«Шановні пасажири! Починається реєстрація та оформлення багажу на рейс до Лондона авіакомпанії «Brіtіsh Aіrways»... Таке оголошення лунає в новому донецькому аеропорту. І рейс, інформація про який висвітилася на табло, і пасажири — не справжні. Нову споруду ще не здали в експлуатацію, але вона практично готова приймати і відправляти гостей міста. За сто днів до Євро-2012 міська та обласна влади запевняють: проблем із повітряними та залізничними воротами Донецька немає.

Аеропорт готовий, проте персоналу бракує досвіду

Інженер автоматизованих систем Євген Переверзєв цього дня зображує пасажира. Підходить із валізою до стійки реєстрації і подає паспорт. «Яке місце бажаєте?» — цікавиться співробітниця, яка грає роль представниці авіакомпанії. «Біля вікна, будь ласка». За кілька секунд Євген тримає в руках роздрукований посадковий талон із наліпленою багажною квитанцією. Реєстрацію завершено. На другому поверсі — контроль авіабезпеки та прикордонний контроль. Нині, коли немає черг, все відбувається досить швидко. Проте раніше під час пробних тестувань за участю волонтерів з’ясувалося: у передбачені нормативи обслуговування одного пасажира персонал не вкладається. Дається взнаки брак досвіду. За 50 днів потрібно навчитися працювати швидко та чітко.

Агент із обслуговування пасажирів Наталія Пилипейко, яка сидить за стійкою реєстрації, володіє англійською. Каже, у разі необхідності в колективі знайдуть знавців французької чи німецької. А якщо трапиться пасажир із особливими потребами, про це попередять екіпаж судна та навіть можуть надати супровід до посадки в літак.

«Близько 80 відсотків персоналу ми вже прийняли на постійну роботу, до кінця березня буде 100 відсотків, — розповів директор комунального підприємства «Міжнародний аеропорт Донецьк» Валентин Паламарчук. — Для залучення волонтерів до Євро-2012 уклали договори із ВНЗ. Приміром, прийдуть студенти Слов’янського авіаційного коледжу. Із Горлівського державного педагогічного інституту іноземних мов беремо волонтерів для роботи в терміналі».

Пуск нового аеропорту заплановано на 27 квітня. Досі через морози не вдалося завершити спорудження перонів. Тепер роботи на об’єкті триватимуть цілодобово. Тут буде задіяно 1200 осіб, повідомив генеральний директор компанії-підрядника «Альтком» Сергій Павлічев. За його словами, на будівництві вже освоєно 2,2 мільярда гривень, залишилося виконати робіт на 600 мільйонів гривень. «Термінал готовий на 95 відсотків», — запевнив генеральний директор. Передбачається, що аеропорт прийматиме 3 тисячі пасажирів на годину, або 30 тисяч осіб за 10 годин. Це вимога УЄФА до таких споруд.

«Ми постійно супроводжуватимемо найвідповідальніші моменти, пусконалагоджувальні роботи і водночас вирішуватимемо питання персоналу та служб взаємодії: прикордонників, митників», — заявив голова обласної державної адміністрації Андрій Шишацький.

Залізничних пасажирів розділять на потоки

І якщо в будівлі аеровокзалу основні оздоблювальні роботи завершено, то в залізничному — у повному розпалі. Крім внутрішнього оздоблення, розпочато реконструкцію привокзальної площі, де передбачається прибрати кіоски, перенести кільце трамвая та знести чотири будинки. На їхньому місці з’явиться автостоянка. А пасажири трамвая до вокзалу потраплятимуть через нову споруду торговельного центру. Свого часу один із проектів передбачав багатоярусний паркінг у цьому центрі. Але грошей на нього не знайшли.

Залізничний вокзал розраховано на приймання 32,5 тисячі пасажирів на добу (нині — 20 тисяч пасажирів). Фактично потужність і аеропорту, і вокзалу однакові, але залізничні ворота вочевидь просторіші за площею. Крім того, потоки пасажирів приміського та далекого сполучення розділено: для кожного із цих потоків споруджено окремий конкорс із виходом на платформи. Такі умови стануть компенсацією пасажирам за нинішні незручності, які тривають рік та чотири місяці.

«Зрозуміло, що та готовність, яка є на сьогодні, не влаштовує ані обласне, ані міське керівництво, — визнає головний інженер Донецької залізниці Олександр Філатов. — Ми працюємо сьогодні у дві зміни, щоб усі основні роботи завершити до кінця березня і на середину квітня залишити комутування та наведення порядку». За словами головного інженера, на будівництві освоєно близько 750 мільйонів гривень, і ще 300 мільйонів належить освоїти. 

Донецьк готується приймати вболівальників, які прибуватимуть із усіх напрямків: із Києва, Харкова, Дніпропетровська, російських міст, а також міст області.

Керівництво залізниці обіцяє європейські зручності для пасажирів: працюватимуть 28 ліфтів та стільки само ескалаторів. Дві з п’яти платформ зробили підвищеними — тепер до поїзда можна зайти, не видираючись сходами. Щоправда, три платформи залишилися такими ж низькими — із технологічних причин, пояснюють на залізниці. Міський голова Олександр Лук’янченко висловив упевненість, що роботи буде завершено вчасно: «Гадаю, з кінця квітня всі об’єкти функціонуватимуть у проектному режимі. Донецькій залізниці простіше, ніж аеропорту, тому що тут персонал працює із будівельниками, і освоєння об’єктів відбувається набагато швидше».

Найближчими тижнями стане зрозуміло, якими ще благами порадує гостей станція Донецьк. Але чим точно вона здивує, то це платною складною довідкою. Про відправлення і прибуття поїздів та розклад їхнього руху по станції можна дізнатися безплатно. А от за відомості про маршрут з пересадками вже доведеться заплатити від шести гривень. Тоді як в європейських країнах інформаційна служба залізниці безплатно роздрукує пасажиру найскладніший маршрут та добере вигідний тариф.

Фото Олега ТОЛСТОВА.

Будівельні роботи на перонах вокзалу — в розпалі.

Співробітники аеропорту освоюються на новому робочому місці.