Між Державтоінспекцією та автолюбителями ведеться справжня війна. Відеокамери в них як зброя, а глобальна мережа — майданчик для битви. Сотні відеороликів уже стали причиною звільнення десятків інспекторів. І, здається, це лише початок. Адже часто конфліктні ситуації переростають у бійки. Принаймні такий випадок днями стався в Запоріжжі. Тут близько 20 водіїв побилися з вартовими порядку.

За інформацією громадської організації «Дорожній контроль», інцидент трапився в центрі міста. Активісти виявили в одному зі службових машин ДАІ завчасно заповненні протоколи. «В них були вписані свідки ще не здійснених правопорушень. «Народні контролери» почали фіксувати ці документи на відео. Це не сподобалося працівникам ДАІ. Вони намагалися знищити бланки строгої звітності. Потім інспектори викликали на допомогу міліціонерів та інших невідомих людей. Згодом учасники конфлікту побилися. Залишити місце події активісти організації змогли завдяки знімальній групі одного з місцевих телеканалів», — розповів «Голосу України» керівник проекту «Дорожній контроль» Ростислав Шапошніков.

Однак із такою думкою не погоджується керівництво ДАІ. На прес-конференції у Києві заступник начальника ДАІ України Володимир Резніков повідомив, що водії заважали інспектору ДАІ складати протокол. Мовляв, вони виривали з рук вартового порядку бланки строгої звітності. «За їх збереження він несе персональну відповідальність. Ніхто не має права вимагати від співробітника ДАІ показати протокол, а тим більше штовхати його і виривати документи. Даним подіям буде дана правова оцінка, а також проведена службова перевірка дій співробітників ДАІ», — підкреслив В. Резніков.

На жаль, останнім часом таких конфліктних ситуацій у країні побільшало. Водії переконують: вартові доріг масово порушують їхні права. Про це також свідчать дані дослідження «Моніторинг дотримання права власності в діяльності ОВС: актуальний стан і проблеми», який провела Одеська правозахисна група «Верітас». «ДАІ застосовує різноманітні варіанти фальсифікацій та шахрайств із метою як формування статистики, так і позбавлення власності громадян. Повсякденна практика діяльності вартових доріг доводить, що кожен водій, виїжджаючи на дорогу абсолютно тверезим, у результаті може бути притягнений до відповідальності за керування машини в стані сп’яніння», — сказано в дослідженні правозахисників.

Підтвердженням цих слів є відеозапис наради підрозділу ДАІ міста Бердянська Запорізької області, виставлений ще торік на форумі «Дорожнього контролю». Нагадаємо, що на відео зафіксовано, як у ході наради керівництво підрозділу дає чіткі вказівки інспекторам стосовно обов’язкової щоденної кількості притягнення водіїв до адміністративної відповідальності за певні види правопорушень. Особлива увага приділялася складенню протоколів за керування транспортними засобами у стані сп’яніння. Їх повинно бути не менше чотирьох.

За словами правозахисника Андрія Толопіла, одним із найпоширеніших видів порушень працівників ДАІ є незаконні арешти транспортних засобів і доставка їх на платні майданчики. Типовим прикладом є випадок, який нещодавно стався із сумчанином Василем Т. Чоловік їхав на роботу на своєму автомобілі. Несподівано його зупинили інспектори ДАІ. У відповідь на прохання представитися та назвати причину зупинки, правоохоронці побили автолюбителя. А потім усупереч чинному законодавству відібрали в нього автомобіль, яким без відповідного дозволу самі керували до приватної стоянки. Свого «залізного коня» пан Василь зміг забрати лише через місяць, сплативши велику суму на користь власника стоянки.

«Результати дослідження правозахисної групи «Верітас» свідчать, що реалізація майже всіх повноважень, наданих Державтоінспекції для виконання основних завдань міліції у сфері забезпечення дорожнього руху, пов’язана з порушенням права власності громадян», — зазначив А. Толопіло.

Фотоетюд Анастасії СИРОТКІНОЇ.

Працівник ДАІ на вул. Грушевського (Київ).