Ось уже три місяці в самому центрі Одеси і вдень і вночі, немов розтривожений вулик, не в переносному, а в прямому значенні слова, гуде, порушуючи нічну тишу ревінням автомобільних клаксонів, невеликий п’ятачок території, обмежений вулицями Колонтаївською, Непрямою і Грушевського. У цьому місці тривалий час працює центральний автовокзал обласного центру, тут проходять трамвайні й тролейбусні маршрути, працює автозаправка — утворився своєрідний транспортний вузол міського масштабу (на знімку).

Неждані сусіди

За ці роки на автовокзал прибували і відправлялися з нього автобуси обласних, загальнонаціональних і міжнародних маршрутів, склалася й успішно працювала інфраструктура з обслуговування пасажирів, яка, до речі, ставала дедалі модернізованою — з’явилися комп’ютери, кімнати відпочинку для пасажирів і для батьків, які подорожують з дітьми.

І ось уже три місяці колектив автостанції працює на межі своїх сил, борючись із сусідами, що звалилися на голову автостанції. Про це йдеться в листі працівників автостанції «Одеса», який надійшов до «Голосу України». Вони пишуть, що з жовтня 2011 року за 50 метрів від автовокзалу раптом з’явилася автостанція 4-го класу. «Незважаючи на те, що нині автовокзал «Одеса» завантажено на 70 відсотків, — йдеться в листі трудового колективу, — державна адміністрація автомобільного транспорту за сприяння органів місцевого самоврядування видала цій автостанції свідоцтво про атестацію 4-го класу. Ця автостанція належить ТОВ «Карго-Марин» і міститься в приміщенні шашличної, де поряд із продажем м’ясних виробів розташовані вікна для продажу квитків на автобуси, які здійснюватимуть приміські й міжнародні автобусні автоперевезення.

Автобуси зазначеної автостанції стоять на проїжджій частині вулиці Колонтаївській, де на порушення вимог чинного законодавства безпосередньо на проїжджій частині здійснюється посадка й висадка пасажирів, а також відправлення автобусів. Крім того, автобуси того самого маршруту, наприклад, Одеса—Ізмаїл відправляються сьогодні і з автовокзалу «Одеса», і з автостанції «Колонтаївська», що породжує хаос серед пасажирів і негативно впливає на їхнє враження про наше місто. Відкриття й функціонування зазначеної автостанції створило загрозу безпеці не тільки перевізників, які позбавлені комплексу обов’язкових послуг, надаваних автостанцією, а й пасажирів, які не можуть розраховувати на безпечне обслуговування на зазначеному об’єкті транспортної інфраструктури».

У цьому листі розповідалося про те, що водії автобусів, які стоять на вулиці Колонтаївській, дезінформують пасажирів, наполегливо вмовляючи їх скористатися послугами маршруток, за кермом яких вони перебувають. Працівники автовокзалу розповіли в листі про погрози на свою адресу, про те, що пасажирам не завжди видають квитки, що через відсутність на автостанції туалетів пасажири справляють свої природні потреби у дворах прилеглих будинків і під’їздах багатоповерхівок.

Формально — усе нормально

Справді, державна адміністрація автомобільного транспорту Міністерства транспорту і зв’язку України видала Свідоцтво про атестацію № 355 від 4 жовтня 2011 року автостанції «Колонтаївська» у місті Одеса. У свідоцтві про атестацію зазначено, що його видано на підставі протоколу обстеження від 30 вересня 2011 року № 355 і автостанції присвоєно четвертий клас.

Але моє знайомство, а відбувалося воно в присутності досвідчених фахівців в галузі автобусних перевезень, з автостанцією «Колонтаївська» дозволяє засумніватися в тому, що учасники обстеження, скажімо так, сумлінно поставилися до своїх обов’язків. Так, приміром, відповідно до наказу Міністерства транспорту і зв’язку України від 27 вересня 2010 року № 700 на автостанції 4-го класу повинні бути: камера схову ручної поклажі, довідкова служба з можливістю цілодобового обміну інформацією з перевізниками за допомогою сучасних способів зв’язку (Інтернет, факс), наявність громадських туалетів, наявність обов’язкової візуальної інформації, системи інформування водіїв про умови дорожнього руху. Нічого з переліченого виявити не вдалося. Зате все це є на автовокзалі «Одеса».

Державну адміністрацію автомобільного транспорту в листопаді 2011 року ліквідовано. Тому не вдалося отримати коментар ні в цій організації, ні у її колишнього голови Сергія Доброхода, котрий в недалекому минулому трудився на транспортній ниві в Одесі, що залишило у місті не зовсім добрі спогади. С. Доброход своїми останніми наказами на посаді перевів на нову автостанцію два маршрути з автовокзалу «Одеса» — на Херсон і Миколаїв.

Але, як то кажуть, у надії на плутанину з нової автостанції почали здійснювати перевезення й інші підприємства.

Складається враження, що транспортні підприємства, користуючись безконтрольністю, а можливо, і підтримкою управління морегосподарського комплексу, транспорту і зв’язку Одеської облдержадміністрації, користуючись послугами нової автостанції, працюють із порушенням чинного законодавства.

Але ж відповідно до ст.7 Закону України «Про автомобільний транспорт» органи виконавчої влади й органи місцевого самоврядування зобов’язані забезпечувати підписання договорів на автобусних маршрутах загального користування з автоперевізником — переможцем конкурсу на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах, які не виходять за межі області, або видачі дозволів на міжобласні маршрути й забезпечують контроль над виконанням умов договору або дозволи.

