Коли на сесії Одеської облради підбивали підсумки виконання програми соціально-економічного та культурного розвитку області за 2011 рік, деякі депутати (переважно представники опозиційних політичних партій) не повірили в цифри, що пролунали в доповіді начальника головного управління економіки облдержадміністрації Олега Муратова.
Цифри були, скажемо так, приголомшуючі. В 2011 році в області відкрито 7 нових шкіл, будівництво яких розпочалося ще 30 років тому, в минулому столітті. В рамках регіональної програми «Шкільний автобус» придбано 47 автобусів для дітей, а на ремонт доріг, якими діти дістаються до шкіл, було витрачено 40 мільйонів гривень, медичного устаткування для сільських лікарень придбано на 70 мільйонів гривень, зернових культур намолочено 3,3 мільйона гривень, введено в експлуатацію свинокомплекс на 24 тисячі голів свиней у Болградському районі, будівництво ще 5 тваринницьких комплексів буде завершено в 2012 році. Загалом було введено в експлуатацію 253 об’єкти. Практично в будь-якій галузі народно-господарського комплексу й соціально-культурного розвитку зафіксовано стрімке зростання. Перше запитання скептиків було цілком прогнозоване: «Звідки з’явилися гроші на виконання багатьох цільових програм?»
Голова постійної комісії облради з питань бюджету, фінансово-економічної політики й банківської діяльності Юрій Маслов знає відповідь на це й багато інших запитань. Він упевнений, що бюджет минулого року, як і бюджет нинішнього 2012-го, сформований за принципом нових інноваційних підходів. Такий підхід до формування і виконання бюджету було використано вперше.
— Під час формування бюджету, — розповідає Юрій Костянтинович, — ми зустрілися з головами районних рад, керівниками управлінь облдержадміністрації. — Було проведено функціонально-вартісний аналіз видатків на реалізацію районних і регіональних цільових програм.
2012-й в Одеській області проголошено «Роком охорони здоров’я». На фінансування витрат на програми й заходи в цій галузі буде спрямовано 97,5 мільйона гривень, тобто в 4,5 разу більше, ніж у 2011 році, а порівняно з 2010 роком — більш як у 44(!) рази. Асигнування на фінансування видатків на програми й заходи в галузі «Освіта» становлять 24 мільйони гривень, і порівняно з 2010 роком вони збільшилися в 4 рази. На фінансування видатків за розділом «Соціальний захист і соціальне забезпечення», у тому числі, на заходи для підтримки молоді, жінок і дітей виділено 33,6 мільйона гривень, що вдвічі вище за фінансування минулих років.
Уперше бюджет Одеської області сформовано за принципом нових інноваційних підходів. У них є назва, автором якої є голова Одеської обласної державної адміністрації Едуард Матвійчук, і називається одеське ноу-хау «Народний бюджет».
Народ вирішив — влада виконує
Цифри, які були названі вище, це розшифровка основних статей витрат бюджету розвитку Одеської області. Як відомо, Бюджетний кодекс передбачив 9 основних джерел формування бюджету розвитку. Це — 90 відсотків коштів від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, кошти від відчуження майна, що перебуває у власності територіальних громад, субвенції з інших бюджетів на виконання інвестиційних проектів тощо. Здавалося б, шлях наповнення бюджету розвитку простий і ясний — включай важелі, передбачені Бюджетним кодексом, і наповнюй скарбницю. Та тільки не в усіх це виходить — хтось не бажає перепрацювати, а хтось більше думає про власну кишеню, ніж про народну.
У 2011 році бюджет розвитку Одеської області становив 276 мільйонів гривень, і вони були спрямовані на реалізацію тих проектів, які були названі вище. В 2012 році бюджет розвитку запланований на рівні 550 мільйонів гривень. Якщо говорити про місце бюджету розвитку в обласному бюджеті, то можна сказати, що кожну четверту зароблену областю гривню буде спрямовано на рішення соціально-економічного й культурного розвитку області.
550 мільйонів гривень. Є від чого запаморочитися головам депутатів і керівників, розпорядників бюджетних коштів. І тут перед керівництвом області постає питання — як із максимальною ефективністю витратити зароблені грошики? Е. Матвійчук, ініціатор руху «Народний бюджет», запропонував залучити до участі в обговоренні витрачання бюджету розвитку жителів області. Народна мудрість, як відомо, особливо цінна, бо народ не помиляється ніколи.
В області було проведено близько 600 народних сходів, зборів, конференцій трудових колективів. Люди самі визначали пріоритети витрачання бюджету розвитку — в одному селі запланували ремонт клубу, в другому — ремонт водонапірної башти, у третьому — зведення стадіону, у четвертому — добудувати школу. Коли фінансисти підрахували вартість об’єктів, запланованих до будівництва й ремонту, то вийшла цифра, що дорівнює мінімум 5—7 річним бюджетам.
На повторних сходах людей попросили визначитися із пріоритетними напрямами. Вони визначилися і вибрали такі об’єкти, без наявності яких життя в населеному пункті могло просто зупинитися.
В Одесі представники територіальних громад обговорили зведений «Народний бюджет» області й проголосували за нього. Тобто — народ проголосував. Тепер — черга за владою. Чи виконає наказ людей? Чи не вдарить лицем у багно? Чи не займатиметься у разі невиконання пошуком «об’єктивних причин» і «шкідників»?
Машина, якою треба вміти керувати
За словами Юрія Маслова, реалізація «Народного бюджету» показала, що багато керівників районів, депутатів районних рад виявилися просто не готові до того, щоб організувати роботу з освоєння коштів бюджету розвитку. В Роздільнянському районі, приміром, освоєно тільки 50 відсотків, у місті Котовську — 50 відсотків, у Миколаївському районі — 80. Звісно, на своє виправдання бюджетні неумійки наводять різні причини: і з тендером довго розкачувалися, і висновки експертизи затримувалися, і проектна документація підкачала
— Та ніякі виправдання просто не повинні прийматися, — каже Юрій Маслов. — Йдеться про народні гроші, про те, щоб не тупцювати на місці, а рухатися вперед.
До речі, робота над «Народним бюджетом» і його реалізація дали змогу депутатам обласної ради побачити принципово нові резерви із джерел доходів при побудові вертикальної структури бюджету області. Головний висновок полягає в тому, що, передбачаючи інвестиційні асигнування населеним пунктам області, обласна рада розраховує на зустрічний рух із територіальних громад. Ну, насамперед, мова йде про вміння працювати із джерелами доходів наповнення бюджету розвитку. Взяти, приміром, плату за землю. Відповідно до Бюджетного кодексу, 100 відсотків надходжень від земельного податку залишаються в бюджетах сіл, селищ і міст. Але, як з’ясувалося, районні й сільські, міські ради практично не вміють працювати з цим джерелом наповнення бюджету. Ось більш ніж переконливий приклад. В одному районі плата за користування одним гектаром землі становить 583 гривні, а в районі, який розташований поруч, вона дорівнює 17 гривням! У результаті сільськогосподарський Фрунзенський район одержав з обласного бюджету на розвиток 9,5 мільйона гривень, а плата за землю становила в ньому лише 3 мільйони гривень. Експерти підрахували, що в тому самому Фрунзенському районі суму земельного податку можна збільшити в 5—6 разів, і використовувати ці кошти для розвитку району.
По Одеській області сума земельного податку становила 200 мільйонів гривень. Це — не просто крапля, а маленька крапелька в бюджетному морі. Тут, на думку фахівців, бюджет розвитку області може одержати до 1,5 мільярда гривень!
«Народний бюджет», як і очікувалося, спричинив цілком обґрунтовані дії в режимі економії. Були серйозно скорочені видатки з утримування комунальної власності, ліквідовані баластові для бюджету комунальні підприємства. Але й тут, на думку депутатів обласної ради, ще є величезні резерви. Ну, приміром, в Одесі в історичному центрі будинок у дві тисячі квадратних метрів орендується в обласної ради за ціною 34 гривні за квадратний метр, а той, який розташований поруч, на вулиці Пушкінській, орендується за ціною 1 гривня за все приміщення, і тут же орендар здає його в суборенду за завищеними цінами.
Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО та Олександра МІРОШНИЧЕНКА.
ПОЗИЦІЯ
Едуард Матвійчук, голова Одеської обласної державної адміністрації:
— У рамках виконання «Народного бюджету» ми запланували в 2012 році будівництво 15 стадіонів, виплати академічних надбавок артистам одеських театрів, проведення культурних заходів. Бюджет 2012 року — збалансований, реальний і здійсненний. Його виконання — це зростання заробітної плати, ліквідація заборгованостей з її виплати. Одне з головних завдань — легалізація зарплати. Досить грати в незаконні ігри з наповненням бюджету
Перший етап «Народного бюджету» завершено. Його результатом стала реальна участь мешканців області в житті регіону й країни. Головне, що влада й народ почули одне одного, а отже, стали однодумцями. Він — конституція регіону. І я переконаний, що всі політичні сили повинні разом працювати над втіленням його в життя.
Другий етап — реалізація положень «Народного бюджету». Хочу наголосити, що це не короткочасна кампанія, не передвиборна «завлєкаловка», а стратегія, розрахована на десятиліття. Наприкінці нинішнього року ми намічатимемо рубежі бюджету від народу на наступний 2013 рік.
Розпочалося будівництво нового комплексу з виробництва лікарських засобів компанії «ІнтерХім». Буде створено 70 нових робочих місць, почнеться випуск нових вітчизняних лікарських засобів. За оцінками фахівців, новий комплекс в Одесі стане найсучаснішим підприємством фармацевтичної галузі в Україні.
Ю. Маслов.
Е. Матвійчук.