У липні нинішнього року набрав чинності наказ Міністерства інфраструктури України про закриття для міжнародного судноплавства морських портів в Євпаторії, Керчі, Феодосії, Ялті та Севастополі. Понад те, Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням офіційно припинив функціонування кримських портів. Україна також повідомила Міжнародній морській організації про закриття кримських портів для міжнародного судноплавства. Це означає, що у суден, які ризикнули побувати тут, можуть з’явитися проблеми з відвідуванням інших портів світу, оскільки для країн, що вважають Автономну Республіку Крим українською територією, захід у кримські порти буде нелегальним.
Цього наказу практично неухильно дотримувалися іноземні компанії і, за винятком декількох випадків, проблем не виникло. Що ж робить Росія? Днями вибухнув черговий дипломатичний скандал. Путін, що затято вважає Крим російською територією, розпорядився включити відібрані в України порти в транспортну систему Росії. За словами російського президента, портові термінали Криму й Краснодарського краю повинні доповнювати один одного. Водночас він підкреслив, що «потрібно максимально використовувати переваги й сильні сторони кожного порту, кожного логістичного центру».
Крім того, Росія має намір модернізувати п’ять захоплених у Криму портів: у Севастополі, Феодосії, Керчі, Євпаторії та Ялті, на що планується виділити 6,2 мільярда рублів до 2020 року. Миттєво відреагувало МЗС України, яке зажадало від Росії припинити незаконне використання п’яти кримських портів і скасувати рішення російського уряду про їхнє використання. Йдеться також і про те, що дії Росії є порушенням суверенітету України й міжнародних зобов’язань.
Що здобули порти Криму від санкцій, запроваджених Україною і міжнародними організаціями? Тільки негатив. Так, за даними, які наводить Адміністрація морських портів України, вантажообіг кримських портів упав більш як на 50 відсотків порівняно з минулим роком.
Крім того, круїзні компанії, що організують тури по Чорному морю, завдяки яким кримські порти, особливо ялтинський, відчули значну кількість суднозаходів, у тому числі й океанських мега-лайнерів, у зв’язку з Резолюцією ООН від 27 березня вирішили переглянути географію маршрутів. І в нинішньому році жодне круїзне судно в порти Криму не зайшло. Але ж ще рік-два тому було розроблено спеціальний маршрут круїзу «П’ять курортних столиць Чорного моря» із заходом у порти чорноморських країн. Тепер усі ці круїзи залишилися в минулому до закінчення окупації Криму.
Що ж робить так звана кримська влада? Схоже, санкції її мало злякали, а точніше, нічого не навчили. Так, у Керчі, приміром, мають намір побудувати ще один порт на додаток до морського й рибного південніше транспортного переходу через Керченську протоку.
Портовики вважають доцільним розміщення комплексу, що прийняв би на себе більшу частину навантаження портів, саме там, оскільки це найближче місце до міста, що має вихід у Чорне море.
Що це, чергова дурість чи провокація? Адже зрозуміло, що в цей порт жодне із суден не зайде. Максимум, це можуть бути російські судна, але необхідно враховувати й такий момент, що, зайшовши в цей порт, корабель і компанія-власник миттєво підпадають під санкції, які загрожують великими неприємностями. Зокрема, за даними експертів спеціалізованого видання BlackSeaNews, з кінця березня було припинено спроби заходу в порти Криму понад 20 суден.
Крім того, після публікацій у ЗМІ на тему окупованого Криму, один із провідних світових страховиків — норвезька страхова група Skuld — розіслала своїм клієнтам повідомлення про припинення страхування суден, які заходять в окуповані порти Кримського півострова, у зв’язку з високим ризиком арешту і кримінального переслідування.
Незрозумілий і намір Росії вкладати пристойні кошти в модернізацію портової інфраструктури. Невже є надії, що санкції будуть скасовані й у світі погодяться з анексією Криму? Однозначно, що немає. Керівництво і США, і Євросоюзу, й інших країн не раз підкреслювало, що для них Крим був і залишається українським.
Отож, швидше за все, те, що відбувається останнім часом із кримськими портами, пов’язано тільки з очевидною демонстрацією Росією свого цілковитого нехтування світовою думкою й нормами міжнародного права.
Схожа ситуація була і з міжнародним аеропортом Сімферополя, який нині досить умовно можна назвати міжнародним, оскільки, крім рейсів внутрішніх російських авіакомпаній, ніхто зі світових сюди не літає.
А спроби декількох російських лоукостерів організувати рейси в Крим було припинено міжнародними санкціями, і компанії різко згорнули свою діяльність. Це має стати наочним прикладам тим компаніям, які все-таки вирішать організувати авіарейси або ж судозаходи в Крим. Санкції діють.