Учора в Києві закінчив роботу міжнародний форум з електронного цифрового підпису «PKІ-Forum Україна-2012». Серед усякого говорили про те, як спростити наше життя: перевести документообіг в органах влади з паперового на електронний. Уявіть: замість того щоб стояти в чергах і тицяти хабарі чиновникам, ви заповнюєте, виправляєте і шлете свої документи в Інтернеті. Зліт ІТ-спеців на ці теми вперше відбувся в нашій державі. Подію підтримали чільні органи галузі — Міністерство юстиції та Державне агентство з питань науки, інновацій та інформатизації.

Учасники форуму наголошували: щоб ми з чиновниками спілкувалися рідше та легше, потрібні дві речі. Перша — ввести електронний документообіг замість паперового (як компонент електронного урядування). Друга — запровадити електронний цифровий підпис, щоб документи мали юридичну силу.

На форумі анонсували створення інформаційної системи для взаємодії державних систем і баз даних. У майбутньому це дасть нам змогу самостійно замовляти адмінпослуги — довідки, дозволи, ліцензії, реєстрації тощо. До кінця року 50% органів влади мали б уже повністю запрацювати в новій системі. Про це йдеться в Указі Президента від 12 березня 2012 р. № 187/2012. Та обіцяного треба чекати. Як розповів «Голосу України» координатор Координаційного центру із впровадження економічних реформ при Президенті України Дмитро Шевчук, створення системи доручили Держінформнауки та Міністерству юстиції. Вони повинні запропонувати документи для схвалення до кінця весни. Стратегію та тонкощі переходу на «електронну бюрократію» поки що продумує Координаційний центр.

Новації коштують дорого. Генеральний директор Держагентства з питань науки, інновацій та інформатизації Сергій Дзюба розповів нашій газеті: ліцензія, розробка, консалтинг і супровід системи обходяться приблизно в тисячу доларів за робоче місце. Оптом система для понад 100 робочих місць — дешевше. Найбільше поціновують консалтинг та навчання персоналу. За словами експерта, зазвичай проекти вмирають на пілотній стадії: «оцифровують» канцелярію максимум на 15 робочих місць, потім закінчуються гроші. Спрацьовує й людський чинник: відстоювати ІТ-технології мають «перші особи» відомств, натомість чиновники не завжди цього хочуть. Діловодам, котрі особисто носять документи на підпис до начальства, теж невигідно втрачати вплив. За даними С. Дзюби, на нашому ринку працюють близько 15 компаній, котрі можуть створювати потрібні системи: від реєстрації документів до відправки в архів. Поки що позитив є в Одеській та Дніпропетровській ОДА й облрадах.