Щоб будувати піраміду, треба мати підґрунтя
 
18 березня мешканці будинків історичного центру Одеси стали дзвонити в усі «дзвони» — з-під землі забив потужний водяний гейзер. Люди абсолютно справедливо хвилювалися і просили комунальників, спеціалістів МНС, чиновників міськвиконкому вжити екстрених заходів, щоб приборкати гейзер. Ті, до кого зверталися люди, над пильними одеситами трохи посміювалися, радили не хвилюватися й повідомляли, що вживуть заходів.
Через 12 днів у пуповині Одеси — на Грецькій площі — стався велетенський зсув, і під землю пішло понад 700 квадратних метрів, що примикають до бізнесу-центру. Підняті за тривогою фахівці МНС евакуювали з будинку бізнес-центру понад 200 осіб, оголосили територію площі небезпечною зоною. У провалі видно було залізобетонні конструкції, будівельні матеріали. А експерти-будівельники, що прибули, з’ясували: зсув відбувся на місці будівництва підземного паркінгу на 180 машино-місць. Саме підземний будівельний майданчик і заливало два тижні потоком підземної води.
Розпорядженням голови Одеської облдержадміністрації було створено робочу групу фахівців з вивчення умов виникнення надзвичайної ситуації на Грецькій площі. Керівник її — заступник голови облдержадміністрації Олександр Малин — після консультацій із спеціалістами вирішив зупинити роботи з будівництва підземної стоянки, негайно засипати утворену вимоїну землею.
Вивчення обставин, що створили аварійну ситуацію, виявило грубі порушення чинного законодавства. Приміром, дія ліцензії на здійснення робіт зі спорудження підземного паркінгу завершилася рік тому. Всі служби держінспекції з контролю за якістю будівництва, які зобов’язані були, образно кажучи, днювати й ночувати на надскладному інженерному об’єкті, забули туди дорогу. З’ясувалося також, що в підрядника, котрий вів будівництво трирівневої підземної стоянки, була відсутня необхідна проектна документація в повному обсязі. Тож будували, як мовиться, на око. А ще експерти виявили, що відсутні технічні умови підключення паркінгу до комунальних мереж. 
Тобто споруджуваний об’єкт до водопроводу та каналізації планувалося під’єднати піратським шляхом, тобто незаконно. 
Ну і, зрештою, будівництво підземної стоянки в історичному центрі Одеси практично спотворило зовнішній вигляд найстарішої площі Одеси — нині вона вся у вибоїнах, ямах, бетонних надовбах.
Наразі котлован на Грецькій площі зарито, але територія в 700 квадратних метрів вважається досі небезпечною. До неї примикають бізнес-центр, найбільший в Одесі торговельно-офісний центр «Афіна», житлові будинки, банк, будівля колишнього ресторану «Київ». Як поводитимуться ці багатотонні будинки на «дихаючому ґрунті»? Фахівці поки що не можуть дати відповіді на це і багато інших запитань.
Історія створення цього підземного паркінгу розпочалася в 2004 році. Із самого початку обговорення проекту цього будівництва звучали дорікання з боку гідрогеологів, працівників ЖКГ. Розроблювачам проекту будівництва було дано рекомендацію виготовити документацію з водозниження в підземній частині. Але до сьогоднішнього дня такого проекту немає. Тим часом за вісім років поряд із Грецькою площею в точковому режимі було зведено  кілька нових будинків. І теж без дренажу, без розробки системи водозниження.
До речі, ще попередній міський голова Едуард Гурвіц, будівельник за освітою, ознайомившись із початком будівництва підземного паркінгу, миттєво «обчислив» всі його слабкі місця, можливі наслідки й виніс рішення про негайне зупинення будівництва. Що й було зроблено. Однак його відновили тільки-но на чолі міста став Олексій Костусєв.
Надзвичайна подія на Грецькій площі поставила перед членами робочої групи, котру очолив заступник голови облдержадміністрації Олександр Малин, непрості запитання: а чи всі підрядники, що ведуть роботи в історичному центрі, мають необхідні дозвільні документи на будівництво? Який технічний стан інженерних мереж у центрі міста? Чи є дозвіл у забудовників на під’єднання до комунікацій? Хто, зрештою, дає дозволи на будівництво в історичному центрі міста, що претендує на внесення до списку ЮНЕСКО як об’єкт світової архітектурної спадщини?
Щоб будувати піраміду — треба мати підґрунтя. Таким підґрунтям може стати генеральний план Одеси, розробка якого тягнеться з 2004 року. Таким підґрунтям може стати містобудівна рада при управлінні архітектури та містобудування, що дає путівку в життя всім новим будівельним проектам. Схоже, Одеська міська рада так і не зробила висновків з техногенної катастрофи на Грецькій площі — за наявною інформацією, будівництво підземного паркінгу там буде відновлено найближчим часом
Одеса.
 
Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО.