Щоб докорінно поліпшити якість освіти учнів сільських шкіл, треба передусім врахувати досягнення вітчизняної і світової педагогічної науки і освітянської практики, якими доведено, що 70 відсотків розвитку людини припадає на вік до 6 років, 20 відсотків — на шкільні роки і лише 10 відсотків — на школу дорослих. Саме тому доцільно розпочинати навчання дітей у дошкільних комплексах «дитячий садок-школа».
Треба масово створювати освітні округи та управляти ними на громадсько-державних засадах (досвід Скандинавських країн), що дасть змогу значно підвищити рівень місцевого самоуправління; ефективно використовувати економічні важелі управління школою; обирати керівництво нею і висококваліфікованих учителів; ефективно сприяти і контролювати навчально-виховний процес з метою підвищення рівня знань учнів тощо.
На рівні держави бажано створити електронний банк (сервер) з вільним доступом до електронних підручників, посібників, дидактичних та інших навчальних матеріалів для самостійного навчання.
У кожному адміністративному районі має бути радіорелейна станція, яка забезпечить безперебійний бездротовий інтернет-зв’язок з усіма, без винятку, споживачами, зокрема, і комерційними структурами, які, в свою чергу, могли б оплатити вартість станції. На рівні держави створити спеціальний освітянський телевізійний канал, який спільно з інтернет-мережею дасть можливість ефективно вести уроки дистанційного навчання.
Вищі навчальні заклади повинні готувати вчителя, здатного до роботи в умовах сільської малокомплектної школи (багатопрофільного вчителя). На базі сучасних інформаційно-комунікаційних засобів треба створити державний навчально-консультативний центр для оперативної допомоги молоді, відновити навчальний предмет «Основи виробництва та вибору професії».
Важливо закріпити за школами базове виробництво, земельні ділянки та ВНЗ та відновити кабінети профорієнтації.
Кожному району не завадило б мати лабораторію профконсультації, профадаптації та профзакріплення молоді на виробництві з філіями в кожному освітньому окрузі.
Щоб закріпити кадри на селі, треба молодим учителям безплатно або на довгострокових пільгах надавати житло з присадибною ділянкою; передбачити на безоплатній основі отримання обов’язкових передплатних педагогічних видань, сучасної художньої та професійної літератури; ввести систему матеріального і морального заохочення, у тім числі й безкоштовної щорічної місячної путівки на профілактичне оздоровлення.
Василь МАДЗІГОН, академік, перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України.