Учора на прес-конференції в Києві презентували ГО «Українська таксомоторна асоціація». Вона складається з приватних перевізників, які хочуть лобіювати зміни до законів і знешкодити конкурентів-«чорноробів». «Нову мітлу» майструють легальні підприємці на чолі з екс-міністром транспорту та зв’язку Євгеном Червоненком.
Перевізники розповіли: таксоринок почорнів. Великі міста, надто Київ, переповнені «піратськими» диспетчерськими службами. Спритники купують кілька комп’ютерів, наймають диспетчерів і водіїв. Виклики приймають на мобільні телефони. Водії не мають ліцензій на ведення господарської діяльності. Контори дають горе-візникам фальшиві документи або взагалі нічого. Машини не обладнані розпізнавальними знаками таксі, а «шашечки» на даху — «знімні». Законом не передбачено професійну атестацію водіїв. Виходить, таксувати може кожен, хто має права й сяке-таке авто. Про медогляд водія та техогляд машини перед виїздом не йдеться. Про чистоту салону й безпеку пасажирів — теж. А ціни беруться нізвідки: таксометрів у авто нема, клієнти виторговують шлях. Розповіді про «мінімальний тариф по Києву — 35 гривень» — просто тіньові домовленості.
ДАІшники, за чинним законодавством, не мають управи на «грачів». Виловлювати «чорноробів» можуть підрозділи Управління боротьби з економічною злочинністю, та й вони цього не роблять системно. Перевізники пропонують передати такі повноваження ДАІ. Вартові перехресть могли б перевіряти ліцензії й забороняти експлуатацію авто. А працівники Держспоживінспекції припиняли б порушення прав пасажирів, перевіряли таксометри і правомірність реклами таксопослуг на машинах.
Підприємці пропонують створити при міських адміністраціях ради автоперевізників, що розроблятимуть стандарти (хто може стати таксистом і що для цього треба зробити) і встановлюватимуть тарифи. Присутні констатували: поки не приймуть закон про таксомоторні перевезення, що чітко врегулює галузь, діла не буде. Є. Червоненко прогнозує величезний опір з боку нелегалів. За новим Податковим кодексом, таксисти, що є приватними фізичними особами, мають щомісяця сплачувати близько 600 гривень податків. «Хто це буде робити, якщо навколо всі катаються нелегально?» — підсумував голова правління УТМА Віталій Галазюк.
На запитання журналістів, чи можна «побілити» ринок уже до Євро-2012, В. Галазюк відповів, що час втрачено. На його думку, можна прийняти тимчасові правила й підрихтувати місцеві ринки. Та все це має робитися з перспективою прийняття нового закону. Учасники прес-конференції склали законопроект. Його просуватимуть через Міністерство інфраструктури. Свою ініціативу вони назвали «першою спробою «знизу» стати легальними і зробити перевезення безпечними».
«Голос України» поцікавився в таксистів, як їм нині працюється.
Олександр, 38 років: «Відвожу людей до аеропорта «Бориспіль». Кілька років тому мав 40 постійних клієнтів, у основному бізнесменів з-за кордону, котрі часто літали до України. Зараз постійних лишилося восьмеро. Кажуть, що бізнес вести тут бояться. Прилітають у особистих справах: хтось до родичів, хтось — до коханки і так далі».
Геннадій, 40 років: «Я їжджу по Києву 8—10 годин і заробляю на день максимум 400 гривень. Купую 15 літрів бензину, 10—15% зарібку віддаю диспетчерській. Собі залишається сотні дві. А іноді й того менше. Працюється дедалі гірше, особливо останні два роки».