У лютому завершився аудит використання у 2010—2011 роках коштів на будівництво і розвиток Київського метрополітену, що його здійснювали фахівці територіального управління Рахункової палати у Києві, Черкаській та Чернігівській областях.
Колегія Рахункової палати констатувала: діяльність Міністерства інфраструктури України, Міністерства фінансів України, Київради та КМДА з розбудови столичного метрополітену була неефективною і некоординованою, виконання заходів, спрямованих на його розбудову, — на низькому організаційному рівні. Що гальмує розвиток міської інфраструктури та соціально-економічний розвиток столиці, не сприяє її іміджу, особливо напередодні проведення Євро-2012.
Однією з причин цього є неналежна нормативна база для реалізації заходів із будівництва та розвитку Київського метрополітену. Зокрема, Міністерство інфраструктури не розробило державної цільової програми розвитку метрополітенів, а КМДА — відповідної програми, незважаючи на те, що столичний метрополітен є комунальною власністю. Кошти з міського бюджету на розбудову об’єктів метрополітену, закупівлю нових вагонів виділялися в недостатніх обсягах, а кредитні ресурси не залучалися. Тож розвиток цього виду транспорту гальмується, низка проектів не реалізовується.
Перевіркою встановлено, що в 2010—2011 роках видатки із столичного і державного бюджетів спрямовувалися на будівництво лише одного об’єкта — дільниці Куренівсько-Червоноармійської лінії від станції «Либідська» до станції «Виставковий центр». З державного бюджету на її зведення спрямовано 100 відсотків запланованих коштів, або 1. 205,0 млн. грн., а з бюджету Києва — лише 41,5 відсотка від передбачених 214,4 млн. грн.
У зв’язку з невиділенням з бюджету Києва фінансових ресурсів, відкладено облаштування пересадкових вузлів між станціями «Золоті ворота» і «Театральна» та реконструкцію переходу між станціями «Майдан Незалежності» — «Хрещатик», більш ніж половина основних фондів Київського метрополітену, що експлуатуються, зношені. Будівництво підземки на Лівому березі міста заморожене, а запевнення керівників КМДА щодо очікуваних японсько-китайських інвестицій у будівництво Подільсько-Вигурівської лінії — примарні.
Недавно представники міської влади заявляли, що будівництво станції «Виставковий центр» завершено зі значною економією бюджетних коштів. Однак на введеній в експлуатацію дільниці Куренівсько-Червоноармійської лінії від станції «Либідська» до станції «Виставковий центр» ще підлягають виконанню роботи на майже 230 млн. грн. Уведення в експлуатацію наприкінці 2011-го нової дільниці метрополітену поліпшило транспортне сполучення не тільки мешканців Голосіївського району, а й прилеглих районів Київської області. Проте досі залишаються не врегульовані транспортні потоки на проспекті 40-річчя Жовтня та вулиці Васильківській. Для міської влади залишається проблемним також питання забезпечення умов для зручного користування пасажирів з особливими потребами послугами метрополітену, оскільки для них доступні лише шість із 50 станцій.
За висновками Колегії Рахункової палати, розвиток Київського метрополітену потребує більшої координації зусиль як центральних, так і місцевих органів влади, зокрема, з добудови двох станцій Куренівсько-Червоноармійської лінії у напрямку житлового масиву Теремки.
Петро МИКОЛЕНКО, начальник територіального управління Рахункової палати.