Із 1 січня 2012 року в країні діє нова система оподаткування для малого бізнесу. Змінюється і порядок реєстрації підприємництва.
Сьогодні ми розповімо як зареєструватися приватним підприємцем або відкрити фірму на єдиному податку, як звітувати перед держорганами та скільки коштуватиме «власна справа».
Підприємець чи підприємство?
Вести малий бізнес на спрощеній системі оподаткування можна двома способами — зареєструватися підприємцем або заснувати фірму-підприємство. На заснування фірми піде більше витрат — коштовнішою буде реєстрація, складніше ведення бухгалтерії, доведеться замовити та виготовити печатку (підприємець може працювати без неї). Створення окремої компанії є доцільним, якщо не маєте наміру вести справи особисто, а хочете призначити директора, щоб він керував бізнесом.
Зареєструватися підприємцем набагато простіше. Вашим робочим місцем буде вважатися адреса вашої «прописки». Легші будуть і порядок ведення бухгалтерії, і звітування.
Утім, спрощена система оподаткування доступна і приватним підприємцям, і підприємствам.
Легкий шлях
Щоб зареєструватися підприємцем та сплачувати єдиний податок, потрібно пройти таку процедуру.
Крок 1. Звернутися до відділу реєстрації за місцем своєї реєстрації (прописки). Такі відділи є в кожній районній державній адміністрації або при виконкомах міських рад. Реєстратору потрібно надати:
— паспорт;
— довідку про присвоєння ідентифікаційного номера;
— квитанцію про сплату реєстраційного збору в сумі 34 гривні;
— заповнену реєстраційну картку.
Отримати бланк реєстраційної картки та дізнатися банківські реквізити для оплати збору можна безпосередньо в реєстратора.
Крок 2. На третій робочий день після подачі документів потрібно знову з’явитися в реєстратора та отримати виписку з реєстру, що є підтвердженням — відтепер ви підприємець. Якщо ви не з’явитеся за випискою, реєстратор зобов’язаний надіслати вам її поштою.
Крок 3. Реєстрація в податковій, Пенсійному фонді та органі статистики віднедавна відбувається без участі підприємця. Державний реєстратор самостійно відправляє до держорганів повідомлення про вашу реєстрацію, а ті, в свою чергу, протягом двох робочих днів відправляють поштою на вашу домашню адресу повідомлення про взяття на облік.
Крок 4. Перехід на спрощену систему оподаткування. Для цього потрібно звернутися до податкової особисто з відповідною заявою. Мати при собі треба паспорт та документи, отримані вами під час реєстрації підприємницької діяльності.
Заздалегідь визначтеся з категорією спрощеної системи, за якою ви хотіли б працювати. Для приватних підприємців їх є три:
перша — для «малих» підприємців, дохід яких не перевищуватиме 150 тисяч гривень;
друга — для підприємців із доходом до мільйона гривень;
третій — для тих, хто планує мати обороти до трьох мільйонів гривень.
Крок 5. Якщо необхідно, ви можете відкрити рахунок в банку. Обрати банк можна будь-який — щоб обслуговування було зручне та брали невелику комісію за послуги. Відкриття рахунка найчастіше безкоштовне. Користуватися рахунком можна буде вже через декілька днів.
Загалом процедура реєстрації повинна зайняти у вас не більше тижня-півтора. Витрати також будуть мінімальні — реєстраційний збір (34 гривні), бланки та книги для звітування в податковій та Пенсійному фонді (50—70 гривень).
Створюємо фірму
Українське законодавство передбачає багато різновидів юридичних осіб (по-простому — «фірм», «компаній») — приватні підприємства, господарські товариства. Підприємець обирає ту форму, з якою йому легше або доцільніше працювати. Великий бізнес, наприклад, переважно діє під вивіскою «акціонерного товариства». «Малим» підприємцям, щоб уникнути надмірних витрат на реєстрацію та обслуговування фірми, зручніше працювати у формі «товариства з обмеженою відповідальністю».
Розповімо про найменш витратний спосіб зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю на єдиному податку. Робиться це у п’ять кроків.
Крок 1. Звернутися до відділу реєстрації за місцем, де розташовуватиметься офіс фірми. Реєстратору потрібно надати:
— протокол довільної форми, в якому зафіксовано намір створити підприємство, вказано назву майбутньої фірми, її місцезнаходження, хто буде директором;
— крім протоколу, потрібно надати його ксерокопію та нотаріально завірену копію;
— заповнену реєстраційну картку (отримати бланк картки та проконсультуватися з приводу її заповнення можна у відділі реєстрації);
— квитанцію про сплату реєстраційного збору в сумі 170 гривень (банківські реквізити для оплати найчастіше розміщуються на інформаційних стендах відділу реєстрації, якщо ні — питайте безпосередньо у реєстратора).
