Відкривати Вагнера донеччанам допомагає музикант з батьківщини композитора
Відому прикмету «як зустрінеш рік — так його і проведеш» підтвердив колектив Донецького національного академічного театру опери та балету імені А. Солов’яненка. Перший день нового року тут розпочали... ранковою репетицією! Такий творчий запал спричинений приїздом німецького диригента та музиканта Мальте Кроідла. У Донецьку вперше ставлять «Летючого голландця» Ріхарда Вагнера, і запрошення корепетитора з батьківщини композитора — важлива частина цієї роботи. Прем’єру призначено на грудень 2012-го.
Проблема «першого гудзика»
«Коли Мальте Кроідл узгоджував свій приїзд, то сказав: або грудень—початок січня, або березень, — розповідає головний диригент донецької опери народний артист України Василь Василенко. — Для нас зручніший був би березень, адже в нашій країні половина січня — затяжні вихідні. Але ж до березня можемо на-
працювати не той базис, не той рівень професійності, якого потребує Вагнер, і вирішили прийняти колегу саме на першому етапі. Коли ви перший ґудзик неправильно застібнете, весь костюм матиме неправильний вигляд».
«Я вперше в Україні і знаю, що тут немає особливо великої традиції виконання Вагнера, — зізнався в бесіді з кореспондентом «Голосу України» німецький музикант. — Спільна культурна робота дуже важлива, вона дає задоволення, а ще це — людський досвід. Моя місія — допомогти солістам на гідному рівні виконати партії. Також я намагаюся їх надихнути і даю деякі музичні вказівки. Робота йде дуже добре, у театрі гарна репетиційна атмосфера».
Мальте Кроідл каже, що «Летючий голландець» — його улюблена опера Вагнера. «Уже сама увертюра — це симфонічний шедевр! Дуже пристрасна, гучна музика. Людям подобається Вагнер, бо там напружені, збуджуючі твори. Вірю, в Донецьку на цю оперу очікує успіх».
На майстер-класах німецького музиканта сиділи й вокалісти, й усі піаністи театру, артисти хору, диригенти. «Ми лише тепер усвідомили, наскільки цей приїзд був потрібен! — каже Василь Василенко. — Як сліпі кошенята тикалися. Але розставити музичні акценти, закріпити, пересмакувати, обжити і виспівати кожну ноту у вагнерівському стилі — тут може допомогти лише такий досвідчений майстер, як Мальте. Для вокаліста це грандіозна школа. Уперше на такому рівні йде відкриття Вагнера не лише на Донбасі, а й в Україні».
Оркестрова яма не вміщає всього Вагнера
Коли Ріхард Вагнер презентував свою першу оперу, Джузеппе Верді, який тоді вважався світовим королем цього жанру, замовк на десять років — таке сильне враження справив на нього талановитий композитор. Обидва майстри — ровесники, народилися в один рік. Попри шалену популярність у світі, музика Вагнера нечасто лунає в Україні, і його опери ніколи не ставили в Донецьку — через відсутність традиції, українських перекладів тощо. Нинішня прем’єра лунатиме мовою оригіналу, з артистами проводять уроки викладачі із Гете-інституту. Величезну підтримку надає Генеральне консульство Німеччини в Донецьку на чолі із Клаусом Ціллікенсом. Спонсор постановки — компанія СКМ Ріната Ахметова.
Робота над «Летючим голландцем» — безперервний процес. Уже відбулося три тури прослуховування і практично відібрано повний склад вокалістів. Не виключено, що на сцені побачимо солістів не лише із донецького театру, а й із інших театрів України та Німеччини.
Одна із проблем — замалі розміри оркестрової ями. «Вона не повністю відповідає вимогам вагнерівського оркестру, — пояснює Василь Василенко. — Композитор передбачив, що тільки перших скрипок має бути шість! До тих динаміки, експресії, які виписані в «міді», потрібна потужна складова — струнна група. І це буде проблемою, бо параметри нашої ями інші. Вагнер — це магія, його світосприйняття та музичний мелос на багато літ випередили час».
Колись під враженням від опери «Лоенгрін» король Баварії Людвіг ІІ зробив Вагнера улюбленим композитором, а для себе спорудив фантастичний замок Нойшванштайн, оточив його водоймами із лебедями — зовсім як у легенді. Сьогодні музичний спадок Вагнера зберігає здебільшого держава, хоча є і приватні спонсори, каже Мальте Кроідл. Я спитала, чого він хотів би досягти в житті, якби мав такі само можливості, як баварський король. «У житті треба домогтися чогось у художньому рівні, байдуже, якої галузі це стосується. І, звісно, важливо, щоб мої діти завжди були здорові», — відповів після деякої паузи музикант.
На знімку справа наліво: Василь Василенко та Мальте Кроідл на репетиції в театрі.
Фото надано Донецьким національним академічним театром опери та балету.