28 січня у «Голосі України» опубліковано кореспонденцію «Дебілізація населення столичним метрополітеном». У ній ішлося про засилля реклами в столичній підземці — найчастіше не на користь комфортності пасажирів та інформації про саму поїздку. Не кажучи про естетичний ефект від такого «прикрашання»: під плакатами й наклейками зникає оригінальний художній стиль станцій, вестибюлів і переходів.
Проблема, порушена на сторінках газети, викликала інтерес у читачів. До речі, вони пишуть не тільки про «рекламну» проблему, а й узагалі про роботу київської підземки. Публікуємо частину листів, що їх наші читачі надіслали до редакції.
Оце так імідж...
На жаль, автор кореспонденції «Дебілізація населення столичним метрополітеном» зачепила лише одну рану на його «тілі» — рекламу. А в нього їх — безліч. Підземні станції, особливо на периферії — брудні стіни й стелі, тьмяні плафони світильників, бо їх давно не мили, східці розбиті, керамічна плитка місцями відвалюється. Ідучи навіть підземним переходом від станції «Хрещатик» до станції «Майдан Незалежності», спотикаєшся об латане-перелатане цементом нерівне асфальтове покриття. Про переходи в старій частині міста — на Подолі й говорити не варто: грязюка, розбите асфальтове покриття, бруд від численних МАФів...
Це — центральні станції, на яких зустрінете натовпи туристів. А багато периферійних узагалі нагадують обдерті вбиральні. Отакий імідж у нашого міста?
Микола ІВАХНЮК, будівельник.
Чого їм забракло
На роботу їжджу зі станції метро «Вокзальна». Двоє вузьких вхідних дверей насилу витримують натиск сотенної юрби. Ледве втискуєшся в маленький і похмурий вестибюль і потрапляєш у чергу до кас за проїзними жетонами. Часто із чотирьох кас працюють чомусь тільки дві. Тут у будь-який час доби — неймовірне стовпотворіння, тиснява і духота. Очевидно, що «Вокзальна» вже давно застаріла. Але ж зовсім недавно реконструювали залізничний вокзал. Чому було не з’єднати центральний підземний перехід до платформ вокзалу з метрополітеном? Чого для цього забракло «реконструкторам» — польоту інженерної думки чи ще чогось?
Максим ФЕДОРОВ.
Станція... «Нескафе»
 Ви маєте рацію, над інтер’єрами наших підземних палаців поглумилися особливо потворно. Чула, як дві дівчини між собою так їх і називали: станція «Нескафе» («Майдан Незалежності»), станція «Укрсиббанк» («Палац спорту»)...
Марія Василівна, киянка.
Наше «обличчя»?
Поїздка у вагонах столичного метро — це неабияке випробування для нормальної людини! Часто й наші громадяни не дружать із милом і дезодорантом, та ще й стіни вагона запаскуджені всілякою рекламою, оголошеннями і просто візитівками. Якщо на них не вистачає місця, то плакати розклеюють на стелі, а останнім часом її почали розміщувати на... вікнах! Вільне місце залишилося хіба що на спинах чергових по станції.
Чи є межа рекламної вакханалії? Адже метрополітен — це як би обличчя міста. Я був у декількох столицях Європи, але їхнє метро в жодне порівняння не йде з нашим. В італійській, празькій, берлінській підземці вагони чисті й світлі, влітку прохолодні з кондиціонерами, а взимку — теплі, комфортні, добре освітлені. А наші, особливо старої побудови, що не опалюються й погано освітлені, нагадують майже що горезвісні «телятники». До того ж із решіток вентиляції в дощову погоду пасажирів посипає водяний пил, а взимку — сніговий. Додайте сюди жахливу рекламу — ось вам і картинка наших буднів...
Володимир ГОРОВИЙ.
