Заява Прес-служби Апарату Верховної Ради України щодо підготовки на підпис Голові Верховної Ради України тексту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів»
У зв’язку із висловлюваннями окремих народних депутатів України щодо неправомірності направлення на підпис Президенту України Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» надається інформація про хронологію опрацювання та підготовки до підпису Головою Верховної Ради України цього закону.
22 вересня 2011 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» (законопроект з реєстр. № 5164).
За наслідками розгляду законопроекту у другому читанні парламентом не підтримано поправки №№ 19, 47, 54 та враховано поправку № 20.
3 жовтня 2011 року текст закону (перша редакція) за підписом першого заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації О. А. Бондаренко, завідувача секретаріату М. В. Козлова надійшов до Головного юридичного управління для остаточної юридичної експертизи. Відповідний текст містив положення щодо внесення змін до:
— частин першої, третьої, п’ятої, шостої та сьомої статті 22 Закону України «Про рекламу»;
— Кодексу України про адміністративні правопорушення (стаття 1563).
Водночас у тексті була відсутня інформація про зміни до Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
Водночас на адресу Голови Верховної Ради України надійшли листи голови Комітету
А. В. Шевченка (від 30 вересня 2011 року № 04-33/8-374) та першого заступника голови
О. А. Бондаренко (від 3 жовтня 2011 року № 04-33/8-368) щодо наявності колізій між положеннями прийнятого закону. У зв’язку з цим комітету було дано доручення Головою Верховної Ради України В. М. Литвином (4 жовтня 2011 року) про підготовку на підпис тексту прийнятого закону згідно з результатами його розгляду та відповідно до вимог Регламенту Верховної Ради України.
Крім того, на виконання доручення Голови Верховної Ради України В. М. Литвина від 6 жовтня 2011 року у зв’язку з депутатським зверненням народного депутата України
Л. Ю. Оробець у Апараті Верховної Ради України проведено службове розслідування (Розпорядження керівника Апарату Верховної Ради України від 12 жовтня 2011 року № 5369 «Про проведення службового розслідування») стосовно можливих порушень посадовими особами Апарату Верховної Ради України вимог Регламенту при підготовці на підпис Голові парламенту тексту вказаного закону. За наслідками проведення службового розслідування в діях працівників Апарату парламенту порушень не встановлено.
Водночас за дорученням Голови Верховної Ради України Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України (лист від 17 жовтня 2011 року за № 04-32/6-1176) розглянув порівняльну таблицю до законопроекту за № 5164, направлений на підпис голові парламенту текст Закону (перша редакція) та стенограму пленарного засідання від 22 вересня 2011 року. За результатами розгляду відповідних документів комітет дійшов висновку, що поданий текст закону не відповідає стенограмі пленарного засідання і має містити зміни до Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
Комітет також звернув увагу на те, що підготовлена до другого читання порівняльна таблиця не відповідає вимогам Регламенту, містить неточності та помилку, а «переважна більшість внесених пропозицій і поправок викладена безсистемно, непослідовно, що значно ускладнює роботу».
27 жовтня 2011 року текст закону (друга редакція) за підписом голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації А. В. Шевченка, завідувача секретаріату М. В. Козлова надійшов до Голови Верховної Ради України.
Цей текст містив положення щодо внесення змін до:
— частин першої, третьої, шостої та сьомої статті 22 Закону України «Про рекламу»; (відсутні зміни до п’ятої частини статті 22 цього закону);
— статті 1, 16 та 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»;
— Кодексу України про адміністративні правопорушення (стаття 1563).
4 листопада 2011 року текст закону (третя редакція) «з виправленим текстом другої сторінки» (щодо необхідності внесення змін до п’ятої частини статті 22 Закону України «Про рекламу») за підписом голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації А. В. Шевченка надійшов до Голови Верховної Ради України.
Текст закону містив положення щодо внесення змін до:
— частин першої, третьої, п’ятої, шостої та сьомої статті 22 Закону України «Про рекламу»;
— статті 1, 16 та 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»;
— Кодексу України про адміністративні правопорушення (стаття 1563).
Тобто запропонований текст Закону, на відміну від попередніх редакцій, відповідав (згідно з висновком Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України) стенограмі пленарного засідання і містив положення, що передбачають регулювання питань заборони реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів як у Законі України «Про рекламу», так і у Законі України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
Закон у редакції від 4 листопада 2011 року було завізовано у Головному юридичному управлінні 7 листопада 2011 року з довідкою, зумовленою його юридичними вадами (зміни до статті 22 Закону України «Про рекламу» щодо встановлення обмежень і заборон реклами тютюнових виробів не узгоджуються зі змінами до статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», що унормовують аналогічні положення), а також необхідністю усунення в ньому неточностей та неузгодженостей і доцільністю застосування у зв’язку з цим статті 131 Регламенту Верховної Ради України.
Відповідна інформація була доведена до відома Голови Верховної Ради України у листі Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України від 8 листопада 2011 року за № 07/3-627.
8 листопада 2011 року Голова Верховної Ради України дав доручення комітету щодо підготовки пропозицій до тексту прийнятого закону відповідно до статті 131 Регламенту Верховної Ради України.
На виконання цього доручення секретаріатом Комітету з питань свободи слова та інформації підготовлено пропозиції щодо усунення неточностей і неузгодженостей у тексті прийнятого закону.
Водночас у період головування в комітеті А. В. Шевченка було також запропоновано альтернативні пропозиції, що були підготовлені за участю громадської ради комітету.
21 лютого 2012 року на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації рішення щодо пропозицій до прийнятого закону не було прийнято. Розгляд цього питання знову було перенесено на 14 березня 2012 року.
Після трьох з половиною місяців з дня надання головою парламенту доручення комітету щодо необхідності усунення змістовних неузгодженостей у тексті закону — 24 лютого 2012 року Президенту України було направлено останній текст закону (в редакції від 4 листопада 2011 року), оформлений та поданий комітетом в установленому Регламентом порядку (йдеться про передбачений статтею 130 порядок візування тексту прийнятого закону, у тому числі головою комітету та керівником секретаріату комітету).
Даний текст, як вбачається з висновку Комітету Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України від 17 жовтня 2011 року за № 04-32/6-1176, відповідає стенограмі
9-го пленарного засідання Верховної Ради України від 22 вересня 2011 року.
Прес-служба Верховної Ради України.