Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти запрошує громадськість до обговорення проекту Рекомендацій парламентських слухань на тему «Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання».

Відповідно до Постанови Верховної Ради України про проведення парламентських слухань (№ 4310-VІ від 12 січня 2012 року) вони відбудуться 14 березня поточного року.

Проаналізувавши та узагальнивши пропозиції, які надійшли від центральних органів виконавчої влади, регіональних органів управління освітою, освітянських громадських організацій, робоча група з підготовки заходу підготувала проект Рекомендацій парламентських слухань.

З метою залучення громадськості до його обговорення профільний комітет розмістив на своєму веб-сайті текст цього документа.

Свої пропозиції та зауваження до нього слід надсилати на електронну адресу комітету: e-maіl: krasnіakov@rada. gov. ua; k_naukі@rada. gov. ua

* * *

У проекті Рекомендацій, зокрема, зазначається, що до нерозв’язаних проблем в освіті, передусім у сільській місцевості, належать: структура мережі не повною мірою враховує освітні, виховні, оздоровчі та культурні потреби селян, що створює нерівноцінні умови для навчання і розвитку сільських та міських дітей; загальне зменшення кількості дітей впливає на мережу загальноосвітніх закладів, призводить до зменшення наповнюваності класів, збільшення кількості шкіл з малою чисельністю учнів, що призводить до зниження якості освіти, скорочення педагогічного навантаження вчителів тощо...

З метою забезпечення громадянам рівного доступу до освіти, підвищення її якості і посилення ролі в духовному, економічному, соціальному, інноваційному розвитку суспільства і держави учасники парламентських слухань рекомендують Верховній Раді України ухвалити закони щодо наповнюваності класів загальноосвітніх навчальних закладів, розташованих у сільській місцевості; щодо підвищення соціальних гарантій педагогічним працівникам (питання пільгового забезпечення житлом, надання пільгових кредитів, збільшення матеріальної допомоги молодим спеціалістам, підвищення пенсійного забезпечення; зняття обмежень на реалізацію державних гарантій щодо користування житлом з опаленням та освітленням); щодо спрощення процедур державних закупівель тощо.

Кабінету Міністрів України рекомендовано здійснити ретельний аналіз виконання указу Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні»; постанов уряду «Про затвердження комплексного плану заходів щодо розвитку загальної середньої освіти в 1999—2012 роках», «Про затвердження державної програми «Вчитель», «Про затвердження програми «Шкільний автобус», «Про затвердження Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року» та вжити заходів щодо реалізації запланованого; передбачити виділення коштів та фінансування Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року в частині добудови, реконструкції та проведення капітальних ремонтів шкільних приміщень, модернізації телефонного зв’язку сільських населених пунктів, придбання та поставки шкільних автобусів; вжити відповідних заходів щодо своєчасного (не пізніше І кварталу фінансового року) виділення коштів для авансування видання підручників...

Підготувати пропозиції та внести на розгляд Верховної Ради України відповідні зміни до низки нормативно-правових актів.

Міністерству фінансів України, Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України рекомендовано розглянути питання щодо оплати праці начальників відділів (управлінь) освіти районних державних адміністрацій (міських виконавчих комітетів) та їх працівників та розробити Типові штати відділів (управлінь) освіти...

Міністерству освіти і науки, молоді та спорту ширше використовувати розроблену Національною академією наук державну програму розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», комплекти методичних посібників до базової програми для роботи з дітьми старшого і молодшого дошкільного віку; запровадити у педагогічних ВНЗ комплексну підготовку вчителів для сільської місцевості за двома—трьома спеціальностями; внести доповнення до Положення про індивідуальну форму навчання, яким забезпечити профільне навчання сільських школярів за індивідуальним навчальним планом...

Конкретні рекомендації надані Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, обласним державним адміністраціям та Національній академії педагогічних наук.