Нікуди від неї не подінешся
Спасибі за статтю «Дебілізація населення столичним метрополітеном». Дуже добре, що додумалися порушити це питання. До речі, дуже точно його окреслили. Люди щодня їдуть на роботу — з різним настроєм і проблемами. Замість того щоб розслабитися, милуючись справді гарними станціями, а також краєвидами наземної частини маршруту, не знаєш, куди ховати очі від реклами.
З повагою, Олена.
Стрижуть купони
Давно треба було порушити питання реклами в столичному метро, що спотворює його вигляд! У мене гостював друг з Мюнхена. Проїхавши в метро, він сказав: «Стільки реклами! У вас що, в підземці проїзд безплатний?». До речі, коли я показав йому, а скоріше розповів, який вигляд мають наші станції насправді, він був у захопленні.
Приміром, на станції «Університет», крім дійсно чудових скульптурних портретів є ще одна «фішка»: стіни облицьовані каменем, на якому можна знайти відбитки найдавніших викопних комах — трилобітів! А станція «Площа Толстого» з її таємничими свічками-світильниками! От тільки за тутешню тотальну рекламу я б умазав когось — по я....., та якнайсильніше. А в міжстанційних переходах — суцільне заклеювання стін, про величезні баннери, підлогові наклейки, лайтбокси, які до невпізнанності змінюють звичний інтер’єр станцій, і говорити годі. Через це пасажирові важко збагнути, де саме він перебуває. У вагонах теж усе зайнято рекламою, а схеми метро, як найбільш непотрібний для пасажира інформаційний елемент, серед цього бедламу важко роздивитися. Ось такий «креатив». Щоправда, хід думки і логіку цих веселих креативників, котрі успішно стрижуть з нього гривні, зрозуміти важко...
Віктор РАДЗІЄВСЬКИЙ, підприємець.
Чому мовчать архітектори
Радянський метробуд колись уклав силу-силенну зусиль, коштів і матеріалів у створення київських станцій, багато з яких, без перебільшення, — витвори архітектурного мистецтва. Це для того, щоб тепер жадібні до наживи нувориші ліпили на них рекламу? Невже красивий і дорогий природний лицювальний камінь — найкраще місце для неї? Або: були гроші — насолоджувалися каменем, грошей не стало — витріщаємося на рекламу. А що — круто: потяги в пиві, вестибюлі в каві, які пожирають мізки. Що, невдовзі все буде кока-кола? Цікаво: чому мовчать архітектори, з чиєї творчості так зухвало поглумилися? Колись київському метро найкраще пасувало визначення: «Підземні палаци». А тепер це — суцільний кіберпанк.
Марина ШАПОВАЛОВА, співробітник видавництва.
Гроші та жадібність
Інакше, як неподобством, тотальну рекламу в київському метро не назву. Це варварство — заклеювати мармурове облицювання шпалерами «під горіх». Гроші й жадібність перетворюють пам’ятки архітектури на руїни і пил, саму людську особистість на нікчемність, а мораль — у плювок на асфальті. Але ж деякі станції київського метрополітену і є пам’ятками архітектури. Наплювати? Тим часом перетворивши їх на суцільну «дошку» дорогих, до речі, оголошень, керівники метрополітену постійно скаржаться, що в підприємства бракує грошей, і потрібно підвищити тариф за проїзд...
Кирило ЧЕРЕВАНЬ.
Зустрічає тебе холодильник на повен зріст
Як житель Києва, скажу, що перебувати в метро неможливо. Звідусіль тисне реклама, психороб якийсь. Може, варто підрахувати, скільки самогубств за минулий рік сталося в метро, нещасних випадків різнокаліберних? У цій строкатості — не те що, куди їхати й куди виходити, збагнути складно, а й взагалі зрозуміти, де ти. Адже на станції метро «Шулявська» замість звичної різнобарвної плиточки пасажира, буває, зустрічає холодильник на повен зріст або ряд прасок. А те, що витворили з «Театральної» (колишньої «Ленінської») обурює особливо. Раніше хоча й дивився на тебе з кожної стіни незабутній Ілліч, але ж стиль цього архітектурного ансамблю — неперевершений. А тепер? Куди не повернися — величезних розмірів Лорак, Лорак і Лорак — в обіймах з УФО. Вона мені навіть у кошмарі приснилася. Реклама в метро не дає людині й на мить відволіктися від споглядання закликів до споживання, споживання, споживання...
