Національна академія педагогічних наук України (НАПН України) бере активну участь у методологічному, теоретичному та навчально-методичному забезпеченні розвитку освіти, розробленні її законодавчої та нормативної бази, створенні концепцій розвитку загальноосвітньої, професійної та вищої школи, здійсненні виховного процесу.
Її основні завдання — опрацювання нової філософії освіти; обґрунтування цілей і шляхів розвитку галузі; комплексний аналіз психічного розвитку дітей і молоді, формування у них сучасного світогляду, моральної і громадянської позиції; створення теорії цілісного розвитку особистості; опрацювання методології і теорії змісту освіти та процесу навчання в різних типах закладів; створення підручників, навчальних посібників, засобів навчання нового покоління; розроблення державних стандартів і системи оцінювання якості освіти на різних рівнях; дослідження актуальних питань інформатизації і комп’ютеризації навчального процесу; розроблення проблем професійної, вищої освіти та освіти дорослих; розвиток спеціальної освіти тощо.
Підвідомчі установи НАПН: науково-дослідні інститути, центри та Університет менеджменту освіти об’єднано в п’ять відділень. У складі Академії функціонують десять спеціалізованих інститутів, Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти», шість науково-методичних центрів, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського, Педагогічний музей України і видавництво «Педагогічна думка».
Учені Академії брали активну участь у розробленні законодавчо-нормативного забезпечення модернізації освіти в Україні, зокрема Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, Національної рамки кваліфікацій та Національного освітнього глосарію, Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012 — 2021 роки...
За результатами наукових досліджень члени Академії та науковці підвідомчих установ щорічно публікують майже три тисячі праць, у т. ч. близько 100 монографій, понад 300 підручників і навчальних посібників, 170 методичних посібників і рекомендацій, майже 40 словників і довідників, близько 120 збірників наукових праць, 70 навчальних програм і концепцій; проводять близько 90 масових науково-практичних заходів.
У 2008 — 2011 роках видано Енциклопедію освіти, Білу книгу національної освіти України, Національну доповідь про стан і розвиток освіти в Україні, в яких відображено основні результати психолого-педагогічних досліджень.
Важливою складовою наукового дослідження є експериментальна діяльність, яка здійснюється на базі 953 експериментальних майданчиків: дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних та вищих навчальних закладів.
Академія та її підвідомчі установи є засновниками та співзасновниками 54 друкованих видань, у тому числі двох газет, 25 наукових журналів і 27 збірників наукових праць та трьох електронних наукових фахових видань.
В установах НАПН здійснюється підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів через аспірантуру та докторантуру, в яких навчаються 510 аспірантів і готуються 62 докторанти, працюють 17 спеціалізованих учених рад із захисту докторських і кандидатських дисертацій у галузі педагогічних, психологічних і філософських наук.
НАПН України співпрацює з парламентськими комітетами, профільним міністерством та іншими, Національною академією наук та національними галузевими академіями, університетами, громадськими організаціями.
Плідне співробітництво налагоджено з науковими установами і навчальними закладами двадцятьох зарубіжних країн та міжнародними фондами й організаціями.