Підприємці б’ють на сполох. 17 січня набувають чинності зміни до Митного кодексу, що можуть повністю перекроїти ринок автомобільних перевезень. Через розмиті юридичні норми стане можливим штрафувати водіїв фур на 100% вартості товару, конфіскувати його і вантажівку. Вони бояться, що з’являться «білі» й «чорні» списки фірм, чиї машини пропускатимуть на митниці. Митники визнають: норми прописані нечітко, й обіцяють контролювати процес. А перевізники погрожують протестами.
Нагадаємо, місяць тому Президент підписав Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської та службової діяльності». Контрабанда та ще 14 видів злочинів більше не вважатимуться суспільно небезпечними. Проти затриманих на митниці не порушуватимуть кримінальні справи, але штрафуватимуть і конфіскуватимуть вантаж. Одна з підстав — документи з неправдивими даними. В Митному кодексі термін не розтлумачено. Переполох здійнявся навколо ст. 352 «Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю».
Якщо у фурі змайстровано таємні сховки для товару, підроблено документи чи водій має «запасний» комплект паперів, за це карають. Кого? Ні стара, ні нова редакція цієї статті не уточнює. Підприємці остерігаються, що водіїв зможуть звинувачувати замість відправників та одержувачів товару. При цьому застій вантажів на кордоні та судова тяганина, як і раніше, тиснутимуть на тих-таки перевізників. Це може задушити не лише український бізнес, а й відлякати міжнародний. За даними секретаря ради Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Сергія Чалого, торік фури проїжджали транзитом територією України 520 тисяч разів. Кожен водій залишав тут не менш як 100 євро.
— За останні два дні ми отримали купу звернень трудових колективів, які вимагають екстрених заходів. Створено страйковий комітет. Якщо не домовимося з владою, будемо обдумувати рішучі дії, — заявив голова ЦК профспілки працівників транспорту та дорожнього господарства Олег Хмарний на прес-конференції, що відбулася вчора у столиці.
Директор організаційно-розпорядчого департаменту, член колегії Держмитслужби Віктор Бондар погоджується, мовляв, у ст. 352 справді «дещо розмито» прописано, кого робитимуть винним. За його словами, це могло статися під час юридичних правок.
— Будемо шукати винних серед відправників і отримувачів вантажу, а перевізник відповідатиме, коли справді буде задіяний у незаконних схемах. Намагатимемося покладати відповідальність на того, хто складав документи, — сказав чиновник і пообіцяв, що в наступні кілька місяців це питання контролюватимуть.