Активно просувати рекламу Криму на світовому туристичному ринку, зробити крок до об’єднання всього Чорноморського регіону задля його процвітання — такі основні завдання ХХ міжнародного туристичного ярмарку «Крим. Курорти. Туризм-2012», який нещодавно відбувся в Ялті.

 

Традиційно цей турфорум проводять наприкінці лютого — на початку березня, перед більш масштабними туристичними ярмарками в Києві та Москві. Але і ялтинській зустрічі передують регіональні — в Євпаторії, Феодосії й Алушті. Цього року, на думку майже ста туроператорів, турагентів і представників ЗМІ з дванадцяти областей України й великих міст Росії, Білорусії, Молдови, туристична виставка-ярмарок «Алушта — Золоті ворота Південного берега Криму» виявилася найбільш яскравою й насиченою. Що й не дивно. Адже підготовка велася більше місяця.

Вічно юний древній Алустон

Алуштинці цього року відзначають одразу два ювілеї: 1460 років з моменту першої згадки Прокопієм Кесарійським у своїх літописах поселення Алустон і 110-річчя від дня присвоєння статусу міста.

Родзинкою турярмарку в Алушті стали почесні гості — Катерина ІІ, князь Потьомкін, Микола ІІ з дружиною, церемоніймейстер, дами, котрі пригощали гостей солодощами (у виконанні акторів народного театру «Кліо» міського БК). А також жива музика, шоколадний фонтан, продукція винзаводу «Алушта» і єдиного в Україні виробника продукції ТМ «Граппа» та коньяків бочкової витримки заводу «Маглів». Усе це створило затишну атмосферу для ділового спілкування й укладання договорів.

Як відзначив алуштинський міський голова Станіслав Колот (на знімку), новий сезон буде успішним, незважаючи на лютневу стихію, котра завдала значних збитків курорту. Уже нині активно ведуться роботи з підсипання пляжів, відбудови набережної: більше того, пляжна смуга стане помітно ширшою, а набережна матиме до того ж новий, сучасний вигляд.

Розповідаючи про фішки майбутнього сезону, керуючий справами виконкому міськради Віктор Фрадкін підкреслив, що в Алушті продовжить роботу Wі-Fі-набережна, а в Приморському парку з’явиться Алея мистецтв, на якій будуть розміщені скульптури, виконані в різних жанрах і стилях. Тут же створять романтичний куточок — альтанку для закоханих і молодят.

Велику увагу приділяли головній ініціативі року — фан-майданчику Євро-2012 з великим плазмовим екраном для он-лайн-трансляції футбольних матчів. Місце розміщення цього майданчика нині обговорюється. На стадії затвердження перебуває проект «Крим у мініатюрі», що може стати серйозним туристичним об’єктом півострова. Так, на території у два гектари в рамках проекту мають бути встановлені точні мініатюрні копії найбільш характерних для півострова історичних і культурних об’єктів. На алуштинській турвиставці були представлені три з них: Ластівчине гніздо, Малореченський храм-маяк і палац княгині Гагаріної (адмінспоруда санаторію «Утес»).

Привернув увагу турагентів і активний відпочинок у стилі «додай адреналіну»: від 1 до 6 днів на військовому полігоні, в обстановці, наближеній до бойової, — що й казати, заманливо для чоловіків, котрі полюбляють екстрим. Як розповів В. Фрадкін, нову пропозицію підготували в нинішньому році для потенційних відпочивальників Львівщини: можливість ще вдома в індивідуальному порядку обрати й придбати пакет туристичних послуг з усілякими розвагами, включаючи прогулянки на квадроциклах, дайвінг, морські прогулянки.

Готуючись до зустрічі гостей, в Алушті активно розвивають проект із видобутку мінеральної води й облаштованості загальнодоступних бюветів; вирішують питання гарантування безпеки відпочивальників (у місцях масового скупчення людей встановлено камери відеоспостереження); удвічі порівняно з позаминулим роком збільшено кількість безплатних пляжів; відкриють реконструйований кінотеатр.

