Бензин в Україні знову зростає в ціні. Нещодавнє здорожчання (в середньому на 5—10 копійок) — лише початок. У березні, за прогнозами експертів, цей процес триватиме. Цілком ймовірно, що вартість одного літра найпопулярнішої серед вітчизняних автовласників марки бензину А-95 впритул наблизиться до 11 гривень. Питання лише в тому, чи стане ця ціна межею. «У перших двох декадах березня ми не передбачаємо того, що вартість бензину сягне 11 гривень, — переконує Леонід Косянчук, президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів в Україні». — Проте, якщо тенденції з цін, які нині маємо на світових ринках, збережуться чи погіршаться, то, звичайно, десь з кінця березня — початку квітня цю болісну межу в 11 гривень ми можемо переступити».
«Гормоном росту» вартості бензину традиційно називають світову ціну на нафту. З початку року вона, за словами Леоніда Косянчука, зросла більш як на 14 відсотків. Як результат — майже на 17 відсотків здорожчав бензин на світових ринках. У тому, що уже в березні й нашим автолюбителям доведеться більше платити за пальне, переконаний і Геннадій Рябцев, заступник директора науково-технічного центру «Психея». Для цього, мовляв, є всі економічні підстави. Щоправда, його прогнози оптимістичніші:
— У структурі роздрібної ціни на бензин є три основні складові: нафта та нафтопродукти, податки, затрати плюс маржа. Приблизно 50 відсотків вартості бензину А-95 на АЗС становить ціна нафтопродуктів. Отже, якщо брати до уваги зростання цін на нафту за лютий, виходить, що економічно обгрунтованим зростанням ціни на бензин протягом березня є максимум 4,5 відсотка. Це означає для звичайного бензину А-95 ціну в 10,66 гривні.
На цьому так і хотілося б поставити крапку, якби не кілька «але». Окрім світової ціни на нафту, вартість бензину залежить і від курсу євро стосовно гривні. Якщо він зростає, відповідно у гривневому еквіваленті збільшується і акциз. За підрахунками пана Рябцева, кожне зростання курсу на один відсоток призводить до здорожчання А-95 приблизно на 2 копійки.
Та хоч як дивно, але є також чинники, які сприяють і здешевленню пального. Не було би щастя, то криза допомогла. Через низьку купівельну спроможність українців трейдери розуміють, що різкого та істотного здорожчання бензину гаманці наших автовласників просто не потягнуть. І це може призвести до обвального падіння попиту. Тому, припускає Геннадій Рябцев, більшість не ризикуватимуть споживачем. Та останнім не варто надто радіти. Адже трейдери шукатимуть інші шляхи для «виживання». Приміром, балансуватимуть на межі вартості та якості бензину:
— Простежуються такі тенденції: 2011 року у 18 разів зросли обсяги реалізації біоетанолу. Куди він пішов? У бензин. Якість відповідно зменшилась. Ще один приклад: виник дефіцит низькооктанового бензину на ринку. Чому, якщо бензин А-76 та А-80 майже не реалізується в роздріб? Напевне, щоб якимось чином «оптимізувати» якість інших нафтопродуктів.
І поки автолюбителі через хвилювання за «здоров’я» власного залізного коня шукають заспокійливе та контакти найближчих сервісних центрів, Сергій Куюн, директор консалтингової групи А 95, намагається розрадити їх бодай тим повідомленням, що зупинка Лисичанського НПЗ до дестабілізації на ринку не призведе. Завод, мовляв, уже давно був експортно орієнтованим. Тому дефіциту пального в країні не буде.
Приємна новина і для селян. За словами експертів, наближення посівної на цінову політику нафтопродуктів не вплине. Мало того, Геннадій Рябцев переконує, цього року аграрії про пальне потурбувались заздалегідь. Тому є надія, що жодних проблем у селян, принаймні з його кількістю та вартістю, не виникне.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.