У першому номері поточного року ми розповіли, як зареєструвати підприємницьку діяльність на єдиному податку, як звітувати перед податковою та Пенсійним фондом. Сподіваємося, що наші поради стали комусь у пригоді та допомогли хоча би приміритися до ідеї створення власного бізнесу. Втім, підприємництво — це ризик, пощастить далеко не всім. Що ж робити, якщо бізнес не «запрацював», а нове підприємницьке життя приносить лише збитки. Просто полишити справи, не повідомивши держоргани, буде неправильно, від вас очікуватимуть подачі звітів і сплати податків та зборів. У разі якщо ви перестанете звітувати, на вас накладатимуть штрафи, спочатку 170 гривень, потім кожний не поданий звіт обійдеться в 1020 гривень. Тому, припиняючи бізнес, важливо правильно пройти процедуру ліквідації підприємницької діяльності.
Цього разу розповімо, як діяти фізичній особі-підприємцю (ФОП), що має намір припинити свою діяльність.
Крок перший. Необхідно звернутися до державного реєстратора в районній адміністрації за місцем реєстрації та подати заяву про припинення підприємницької діяльності. В заяві повинно бути зазначено: 
3 від імені кого подається заява;
3 визначено порядок заявлення кредиторами своїх вимог (вказана адреса для направлення вимог тощо);
3 строк заявлення кредиторами вимог (строк повинен бути не менше двох та не більше трьох місяців).
Заяву можна подати особисто або поштою — рекомендованим листом із описом вкладення. Якщо заява подається особисто, при собі потрібно мати паспорт, якщо поштою — підпис заявника повинен бути засвідчений нотаріально.
Майте на увазі, на цьому етапі реєстратор не має права вимагати додаткових документів. Це передбачено частиною 3 статті 47 Закону «Про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
Крок другий. На підставі поданої заяви, реєстратор не пізніше наступного робочого дня вносить в електронний реєстр інформацію про ваш намір припинити підприємницьку діяльність. Крім цього, відповідне оголошення публікується у спеціалізованій газеті. Придбати таку газету може також будь-хто, зацікавлений у відслідковуванні такої інформації.
Оголошення в газеті міститиме пропозицію всім, хто має до вас грошові або інші вимоги, звернутися до вас із претензією. Строк для звернення — не менше двох та не більше трьох місяців.
Відтепер процедура ліквідації може бути призупинена будь-ким, хто має до вас обґрунтовані вимоги. Крапку у спорах може поставити лише суд, після цього процедуру ліквідації можна буде поновити.
Крок третій. Від двох до трьох місяців, відведених для заявлення вимог ви можете просто очікувати — відреагує хтось чи ні. Або ж спробувати самостійно залагодити всі справи та розібратися з усіма «хвостами». В будь-якому випадку, варто звернутися до податкової та Пенсійного фонду та поцікавитися, чи не мають вони до вас претензій по звітності чи сплаті податків та внесків. Якщо такі претензій є, держоргани самі звернуться до державного реєстратора та повідомлять, що «ліквідувати» вас не можна, бо ви маєте заборгованість. Будьте готові, що вас перевірятимуть, тому намагайтеся не марнувати час, а співпрацюйте з держорганами.
Бажано за ці два-три місяці отримати з податкової та Пенсійного фонду довідки про відсутність у вас заборгованості. Якщо заборгованості дійсно немає, а довідки вам не видають через бюрократичні зволікання — не біда. З кінця минулого року діє така норма — якщо у держоргану є претензії до підприємця, що ліквідується, держорган повинен сам їх обґрунтовано заявити, якщо ж претензій немає — підприємець ліквідується автоматично, за так званим принципом мовчазної згоди. Це передбачено частиною 2 статті 47 Закону «Про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців».
Крок четвертий. Після того, як сплив строк для заявлення вимог, ви повинні знову звернутися до державного реєстратора та подати такі документи:
3 заповнену реєстраційну картку встановленої форми (бланк можна отримати у реєстратора або роздрукувати з Інтернету);
3 довідку про відсутність заборгованості з податкової;
3 довідку про відсутність заборгованості з Пенсійного фонду.
Нагадаємо, якщо зазначені довідки не вдалось отримати — можете подавати лише реєстраційну картку. Якщо податківці або Пенсійний фонд не направили реєстратору обґрунтоване заперечення проти вашої ліквідації, вас повинні ліквідувати за принципом «мовчазної згоди».
Реєстратору заборонено вимагати додаткові документи. Це передбачено частиною 12 статті 47 Закону «Про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
Документи подаються особисто або поштою — рекомендованим листом з описом вкладення. Для особистої подачі потрібно мати з собою паспорт, для направлення поштою — підпис на реєстраційній картці повинен бути засвідчений нотаріально.
Крок п’ятий. Якщо реєстратор не має законних підстав вам відмовити, отримавши документи, він повинен протягом одного робочого дня внести до реєстру запис про припинення підприємницької діяльності, а наступного дня після цього видати вам (надіслати поштою) повідомлення про реєстрацію припинення підприємницької діяльності.
У найближчих номерах ми розповімо, як правильно припинити діяльність фірми (юридичної особи).