Словом, курорт динамічно розвивається, чітко орієнтуючись на європейські стандарти. І інтерес до нього не слабшає: якщо взимку 2010 року всього п’ять алуштинських здравниць приймали гостей, то в грудні 2011-го їх було вже дванадцять.

Ялтинський ярмарок: об’єднання для процвітання

Європейський рівень — украй важлива й необхідна в наш час домінанта для Криму, мета — зарекомендувати себе на світовому ринку туристичних послуг.

За оцінкою Голови Ради міністрів АРК Анатолія Могильова, у Криму найбільший потенціал туристичного розвитку серед країн Причорномор’я. І ще три «най»: найбільша кількість здравниць, довжина пляжів, можливість лікування. Усього одна цифра: разом із базами відпочинку, туркомплексами, санаторіями й пансіонатами на півострові — 560 об’єктів санаторно-курортного й туристичного призначення.

Кращі санаторії Криму були представлені на ялтинському ярмарку вперше окремим стендом. Ними по праву може пишатися і автономія, і Україна, зазначив міністр курортів і туризму АРК Олександр Лієв. Утім, у Криму є багато того, чим можна пишатися і що запропонувати гостям. Курортний і туристичний ресурс півострова великий — це ще раз продемонстрував ялтинський ярмарок. Він став, мабуть, одним із найбільших і найякісніших за минулі роки. Брали участь понад п’ятсот експонентів, представники 20 країн. Максимально було представлено екскурсійний турпродукт (музеї, заповідники). Уже першого дня відбулася презентація сорока нових туристичних маршрутів.

Ярмарок «Крим. Курорти. Туризм-2012» наочно показав, що півострів з його величезним санаторно-курортним потенціалом стає дедалі цікавіший сусідам. 

Зокрема, жителям Туреччини, де лікувальні послуги дуже дорогі. А тепер поїздка в Крим значно спрощена — під час візиту Президента України Віктора Януковича в Анкару в грудні 2011 року було досягнуто домовленості про скасування візового режиму для в’їзду жителів Туреччини в Україну. Цей документ уже набув реальної сили. Ще одна країна, увага жителів якої до лікувальних можливостей Криму, судячи з усього, стане пильною, — Азербайджан, близько тридцяти найбільших туроператорів якого брали участь у ялтинській виставці.

Першого березня презентували і запустили проект вартістю 3 мільйони євро в рамках програми Європейського Союзу з розвитку туризму в Криму. Він розрахований на три роки. Цей загалом перспективний і важливий для автономії проект також допоможе наблизитися до світових стандартів, стати більш привабливим курортним регіоном. Глави великих причорноморських міст України, Росії, Туреччини, Болгарії, Грузії, Румунії обговорили перспективи розвитку туризму в Чорноморському регіоні, а начальники великих портів — перспективи й можливості просування портів під єдиним брендом, програми подальшого розвитку круїзного туризму.

На ярмарку в Ялті обговорювали три проблеми, котрі, як підкреслив голова Постійної комісії ВР АРК з рекреаційного, санаторно-курортного комплексів та туризму Рустам Теміргалієв, необхідно вирішувати спільно й неодмінно за участю держави. Це — високі ціни на авіа- та залізничні квитки, розвиток мережі недержавного туризму, слабка заповнюваність санаторіїв і пансіонатів у міжсезоння. І в цьому сенсі воістину ковтком свіжого повітря стала інформація про те, що парламент України має намір розглянути законопроект про зниження ставки ПДВ і податку на прибуток для здравниць, які працюють узимку.

Роман ЧЕРЬОМУХІН, Віктор МЄХОНЦЕВ.

Фото Данила МАКАРОВА.

Туристична виставка-ярмарок «Алушта — Золоті ворота Південного берега Криму».