищних рад, а це третина від новообраних, уперше зайняли таку посаду. Опановувати науку управління громадою їм доводилося одразу й на місцях. Не дивно, що навчання в Центрі стало для багатьох рятівною соломинкою, бо самотужки розібратись як у величезній законодавчій базі, так і в практичній роботі було не під силу. А в кого має вчитися сільський голова?
Але, хоч як парадоксально, охочих самовдосконалюватися, вчитися далі, серед керівників та управлінців нижчих рангів, виявляється, не так уже й багато. Під час проведеного соціологічного опитування серед слухачів курсів на запитання: «Чи є у вас потреба здобути вищу освіту у сфері державного управління?», лише 27 відсотків дали ствердну відповідь. Зате 65 відсотків переконані, що освіта саме в цьому напрямі їм не потрібна.
Хто може уявити собі, скажімо, вихователя дитсадка чи медсестру в лікарні без відповідного диплома? Якби таке і трапилось, це вийшло б не тільки за рамки закону, а й суспільного сприйняття. Але чомусь із легкістю і суспільство загалом, і конкретна невеличка громада довіряють управляти ними, не тільки розв’язувати буденні проблеми, а й розробляти плани перспективного розвитку людям, котрі не мають ні відповідної освіти, ні навіть досвіду. То чому ж потім дивуємося некомпетентності, а подекуди й відвертим невігластву чи нахабності чиновника?
Були б гроші, а вчитися ніколи
— Неправильно було б думати, що в державі взагалі відсутня система підготовки чиновника, — переконує Микола Баюк. — Однак усі ті проблеми, пов’язані з працевлаштуванням випускників, що переживає освітня галузь загалом, віддзеркалюються в державній службі та місцевому самоврядуванні. А до цього додаються ще й свої, специфічні.
Своїх слухачів у Центрі навчають насамперед управлінських навичок, вміння концентрувати людські та матеріальні ресурси для вирішення практичних завдань. Усе це правильно. Але дуже часто запереченням з боку тих-таки сільських голів звучить фраза: «Були б кошти, тоді багато проблем розв’язувалося б значно легше. Навіть без спеціальної теоретичної підготовки».
Навіть під час пар вести дискусію на таку тему непросто. А як поєднати перспективні напрацювання щодо інтеграції українського чиновника в систему європейських цінностей із тим злиденним існуванням, котре змушені вести сотні сільрад?
У рамках інтеграції, приміром, у Центрі організували курси іноземних мов для чиновників. Не просто для розваги, а для того, щоб з часом можна було поїхати до сусідніх країн, побачити роботу тамтешніх самоврядних і державних органів влади. Все, що стосується теоретичної підготовки в рамках цієї програми, вдається успішно здійснювати. А от там, де справа зачіпає фінансування, спрацьовують бюджетні гальма.
Щоб оцінити ефект від навчання, в Центрі розробили ще й систему оцінювання роботи чиновника після курсів. Це і спеціальне тестування, яке проводиться просто на робочому місці, й оцінювання роботи колегами, і дослідження самооцінки. Одне слово, все мало б спонукати до самовдосконалення і професійного зростання держслужбовця чи самоврядця.
Але куди і як довго зможе він рости? Від виборів до виборів? Від влади однієї команди до іншої? З огляду на те, як швидко відбувається їхня зміна, зрозуміло, що у відведений термін чиновнику треба встигнути втілити в життя хоч частку планів, якщо не громадських, то хоча б приватних. А про освіту і кар’єрне зростання просто ніколи думати.
Хмельницький.
Мал. Олександра ДУБОВСЬКОГО.