А в іншій статті — 32-й — вищезгаданого закону зазначено, що власники автостанцій мають підписати договори з автомобільним перевізником, який відправляє автобуси з пасажирами з автостанції тільки за наявності в нього договору з органами місцевого самоврядування або органами виконавчої влади. Тобто деякі автопідприємства мають договори на перевезення з автовокзалу «Одеса», а працюють на іншій автостанції, а в деяких і таких договорів з жодною автостанцією немає.

Питання про те, у чию кишеню, в які міста йдуть гроші пасажирів за проїзд, не обговорюється, тому що занадто дорога ціна може бути заплачена тими, хто захоче знайти відповідь на це і багато інших запитань.

Під час перевірки фактів, викладених у листі трудового колективу автостанції «Одеса», я звернувся із запитом в Одеське територіальне управління Головавтотрансінспекції України із запитаннями: 1. Чи дотримуються режиму праці й відпочинку водії? 2. Чи дотримуються графіка руху автобусів? 3. Чи дають пасажирам квитки під час проїзду? 4. Чи відповідає правилам екіпірування автобусів. Чи використовуються транспортні засоби, заборонені для перевезення пасажирів на відстані понад 150 кілометрів? 5. Чи є протоколи випробувань автобусів, переобладнаних з транспортних засобів іншого призначення? 6. Чи зафіксовано незаконні автобусні маршрути?

Ні в письмовому, ні в усному вигляді відповіді не отримано, а на телефонні дзвінки в цій організації просто перестали відповідати.

Знайти своє місце завжди важче, ніж посісти чуже

Колишня директор автовокзалу «Одеса» Олена Ріпка стала керівником транспортної комерційної структури й свою діяльність почала з організації нової автостанції. Але знайти своє місце в організації бізнесу завжди важче, ніж посісти чуже. Не найкращий спосіб, скажімо так, було обрано для того, щоб у конкурентній боротьбі змагатися за збільшення пасажиропотоку. Не поліпшення якості роботи, не боротьба за якість обслуговування пасажирів, не придбання нових автобусів стали головними аргументами Олени Ріпки й власників ТОВ «Карго-Марин» у втіленні в життя планів зі збільшення своєї присутності на регіональному ринку автоперевезень.

Варто було тільки трудовому колективу автовокзалу «Одеса» звернутися із заявами в компетентні органи з перевірки законності дій так званих конкурентів, як негайно почалася перевірка самого трудового колективу. В один із днів правоохоронні органи ДСБЕЗ і карного розшуку почали вилучення документів на підприємстві. Усіх співробітників загнали в їдальню й без їхньої присутності вилучали документи, жорсткі диски комп’ютерів, прошерстили всю фінансову документацію й електронну пошту.

Хто ініціював наліт правоохоронців на підприємство, яке пройшло не одну перевірку, є справним платником податків? Відповідь на це запитання знають в Одесі. Таємницею воно є тільки для правоохоронців, які раптом одержали термінове завдання про вилучення документів? Від кого отримали завдання? Що шукали співробітники карного розшуку? Хто намагався паралізувати з перспективою на подальше знищення одне з найстаріших в Одеській області підприємств з перевезення пасажирів?

Сьогодні, коли конфлікт, який спочатку був схожий на господарський спір, перетворився на конфлікт трудових колективів, мало хто згадує, що поштовхом до того, щоб він виник, стала незрозуміла (а може, і зрозуміла?) «доброта» керівників організацій, котрі давали дозвіл на відкриття роботи автостанції «Колонтаївська».

В управлінні ДАІ Одеської області мене запевнили, що автостанція функціонує в рамках чинного законодавства. Але що це за рамки, які дозволяють водіям здійснювати посадку й висадку пасажирів на проїжджій частині жвавої автомагістралі? Як можна було давати дозвіл на початок роботи автостанції, коли автобуси паркуються буквально на розташованій поруч автозаправній станції? У комунальному підприємстві «Парксервіс Одеса», яке уклало договір з ТОВ «Карго-Марин» на оренду 1037,5 кв. м проїжджої частини дороги, вважають, що їх не цікавить, яку техніку там розміщуватиме підприємство. Головне, щоб оренду вчасно платили.

Ситуація сьогодні в районі автовокзалу «Одеса» склалася, м’яко кажучи, вибухонебезпечна. Водії автобусів, маршруток хапають пасажирів за руки, переконуючи їх у перевагах своїх маршрутів. У свою чергу, інші водії агітують за свої маршрути, не соромлячись розмахувати кулаками перед обличчями пасажирів і техперсоналу. Бійки сьогодні стали звичним явищем. Це сьогодні всі вони завершуються синцями чи ранами. А завтра? Хто дасть гарантію, що не проллється кров?

Замість епілогу

Ну а про «лівих» автоперевізників пасажирів говорити не доводиться — їх розвелося так багато, що ті підприємства, які у встановленому законом порядку мають право перевозити пасажирів, просто щодня зазнають колосальних збитків.

Чи знають про такі обставини в правоохоронних органах? Знають. Генеральна прокуратура, прокуратура області, Міністерство транспорту і зв’язку України, облдержадміністрація, депутати обласної та міської рад, Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників і безліч інших різних організацій і відомств поінформовані про свавілля, яке панує в Одесі. Але заходів досі ніхто не вживає. Невже мають рацію працівники автовокзалу «Одеса», котрі думають, що причиною мовчання є навіть не дружні, а фінансові зв’язки чиновників і автоперевізників-рейдерів.

Одеса.

Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО.