Про особистий прийом громадян головами комітетів Верховної Ради України, головами депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України під час роботи дев’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання
Відповідно до графіка особистого прийому громадян головами комітетів Верховної Ради України, головами депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України під час роботи дев’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання в приймальні Верховної Ради України відбулися 32 особисті прийоми громадян із 33 запланованих, які провели голови, перші заступники, заступники голів комітетів та депутатських фракцій у Верховній Раді України, народні депутати України. Не було проведено особистого прийому громадян головою Комітету Верховної Ради України з питань правосуддя Ківаловим С. В. з незалежних від Відділу з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України причин.
Усього на особистих прийомах побувало 404 відвідувачі, від яких отримано 478 звернень, із яких 414 — письмових та 64 — усні. Це на 17 відвідувачів та 35 звернень більше, ніж під час роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання, та відповідно на 127 відвідувачів та 193 звернення більше, ніж під час роботи сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання. Переважна більшість громадян, які відвідали приймальню Верховної Ради України, — мешканці м. Києва (208 осіб), Київської (81), Чернігівської (15), Черкаської (14), Хмельницької (13) та Донецької (12 осіб) областей.
Під час роботи дев’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання відвідувачі подали головам парламентських комітетів, головам депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України 56 колективних звернень, які підписав 231 громадянин. 116 заяв і скарг, або 23,8% від загальної кількості звернень, поданих відвідувачами на особистих прийомах, виявилися повторними. Під час роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання таких звернень було подано 102, або 22,3%. Це свідчить про те, що органи державної виконавчої влади, правоохоронні та судові органи, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування приділяють недостатню увагу зверненням громадян, часто відмовляють у розгляді та вирішенні по суті їх законних вимог.
Аналізуючи кількісний склад звернень громадян на особистих прийомах до керівництва парламентських комітетів та депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України, варто відзначити їх постійне збільшення від одних і тих самих осіб.
Найбільше громадян зверталися до керівництва депутатських фракцій. Зокрема, члени депутатської фракції Партії регіонів у Верховній Раді України народні депутати України Зварич І. Т., Касянюк О. Р., Нетецька О. А., Пачесюк С. Н. прийняли 55 відвідувачів. До членів депутатської фракції Блоку «Наша Україна — Народна самооборона» у Верховній Раді України народних депутатів України В’язівського В. М. та Коваля В. С. звернулися 29 осіб.
Серед керівництва парламентських комітетів найбільше громадян прийняв заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Буджерак О. О. — 42 відвідувачі. До голови підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Савченка І. В. та голови Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики Рибака В. В. звернулися відповідно 29 та 28 осіб.
Упродовж вересня — грудня 2011 року до голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України звернулися 290 пенсіонерів, 50 — безробітних, шість — працівників бюджетної сфери, три — підприємці, по одному робітнику, державному службовцю, студенту, служителю релігійної організації. З їх числа по захист та допомогу зверталися переважно соціально незахищені категорії громадян. Зокрема, отримано 103 звернення від інвалідів І—ІІІ груп, 38 — дітей війни, 33 — ветеранів праці, 17 — інвалідів війни, по сім — осіб, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, по п’ять — інвалідів Великої Вітчизняної війни, учасників бойових дій, по чотири — учасників війни, багатодітних сімей, три — одиноких матерів.
Як свідчить аналіз, на характері пропозицій, заяв та скарг громадян до голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України значною мірою позначилися недостатня правова підготовка населення та безпідставна відмова в розгляді звернень громадян по суті порушених ними питань працівниками органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, фінансова та політична криза, дефіцит бюджетних коштів, зниження життєвого рівня населення, зростання інфляції, безробіття.
Усього під час роботи дев’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання на особистих прийомах голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України відвідувачами порушено 487 питань.
За статистикою, найчастіше відвідувачів приймальні Верховної Ради України турбують проблеми забезпечення законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян. Протягом вересня—грудня 2011 року заявниками порушено 149 питань із цієї тематики, що становить 30,6% від загальної кількості питань, порушених на особистих прийомах у голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України. Громадяни продовжують скаржитися на діяльність представників судової гілки влади, зокрема, на порушення норм процесуального права, винесення неправомірних рішень та вироків, на хабарництво, тяганину в судах. Непоодинокими є звернення з приводу корупційних дій працівників правоохоронних органів, фальсифікації ними кримінальних справ, тяганини зі слідством, нарікання на самоусунення працівників прокуратури всіх рівнів від здійснення нагляду за додержанням і належним застосуванням законів, формальне ставлення до виконання своїх службових обов’язків, на відписки та відсутність належного реагування на звернення громадян.
