Методику виховання на принципах заохочення і позитивних прикладів успішно використовують у Луцькій школі-ліцеї №9. Щороку практично всі його випускники стають студентами престижних вищих навчальних закладів і України, і Європи. За останні сім років одинадцять колишніх його учнів захистили докторські та кандидатські звання.

Солодке слово подяки

У 9-ту черга в перший клас більша, ніж конкурс до сусіднього національного університету. Торік було три претенденти на місце. А набирають тут чотири класи. Школа розрахована на 1170 учнів, а навчається 1200. Заклад унікальний й тим, що тут заборонено кричати на дітей, їх в основному хвалять і всіляко заохочують за високі оцінки та добрі вчинки.

 

 

— Ми працюємо над тим, щоб школа стала для дітей другим рідним домом, — каже директор заслужений працівник освіти Віктор Недужко. — Виховуємо не батогом і пряником, а лише пряником.

Незвичне в школі починається вже з вестибюля. Всі його стіни прикрашають дипломи і грамоти, отримані учнями на різноманітних конкурсах, олімпіадах... Поруч з ними — подяки дирекції за здобуті перемоги і призові місця. Є і пряники в прямому розумінні цього слова.

— Після першого семестру підбиваємо підсумки, — ділиться досвідом керівник ліцею. — За результатами предметних олімпіад, захист наукових робіт, участь у турнірах, різноманітних конкурсах вручаємо приблизно дві тисячі грамот. Школа, наприклад, сім років поспіль здає 30—40 тонн макулатури. Діти знають, що за виручені гроші їх стимулюватимуть.

У перший клас за конкурсом

За яким принципом приймають дітей у престижний заклад?

— По-перше, за ним закріплено мікрорайон, дітей з якого і навчаємо. Решта ж доїжджають до нас з усіх районів міста. Понад тисячу учнів. Обов’язково проводимо співбесіди. Першокласники у нас приблизно з однаковою підготовкою. До речі, в початкових класах діє експериментальний майданчик з вивчення англійської мови методом асоціативних символів. Спеціальну програму створили вчені, вчителі ліцею разом з педагогами дошкільного навчального закладу №27. В чому її суть? Наприклад, намальовано символи: серце, руки, людина... Вчитель називає слова і показує на малюнки. Дитина зв’язує ці малюнки зі словом і в рази швидше засвоює їх. Рік тому на базі ліцею відбувся всеукраїнський семінар начальників управлінь освіти і науки обласних центрів. Його учасники дивувалися, що учні третього класу краще володіють розмовною мовою, ніж п’ятикласники.

З талановитими дітьми в ліцеї займаються ще й 19 кандидатів і докторів наук. Партнерство вчених і педагогів допомагає досягати високих результатів.

Дарувати радість

Жодна школа області не може похвалитися такою кількістю мультимедійних «двійок», як 9-та. У цьому переконалися, побувавши в багатьох її класах.

— Профільне міністерство і Національна академія педагогічних наук підготували багато відеопосібників для дітей, — розповідає вчитель 3 «а» класу Ірина Афтеній. — За системою «Урок у відеоформаті» працюємо вже три роки. Діти бачать, як крутиться земля, як на їхніх очах міняються пори року, як рухаються атоми і молекули... Із задоволенням готують різні презентації з використанням слайд-шоу. Маємо також можливість зняти на відео урок і показати його на батьківських зборах.

У цьому ж 3 «а» на стіні ми побачили чобітки з червоної матерії. На кожному прізвище його господаря. Як розповіла Ірина Анатоліївна, діти щоранку заглядають у свої чобітки, шукаючи там записочку, цукерочку чи значок від однокласників. І це теж пряники...

Волинська область.

Вчитель-методист Наталія Соняк та її дружній 4 «а» клас.

Фото автора.