Під завісу опалювального сезону енергопостачальні компанії почали активно відключати боржників. Мовляв, не платиш за світло — сиди при свічках! Тим часом у Бердичеві, на Житомирщині, їм виставили зустрічний рахунок. Цей випадок варто занести до Книги рекордів України: мешканцям невеликого міста вдалося вибити компенсацію за завдані з вини енергетиків збитки.
У січні на одній із трансформаторних підстанцій Бердичева вийшов із ладу контур пристрою заземлення, внаслідок чого в мережі різко зросла напруга. Що в таких випадках буває — здогадатися неважко: у квартирах городян «згоріла» побутова техніка, яка була ввімкнена в мережу. Тим, хто позбувся телевізорів чи холодильників, ще, можна сказати, пощастило. В одній із квартир виникла пожежа: від перепаду напруги спалахнув акумулятор, який поставили на зарядку, а вже від нього зайнялися домашні речі. Стіни у квартирі були чорні від кіптяви, меблі — понівечено.
Після високої напруги у дротах така сама напруга виникла у відносинах між постраждалими і Бердичівським районом електромереж (РЕМ). Кілька десятків родин навіть створили неформальне об’єднання для відстоювання своїх прав, решта домагалися відшкодування самостійно.
А що тут у вас включено?
Головний редактор газети «Діловий Бердичів» Валерій Шелепа також опинився серед потерпілих. Він очолив ініціативну групу із 42 мешканців і від їхнього імені відправив скаргу до Генпрокуратури та відкритий лист главі держави. Каже, якби навколо аварії не здійнявся такий галас, все могло б закінчитися інакше.
— Особливо мене «порадував» візит комісії з РЕМу, — згадує Валерій Шелепа. — Аварія сталася в п’ятницю, а вони з’явилися в понеділок — щоб скласти акт-претензію. Спочатку ніхто навіть не запитав, які саме прилади в мене згоріли. Замість цього комісія заходилася складати опис усієї побутової техніки, яка була у квартирі. Навіщо? Та щоб зробити «потрібний» РЕМу висновок: пральна машина, телевізор, комп’ютер і холодильник працювали одночасно, тому й вийшли з ладу.
Уся річ у тім, що в договорі зі споживачем енергопостачальна організація обумовлює певний ліміт потужності. Норми ці давно не переглядали. Наприклад, мешканці двокімнатної хрущовки повинні споживати близько 2 кВт електроенергії. Для порівняння: стільки ж бере одна пральна машина. Тож одночасно вмикати холодильник або електрочайник не рекомендується — не вкладетеся в ліміт! Якщо при цьому техніка вийде з ладу — нарікайте на себе.
— Я одразу зажадав, щоб в акті-претензії дописали перелік «зіпсованого» майна: мовляв, на момент аварії працювали ось такі електроприлади й ось такі вийшли через неї з ладу, — розповідає Валерій Шелепа. — Інші мешканці цього не зробили. Якби справа дійшла до суду, з таким формулюваннячком довести свою правду було б неможливо. Утім, судитися з монополістом в особі Обленерго в жодному разі не раджу...
Якщо через стрибок напруги виникне пожежа, то й тут винних довго шукати не доведеться. «У таких випадках причиною загоряння як правило визнають недотримання правил протипожежної безпеки, — каже Валерій Шелепа. — У них записано: виходячи з будинку, споживач зобов’язаний вимкнути всі електроприлади — навіть «вилку» від холодильника висмикнути...»
Героям нашої історії допомогла їхня наполегливість і... наближення парламентських виборів. «В області не пам’ятають випадку, щоб за останніх 15 років Обленерго комусь щось компенсувало», — пояснює Валерій Шелепа. — А нині електорат вирішили задобрити. З РЕМу надійшов лист: лагодьте свою техніку, збирайте чеки — витрати відшкодуємо».
Як «дістати» монополіста
На збирання різних папірців, які підтверджували завдані збитки, довелося витратити чимало часу. Але РЕМ свою провину таки визнав.
Як повідомив директор цього структурного підрозділу ПАТ «Житомиробленерго» Володимир Крилик, загалом по компенсацію звернулося 55 сімей. На час підготовки матеріалу 48 уже отримали гроші і підписали двосторонній акт про відсутність претензій. Залишалося сім. Затримка була спричинена передусім тим, що в ремонтних майстернях, на жаль, не завжди є потрібні запасні частини. Володимир Віталійович запевнив: тільки-но люди принесуть документи, які підтверджують вартість ремонту, гроші отримають. Якщо телевізор чи комп’ютер ремонту вже не підлягає, знадобляться чеки з магазину із зазначенням вартості цих електроприладів.