Із собою потрібно мати паспорт.
Для того, щоб, крім зазначених документів, не готувати та не реєструвати ще й «статут» підприємства (самотужки зробити це дуже складно — потрібно звертатися до юриста), в реєстраційній картці треба поставити відмітку, що діятиме підприємство на підставі так званого модельного статуту. Зразок модельного статуту затверджено Кабінетом Міністрів, знайти та ознайомитися з ним можна в Інтернеті.
Крок 2. Реєстрація юридичної особи триває щонайбільше три робочі дні. На четвертий день потрібно звернутися до реєстратора та отримати виписку, що підтверджує — фірму зареєстровано. Якщо ви не з’явитеся за випискою, реєстратор зобов’язаний надіслати вам її поштою.
Крок 3. Про реєстрацію нової фірми реєстратор сам повідомляє податкову, Пенсійний фонд та орган статистики. Протягом двох робочих днів ті вносять новостворену фірму до своїх баз та відправляють повідомлення про взяття на облік.
Крок 4. Перехід на спрощену систему оподаткування. Для цього новопризначений директор фірми (якщо директором є ви, то ви особисто) має звернутися до податкової за місцем реєстрації з відповідною заявою.
Єдиний податок для підприємств має такий вигляд: ведеться проста книга доходів (книгу можна придбати у спеціалізованих магазинах або безпосередньо в податковій), з доходів платиться 3 відсотки податків. Крім цього, обліковується та сплачується податок на додану вартість (20 відсотків).
Податок на додану вартість можна і не платити — в такому разі ставка єдиного податку буде не 3, а 5 відсотків.
Крок 5. Відкриття банківського рахунка та виготовлення печатки. Відкрити рахунок просто — один (максимум два) візити до банку та декілька днів очікування.
З печаткою теж жодних проблем. Віднедавна отримувати дозвіл міліції на виготовлення печатки не потрібно: звернулися до будь-якої фірми, що надає відповідні послуги, заплатили близько ста гривень, через декілька днів забрали готову печатку.
Загалом процедура реєстрації підприємства повинна зайняти у вас не більш як два тижні. Витрати будуть такі — реєстраційний збір (170 гривень), бланки та книги для звітування в податковій та Пенсійному фонді (50—70 гривень), виготовлення печатки (від 100 гривень).
Податком не обмежується
Приватний підприємець або підприємство, крім звітування в податковій, має звітувати ще й у Пенсійному фонді та сплачувати там «єдиний соціальний внесок».
Коли особа працює як найманий працівник, підприємство щомісяця здійснює за неї відрахування до Пенсійного та інших фондів. Із цих фондів людині потім виплачують пенсію, оплачують лікарняні, допомогу з безробіття, пенсію з інвалідності тощо. У приватного підприємця немає роботодавця, тож він повинен сплачувати гроші до фондів самостійно.
Скільки сплачувати, підприємець має право визначити сам. Сплачуватиме мінімум, на старості отримуватиме мінімальну пенсію та не матиме права на оплату лікарняних, допомоги з безробіття, інвалідності. «Застрахується» по повній — сплачуватиме кругленьку суму, проте матиме гарантії «на чорний день». Для того, щоб обрати оптимальний варіант, варто звернутися до Пенсійного фонду та проконсультуватися.
Мінімальний місячний соціальний внесок наступного року становитиме приблизно 370 гривень, максимальний — орієнтовно 6950 гривень. Тож рішення за вами.
Припинити підприємницьку діяльність значно важче, ніж її зареєструвати. Днями набув чинності закон, який спрощує процедуру реєстрації припинення бізнесу. З новими правилами ми ознайомимо вас уже в найближчих номерах газети.
Мінімальний пакет документів для ведення бізнесу:
* Виписка з Єдиного державного реєстру.
* Довідка про взяття на облік в податковій.
* Повідомлення про взяття на облік платника єдиного внеску.
* Довідка з органу статистики.
Прим. У парламенті обговорюється законопроект, що зменшить перелік документів, необхідних для підприємництва. Якщо закон приймуть, провадити діяльність можна буде на підставі єдиного документа — Виписки з Єдиного державного реєстру.
Мал. Миколи КАПУСТИ.