На недавній Міжнародній туристичній виставці ІTB в Берліні Україна посіла дев’яте місце серед 67 країн, які представили тут свої експозиції. За висновками експертів, нас вигідно вирізняло й оживляло «Подільсько-Буковинське намисто».

 Таку поетичну назву в туристичному кластері отримало об’єднання трьох міст — Чернівців, Хотина та Кам’янця-Подільського. Ми звернулися до Олега Демчука, виконавчого директора проекту «Подільсько-Буковинське намисто», депутата Хмельницької обласної ради, із проханням розповісти про новацію, якою підкорили закордон подоляни та буковинці.

Трохи історії

— Ще в 2008 році на V Інвестиційному форумі «Туристично-рекреаційний потенціал Дністровського регіону», який відбувався на базі Кам’янця-Подільського, вперше було представлено економічно-туристичну платформу Подільсько-Буковинського прикордоння. Тоді розглядалися інвестиційні проекти, які з часом були втілені у життя. Сьогодні маємо туристичні комплекси в Усті, Великій Слобідці, Врублівцях, незавершений у Колодіївці. Тема об’єднання ресурсів та зусиль територіальних громад Хмельницької та Чернівецької областей висіла в повітрі. Про неї говорили, як про рятівне коло. Навіть при написанні грантової заявки, яка подавалася в рамках проекту TAСІS Україна — Молдова — Румунія «Створення туристичного кластеру на певних історичних територіях» (2009 рік), враховувалися взаємовигідні позиції, а не конкурентні особливості. Наступним кроком було включення Кам’янця-Подільського, Чернівців, Хотина та ще 10 суб’єктів до програми ЛІНК (Локальні інвестиції національної конкурентоспроможності).

У червні 2010 року було підписано меморандум про регіональне партнерство між 13 суб’єктами органів влади Чернівецької та Хмельницької областей за підтримки одного із проектів USAІD.

Спостерігаючи за пасивним перебігом подій, ми з Геннадієм Друзенком, координатором програм із розвитку туризму в регіонах України (проект ЛІНК), організували зустрічі із найпотужнішими представниками туристичного бізнесу Кам’янця-Подільського та Чернівців, представили їм згаданий аналіз. Та бізнес не хотів вкладати кошти у детальну економічну розробку проекту. З мертвої точки питання зрушило після Фестивальної майстерні, яка проходила у Кам’янці в жовтні 2011 року. Ініціативу Г. Друзенка підтримали представники Чернівців, Кам’янця-Подільського. Згодом позитивну відповідь отримали і з Хотина. Мене було обрано виконавчим секретарем проекту для підготовки до найбільшої туристичної виставки у світі.

Проект USAІD ЛІНК надав для цього 26 000 гривень, міські влади інвестували по 20 тисяч, тепер не стояв осторонь і туристичний бізнес. Зокрема, підприємці Кам’янця вклали у виставку 35 тисяч грн. Щоправда, найбільший фінансовий тягар взяв на себе німецький проект GІZ, якому довелося оплачувати виставкові площі та виготовлення стендових конструкцій. Інформаційні партнери: Dіscover Ukraіne та бельгійська компанія ТТІ сприяли створенню промороликів, програм та проведенню брифінгу із європейськими журналістами.

Сподіваюся, що результати наших зусиль виявляться незабаром, коли ми прийматимемо Євро-2012. Вірю, що вболівальники тепер відвідають не лише Київ та Донецьк. Уже сама презентація Хотина та Кам’янця поруч із цими великими містами — неабиякий успіх. Наші громади слабкі поодинці, разом — сильніші.

— Ви є палким прихильником участі заповідного Кам’янця-Подільського в престижних міжнародних виставках. Зокрема, доклали багато зусиль, щоб місто «засвітилося» в Шанхаї на ЕКСПО-2010. Але навіть деякі офіційні особи зі скепсисом нині запитують: скільки після 2010-го до нас приїхало китайців?

— Результат ніколи не приходить миттєво. Але якщо ви про себе ніде не заявляєте, вас ніколи й не пізнають. У всьому світі в промоцію вкладаються великі кошти. Художницю, майстриню пластилінового живопису Аллу Вострякову, котра побувала і в Шанхаї, і в Берліні, де оживила наші павільйони своїми майстер-класами, нині знають у різних точках земної кулі. Провідні телеканали в Шанхаї розповіли про стенд Кам’янця, його принади на весь світ. Чи можливо б це було, якби ми сиділи вдома та чекали?

— Європейці побачили новий туристичний продукт і захопилися ним. Поділля та Буковина не так далеко від кордону з Євросоюзом. Ось вони вирішили приїхати... А де вони можуть купити тур «Подільсько-буковинським намистом»?

— Наша праця має потужно розбудити бізнес, процес уже пішов. Справді, туроператора, котрий продавав би такий тур, ще немає. Окрім того, до нас проблематично доїхати. Слід розбудовувати аеропорти, про це не раз ішлося на сесіях Хмельницької облради. Та й дороги бажають кращої якості. Однак при цьому всьому кілька туристичних фірм із Канади, Польщі, Росії, Франції вже заявили про свою зацікавленість нашим продуктом. Раніше вони, крім Львова, нічого на Західній Україні не знали. Спільна участь у виставці зблизила три міста. Зокрема, Чернівці готові «поділитися» з партнерами міжнародним фестивалем Merіdіan Czernowіtz, заходи якого цьогоріч відбудуться ще й у Кам’янці та Хотині.

— Дякую за розмову.