Але як швидко це станеться...
Житомирське ТОВ «Екта-Пром» за 13,9 мільйона гривень здійснить дослідно-конструкторську роботу з реалізації пілотного проекту впровадження світлодіодного вуличного освітлення для магістральних доріг і вулиць загальноміського значення. Це одна з угод цієї тематики, які уклав Інститут фізики напівпровідників імені В. Лашкарьова НАН України за результатами тендерів. Нагадаємо, що саме це житомирське підприємство компанії «Екта» цього року ввійшло до Книги рекордів Гіннеcса: воно виготовило великий світлодіодний 3D телевізор діагоналлю 7 метрів 11 сантиметрів.
Пілотний проект з освітлення нагадав, що великі стереотелевізори — це цікаво й важливо, але у світлодіодів є ще одна перспектива: вони сьогодні — основні кандидати на заміну звичних ламп розжарювання. Перевага їх передусім у тому, що потребують значно менше енергії, до того ж служать набагато довше. Однак є заковика: вони дорожчі, ніж інші види енерго-ощадних освітлювальних приладів. Виходить, перш ніж заощаджувати, треба чимало витратити. У приміщенні, де простір для освітлення невеликий, перейти на світлодіоди не так накладно, хоча для середньостатистичного мешканця ціна теж «кусається» — одна лампочка вітчизняного виробництва коштує близько ста гривень. А от для освітлення вулиць і доріг потрібні значно потужніші, а отже, й набагато дорожчі світлодіоди. Не-зважаючи на це, як повідомляли ЗМІ, Китай уже широко впроваджує зовнішнє освітлення такого типу на практиці. На 120 кілометрах однієї з автострад встановлено освітлювальні ліхтарі великої потужності, в яких вмонтовано понад мільйон світлодіодів. За розрахунками компанії, яка їх випускає, це дасть змогу заощадити до 60 відсотків енергії.
В Україні комплексною державною програмою енергозбереження передбачено масштабну заміну наявних освітлювальних приладів на світлодіодні. За словами голови Державного агентства України з питань науки, інновацій та інформації Володимира Семиноженка, до 2020 року 80 відсотків освітлювальних приладів в Україні базуватиметься на світлодіодах, а розвиток нових технологій освітлення визнано урядом пріоритетним напрямом не лише науково-технічної, а й економічної діяльності. Адже, як запевняють фахівці, перехід на світлодіодне освітлення дасть можливість компенсувати зростання тарифів на електроенергію. Рух до нової техніки незворотний, тому створюватимуться такі умови, щоб виробництво сучасної техніки на основі українських комплектуючих було вигідним. Як повідомила прес-служба Держінформнауки, в Україні створено Асоціацію «Світлодіодні технології освітлення», яка об’єднає виробників і замовників новітніх систем освітлення, представників центральних органів влади, місцевого самоврядування та громадських організацій. Задум такий: об’єднати команду людей, які не просто поділяють думку, що ця сфера дуже важлива, а й готові рухати її вперед.
Нині в Україні кілька підприємств виробляють такі енергозберігаючі прилади, що на 85 відсотків складаються з вітчизняних комплектуючих. Однак головний компонент — світлодіод — ми імпортуємо. У серпні, під час відвідання виставки світлодіодної освітлювальної техніки, на якій продукцію презентували вітчизняні підприємства, Прем’єр-міністр Микола Азаров заявив, що за 2—3 роки ми маємо створити власне виробництво світлодіодів, щоб забезпечити себе, а можливо, й наших сусідів. Тоді ж він зазначив, що енергозберігаюче світлодіодне освітлення насамперед впроваджуватиметься в містах, де найбільше споживання електроенергії, а нині вибір дуже простий: є чотири міста, що прийматимуть Євро-2012.
Плани, як завжди, вражають. Але які реальні перспективи справді масового облаштування такого освітлення в Україні, сказати поки що важко. Чому? За прикладом далеко ходити не треба. Водії давно нарікають на звичайні світлофори, особливо в яскраві сонячні дні, коли не завжди можна зрозуміти, яке ж світло горить. Світлодіодні регулятори вуличного руху потребують менше струму, немає проблем із частою заміною згорілих лампочок, а головне — вони значно яскравіші. Але ж якими низькими — через брак коштів — є темпи заміни того, що вже морально застаріло, на нове, прогресивне...
Житомир.