Як свідчить аналіз, уперше за останні роки на другому місці в зверненнях громадян на особистих прийомах у голів комітетів Верховної Ради України, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України постали проблеми житлової політики. У вересні—грудні 2011 року порушено 67 питань із цієї тематики, або 13,8% від їх загальної кількості. Це на шість та 28 питань більше, ніж під час роботи восьмої та сьомої сесій Верховної Ради України шостого скликання. Серед них переважають звернення щодо забезпечення житлом громадян, які мають право на його одержання (52, або 77,6% від загальної кількості питань із цієї тематики). Відвідувачів також турбують непоодинокі випадки порушення в регіонах норм містобудування, забудови та реконструкції житла, вони переймаються проблемами будівництва соціального житла для малозабезпечених верств населення, ремонту житлового фонду.
Тематичний аналіз пропозицій, заяв і скарг громадян до народних депутатів України свідчить, що однією з найневрегульованіших залишається також соціальна сфера. Кількість питань щодо соціального захисту становила 63, або 12,9% від загальної кількості питань, порушених відвідувачами на особистих прийомах у голів парламентських комітетів, депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України. Більшість громадян похилого віку вважають, що держава не повною мірою забезпечує їм належний рівень пенсійного забезпечення, вимагають встановити соціальну справедливість у розмірах пенсій, наголошують на необхідності внесення змін до чинного пенсійного законодавства. Таких звернень надійшло 24, або 38,1% від загальної кількості питань із цієї тематики.
Значна кількість відвідувачів з-поміж незахищених верств населення зверталися щодо надання матеріальної допомоги, здебільшого на лікування, придбання ліків, продуктів харчування, на навчання дітей, ремонту житла тощо — 12 (19,1%).
Під час особистих прийомів відвідувачів приймальні Верховної Ради України турбують і питання аграрної політики та земельних відносин (41, або 8,4% від їх загальної кількості). Насамперед це питання порушення права власності на землю, приватизації земельних ділянок, набуття на підставі цивільно-правових угод, безоплатної передачі, прийняття спадщини, виділення паю, внесення змін до законодавства щодо продажу земель сільськогосподарського призначення — 37, або 90,2% від загальної кількості питань із цієї тематики.
Як свідчить статистичний аналіз, болючими залишаються питання охорони здоров’я (31, або 6,4% від загальної кількості питань, порушених на особистих прийомах), особливо питання бездіяльності працівників охорони здоров’я, неналежного ставлення до хворих, забезпечення засобами лікування та протезування, направлення на лікування до медичних установ України та за кордоном — 28, або 90,3% від загальної кількості питань із цієї тематики.
На особистих прийомах відвідувачів турбують проблеми комунального господарства. У зверненнях громадян порушено 28 таких питань, або 5,8% від їх загальної кількості. Найактуальнішими серед них залишаються питання опалення, газифікації, водопостачання, експлуатації, утримання, ремонту державного й житлового фонду та комунальних мереж, внесення змін до чинного законодавства.
Актуальними залишаються звернення, що стосуються питань діяльності органів місцевого самоврядування (23, або 4,7% від їх загальної кількості). Насамперед це питання неправомірних дій та рішень посадових осіб органів місцевого самоврядування, діяльності сільських, селищних, міських, районних у містах рад та їх виконавчих органів — 23, або 90,7% від загальної кількості питань із цієї тематики.
За даними статистики, значне місце під час особистих прийомів займають звернення з питань фінансової, податкової, митної політики (17, або 3,5% від їх загальної кількості). В більшості звернень мова йде про повернення заощаджень, необхідність розв’язання проблем, породжених фінансово-економічною кризою, передусім у банківській системі України, внесення змін до законодавства. Відвідувачі просять захисту від свавілля державних та комерційних фінансових установ, які всупереч чинному законодавству відмовляють вкладникам у поверненні їхніх коштів.
Досить суттєвим залишається кількість заяв і скарг щодо питань праці та заробітної плати, у тому числі щодо порушень чинного законодавства при звільненні та поновленні на роботі, призначенні та виплаті регресу, оплаті праці, виплаті заборгованості із заробітної плати, діяльності служб зайнятості населення. Так, під час особистих прийомів у вересні—грудні 2011 року їх отримано 14, або 2,9% від загальної кількості питань.
Усі письмові звернення громадян, отримані під час особистих прийомів, розглядалися і опрацьовувалися у секретаріатах парламентських комітетів та депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України. За результатами особистого прийому громадян головами комітетів Верховної Ради України, депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України давалися відповідні доручення, які разом із зверненнями громадян надсилалися до відповідних органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Відділом з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України отримано 352 відповіді від органів державної влади та органів місцевого самоврядування за результатами розгляду звернень громадян, поданих на особистих прийомах, 49 звернень перебувають на контролі.
Відділ з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.