Запорізька міська рада провела засідання за участі громадськості, на якому було оголошено про стратегічне рішення — прийняти пакет реформ ЖКГ. У Запоріжжі буде створено ще одну структуру — єдиний обслуговуючий центр, який буде виконувати місію посередника між споживачем та комунальними підприємствами. Також було представлено відеозвернення міністра ЖКГ Анатолія Близнюка, який підтримав запропоновані депутатами заходи.

«За» висловився й міський голова Олександр Сін. Він вважає: «Треба розділити функції замовника та виконавця житлово-комунальних послуг». Але не все так райдужно, як здається на перший погляд. У Запоріжжі вже кілька місяців триває запекла дискусія про те, чим насправді обернеться для городян запланована реформа.

Про реформування житлово-комунальної сфери в Запорізькій міськраді говорять уже давно. Впродовж багатьох років з великим скрипом на рівні міста вирішуються питання ремонту комунікацій, дахів, під’їздів, ліфтів, впорядкування прибудинкових територій. Коштів, які виділяє міський бюджет і сплачують мешканці багатоповерхівок за послуги комунальних служб, на все це хронічно не вистачає. Підвищувати ж тарифи вже було далі нікуди.

І ось нещодавно міська влада Запоріжжя від слів перейшла до діла — на суд громади винесено проект програми, розроблений за ініціативою депутата міськради Олени Бондаренко, що передбачає реформування як самих житлово-комунальних підприємств, так і принципи їх взаємовідносин з городянами. Усе це, як стверджують розробники, дозволить утримати тарифи на сьогоднішньому рівні. Однак місцеві ЗМІ пишуть, що розроблений групою депутатів міськради пакет змін не тільки не призведе до підвищення якості послуг ЖКГ, але й направлений просто на перерозподіл відповідних фінансових потоків.

Справа у тому, що насамперед програма передбачає створення єдиного обслуговуючого центру, де обіцяють нараховувати комунальні платежі. Але фахівці житлово-комунального господарства вважають все це ширмою, за якою криється інше бажання, а саме, щоб всі кошти від споживачів послуг ЖКГ акумулювалися на рахунках єдиного розрахункового центру. За висновками юристів, ця процедура відкриває широке поле для фінансових маніпуляцій та корупції.

Тож чимало фахівців-комунальників сприйняли програму доволі скептично. На їхню думку, вона має низку недоліків: не містить матеріально-технічного обгрунтування, не вказує джерел фінансування, не наводить конкретних цифр, натомість рясніє гаслами та деклараціями, що нічим не підкріплені. Не в захваті від програми Олени Бондаренко й заступник міського голови Андрій Іванов.

Голова комісії з питань соціального та економічного розвитку, бюджету та фінансів Запорізької міськради Віктор Великий вважає, що в обласному центрі два напрями потребують негайних перетворень — непридатна технічна база комунальних підприємств, а також дуже високий відсоток працівників ВРЕЖО (виробничих ремонтно-експлуатаційних житлових об’єднань), які не надають послуг. На його думку, на сьогодні вже створені важелі реформування комунального сектора, і є програма ЖКГ, прийнята на сесії міськради ще в 2009 році, «просто треба брати і робити те, що дасть результат»: «Навіщо ще щось видумувати?». «Непродумані заходи можуть принести ще більші проблеми», — вважає він. Погоджується з цією думкою й в. о. начальника департаменту житлового господарства та розподілу житлової площі Галина Охрименко: «Що стосується нової програми реформування галузі ЖКГ, то, на жаль, представників житлового департаменту для її розробки не запросили. За наданими департаменту напрацюваннями житловики висловили свої зауваження, головне з них стосується відсутності чітких економічних розрахунків нововведень». На думку Галини Охріменко, програму необхідно допрацьовувати, при цьому залучати фахівців тих напрямків, які будуть реформуватися — «Водоканал», тепломережі, житловиків.

Одним з актуальних напрямків у сфері реформування ЖКГ заступник голови Запорізької облдержадміністрації Петро Гончарук вважає розвиток приватного ринку житлових послуг. На його думку, на сьогодні цей сектор не становить ніякого інтересу для серйозних приватних інвестицій у сферу обслуговування житлових будинків і прибудинкових територій. Так, приватні інвестиції присутні, але це мізерна частка. При цьому досвід країн Європи показує, що саме за приватним сектором управління майбутнє в ЖКГ.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.