Ніна СЛОБОДЯНЮК, учителька.
Не просто оголошення — величезні гроші
Журналісти молодці, що порушують цю тему. Але найвищий бал за цю статтю поставити не можу: ви не зачепили питання реклами як джерела отримання великих грошей. Я поцікавився вартістю реклами в метрополітені. Отож: брендування лише однієї (!) станції метро, за оцінками рекламних агентств, становить близько 600 тис. грн. на місяць. Як використовуються кошти, одержувані від реклами — кому про це відомо? Але ж це не має бути таємницею: Київський метрополітен — комунальне підприємство. От нехай і відзвітує перед громадою, куди спрямовані «рекламні» гроші? До речі, хто й коли робив аудит цього підприємства?
Варто також порушити питання торгівлі в метро. Тільки вкрай наївна людина може подумати, що «підземне» підприємництво нікому нічого не відстібає. Цей ринок унікальний певною мірою і, відповідно, торгівля в метро — надзвичайно прибутковий бізнес для окремих осіб. Це один великий базар, з величезною пропускною здатністю, зі своїми законами, поняттями й «кришами». З кожного торговельного місця метрополітен офіційно одержує одну суму на місяць, неофіційні відстібання «збирачам» становлять ту само суму, але в... доларах. Неконтрольований дохід від реклами є невичерпним джерелом для особистого збагачення багатьох начальників, чиновників різного рангу і тих, хто їх «кришує». До речі, керівництво метрополітену недавно заявило, що не може впоратися з нібито несанкціонованою торгівлею в переходах, що ведуть до станцій. Як би не так! Я вже не кажу про небезпеку цього базару для пасажирів. Чому б журналістам не порушити також і цю тему?
Олег ВАСИЛЕВСЬКИЙ, економіст.
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА (з архіву «Голосу України»).
Від редакції. Це тільки декілька із листів, що надійшли на кореспонденцію «Дебілізація населення столичним метрополітеном». Ми ще раз переконалися, що зачепили надзвичайно важливу для суспільства тему. Йдеться не тільки про споганені рекламою станції київської підземки, а й не менш важливе — формування «кліпової» свідомості «маленького» українця. А також світогляду, спрямованого на створення рефлексів — своєрідного синдрому собаки Павлова: у потрібний момент у людини, пожирачки реклами, має виділятися правильна слинка, після чого вона просто зобов’язана натискати на потрібні кнопки, щоб купувати, купувати, купувати! А всі ці пушкіни, богомольці, шевченки, чиї розумні очі проникливо дивляться на тих, хто проходить повз, і благають думати, думати, думати — так, для прикраси...
До речі, що говорить Закон України про рекламу? Стаття 18. Реклама на транспорті, пункт 4: «Забороняється розміщення реклами на скляних (прозорих) поверхнях, за винятком випадків, коли використовуються матеріали, що забезпечують безперешкодний огляд із салону транспортного засобу». Чому ж цією статтею не керуються керівники КП «Київський метрополітен»? Чи вони вважають, що пасажири метро можуть «оглядати» крізь «крапельки», тобто між малюнками, наклеєними на вікна й двері вагонів? Але ж клеять на них уже й непрозорі постери...
І наостанок. Чи потребують коментарю опубліковані листи наших читачів? Як кажуть, і без коментарів усе зрозуміло. А от відповіді від керівників КП «Київський метрополітен» редакція вимагає — згідно із законодавством України про інформацію і про доступ до публічної інформації.
Валентина ПИСАНСЬКА.
vpysanska@golos.com.ua