«За 25 років роботи в енергетиці вперше зіткнувся з такою аварією», — зауважує директор РЕМ. Щоправда, мати справу з невдоволеними споживачами йому доводилося й раніше. Та зверталися вони не за адресою. Найчастіше аварійні ситуації стаються з вини ЖЕКів. Якщо струм до будинку подається повітряною лінією, то зона відповідальності РЕМу закінчується на фарфорових ізоляторах, що встановлені на металевих опорах на дахах будинків. Далі електрокабелі належать житлово-експлуатаційним підприємствам. Більше того, енергопостачальники платять ЖЕКам за те, що подають струм у помешкання з використанням чужої власності.
Ось із нею найчастіше й виникають проблеми, особливо в будинках, які споруджено давно. Застарілу внутрішньобудинкову електромережу треба було б замінити. Осучаснювати кабелі, що ведуть до електрощитків на сходових клітках, — обов’язок житлово-експлуатаційних підприємств. Та в комунальників до цього руки не доходять: грошей катма.
Минулої осені, коли стало холодно, а опалення ще не включили, у кількох гуртожитках Житомира раптом з’явився запах смаленого — це тліли кабелі. Після того в студентів вилучали всі електроприлади.
— За останні два десятиліття структура використання електро-
енергії значно змінилася: колись на населення припадало 20 відсотків, тепер — 40 (решта — на промисловість), — додає Володимир Крилик. — У багатьох квартирах з’явилися сучасні потужні електроприлади. Але ж проводка у старих будинках розрахована на те, щоб у помешканні підключати техніку, яка разом «тягне» максимум 1,3—1,7 кіловата. А один лише пилосос потребує 1,6 кіловата. Тож ніколи не можна включати кілька потужних приладів одночасно.
Ще гірше, якщо визначену в угоді з енергетиками потужність перевищать і в інших квартирах. Але як примусити сусідів стати обізнаними та економними споживачами?
Частково відповідь на це запитання має дати комунальна реформа. У Бердичеві, як зазначив директор РЕМ, застарілі кабелі замінили тільки в кількох багатоповерхівках, які належать об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків. Хоч тут щасливі власники фенів, пилососів, плазмових телевізорів та інших благ цивілізації можуть не хвилюватися за своє майно.
Олексій КАВУН, Ганна ЛУКАНСЬКА.
Мал. Миколи КАПУСТИ.
ПОРАДА
Якщо через стрибок напруги у вашій квартирі вийшли з ладу побутові електроприлади, одразу викликайте аварійну бригаду з РЕМу або ЖЕКу. (Пам’ятайте: винуватцем НП може бути і енергопостачальник, і комунальники, які обслуговують внутрішньобудинкові електромережі).
Попросіть аварійників скласти акт-претензію і зазначити у ньому причини аварії. Цей документ підписують і представники електромереж, і споживач. Один його примірник мають залишити вам. Зразок акта-претензії затверджено постановою уряду від 26.07.1999 р. №1357, його можна знайти у спеціалізованих друкованих виданнях чи в Інтернеті.
Відповідно до Правил користування електричною енер-гією для населення представник енергопостачальної компанії має прийти до вас протягом трьох днів з моменту виклику — таку вимогу встановлено для міст. Якщо в цей термін він не з’явиться, споживач має право скласти акт-претензію самостійно — у довільній формі. Зберіть у ньому підписи кількох сусідів, представника будинкового комітету чи інших свідків події.
Якщо виведену з ладу електроапаратуру ще можна реанімувати, відвезіть її до сервісної майстерні. Візьміть квитанцію про оплату послуг з ремонту техніки і попросіть майстра зазначити, з якої причини вона вийшла з ладу.
Відправте на адресу винуватця аварії (енергопостачальної або експлуатаційної організації) листа з вимогою відшкодувати завдані вам збитки. Додайте до нього копію акта-претензії та квитанції про оплату ремонту техніки.
Якщо винуватець аварії відмовив у задоволенні ваших законних вимог, звертайтеся до суду.