У січні—вересні 2014 року до Верховної Ради України надійшло 53 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 18,2 тис. звернень менше порівняно з аналогічним періодом минулого року. З них — 6,4 тис. колективних, які підписали 83,2 тис. осіб.

Змістовний аналіз статистичних даних засвідчив, що суттєве зменшення кількості звернень громадян упродовж звітного періоду зумовлене насамперед складною суспільно-політичною ситуацією на півдні та сході нашої держави, наслідком якої стало скорочення більше ніж удвоє поштових надходжень з Автономної Республіки Крим, Донецької та Луганської областей, а надходження кореспонденції з м. Севастополя майже повністю припинилося.

Комітетами Верховної Ради України та Спеціальною контрольною комісією Верховної Ради України з питань приватизації опрацьовано майже 12 тис. (-7,5 тис.) листів. З них найбільше звернень розглянуто в комітетах Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією — 2,5 тис., з питань верховенства права та правосуддя — 2,1 тис. та з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності — 1,3 тис.

Депутатськими фракціями (групами) у Верховній Раді України опрацьовано 3,9 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян. З них 1,4 тис. звернень розглянуто в депутатській фракції Всеукраїнського об’єднання «Свобода» у Верховній Раді України, 789 — у депутатській фракції Політичної партії «УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка», 608 — у депутатській фракції Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина» у Верховній Раді України, 500 — у депутатській фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України, 436 — у фракції Партії регіонів у Верховній Раді України сьомого скликання, 143 — в депутатських групах.

За дев’ять місяців поточного року до керівництва парламенту звернулися 550 осіб, з них до Голови Верховної Ради України Турчинова О. В. — 241 особа.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України упродовж звітного періоду розглянуто 37,2 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, з яких 36,3 тис. опрацьовано працівниками Відділу з питань звернень громадян.

Упродовж січня— вересня 2014 року на особистому прийомі у Верховній Раді України отримано 10 тис. (-327) пропозицій, заяв і скарг громадян, у тому числі парламентськими комітетами прийнято 2,4 тис. (+3) звернень, депутатськими фракціями (групами) — 1,2 тис. (-140) звернень громадян.

Відповідно до Розпорядження Голови Верховної Ради України «Про Порядок організації та проведення особистого прийому громадян у Верховній Раді України» № 224 від 6 лютого 2008 року під час роботи четвертої та п’ятої сесій Верховної Ради України сьомого скликання працівниками Відділу з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України було організаційно забезпечено проведення 49 особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України головами, секретарями та членами парламентських комітетів, головами, виконуючими обов’язки голів, заступниками та уповноваженими представниками депутатських фракцій у Верховній Раді України. Їх відвідали 658 осіб, від яких було отримано 739 звернень, у тому числі 673 письмових та 66 усних.

Упродовж звітного періоду працівниками Відділу з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України на особистому прийомі у приймальні Верховної Ради України було прийнято 4,4 тис. відвідувачів, від яких одержано 6,3 тис. звернень.

Згідно з інформацією, наданою секретаріатами депутатських фракцій (груп) у Верховній Раді України, впродовж січня—вересня 2014 року до народних депутатів України сьомого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах звернулися 240612 виборців, розглянуто 79089 письмових звернень, проведено 14190 особистих прийомів та 17308 зустрічей з виборцями.

Аналіз статистичних даних у розрізі регіонів свідчить про зменшення поштових надходжень з Донецької (-2,8 тис.), Дніпропетровської (-2,5 тис.), Луганської (-2,4 тис.), Київської (-2,0 тис.) областей, Автономної Республіки Крим (-1,5 тис.) та м. Севастополя (-1,1 тис. звернень). Водночас дещо збільшилася кількість звернень із Одеської (+818), Закарпатської (+335), Миколаївської (+237), Кіровоградської (+95) та Чернівецької (+47) областей.

Серед авторів звернень, які зазначили своє соціальне становище, переважали заяви і скарги від пенсіонерів — 12,3 тис., осіб, які позбавлені волі, або воля яких обмежена — 2,4 тис., працівників бюджетної сфери — 2,0 тис., підприємців — 1,5 тис., безробітних — 1,3 тис., учнів і студентів — 466, державних службовців — 190, робітників — 97, служителів релігійних організацій — 42, селян — 34, військовослужбовців — 34. Із загальної кількості громадян по захист і допомогу до Верховної Ради України упродовж січня—вересня 2014 року звернулися 2,6 тис. інвалідів І—ІІІ груп, 1,3 тис. — дітей війни, 988 — ветеранів праці, 660 — осіб, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, 653 — інваліди війни, 423 — інваліди Великої Вітчизняної війни, 412 — дітей-інвалідів, 280 — багатодітних сімей, 219 -учасників війни, 215 — учасників ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС, 200 — учасників бойових дій, 90 — одиноких матерів, 74 — матері-героїні, 24 -особи, які мають звання Героя України, та майже 45 тис. громадян, які не зазначили свого соціального статусу.

За дев’ять місяців поточного року у зверненнях громадян до Верховної Ради України було порушено майже 54 тис. питань. Серед парламентської кореспонденції найбільшу питому вагу — 43,1 відсотка становлять листи, в яких порушуються питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, по 10,0 відсотків -питання соціального захисту та діяльності Верховної Ради України, Президента України і Кабінету Міністрів України, 6,2 відсотка — фінансової, податкової та митної політики, 5,6 відсотка — праці і заробітної плати, 3,2 відсотка — комунального господарства, по 2,6 відсотка — питання житлової політики та охорони здоров’я.

Упродовж січня—вересня 2014 року до Верховної Ради України надійшло 23,2 тис. пропозицій, заяв і скарг з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, що на 11,0 тис. звернень менше, ніж за аналогічний період минулого року. У Відділі з питань звернень громадян розглянуто 15,7 тис. (-5,2 тис.) таких звернень; 6,0 тис. (-4,6 тис.) — у комітетах Верховної Ради України; 1,4 тис. (-1,2 тис.) — у депутатських фракціях (групах) у Верховній Раді України.

Значною залишається кількість скарг громадян до Верховної Ради України на дії працівників прокуратури, зокрема, неналежне виконання своїх функцій окремими прокурорами, їх ухиляння від прийняття процесуальних рішень, формальний підхід до розгляду повідомлень і заяв громадян про злочин. За дев’ять місяців поточного року лише у Відділі з питань звернень громадян розглянуто 2,4 тис. (-431) таких звернень. Не втрачають своєї актуальності звернення до парламенту, в яких громадяни оскаржують судові рішення і вироки, висловлюють невдоволення тяганиною в судах. У більшості з них дописувачі вказують на неправильне, на їхню думку, застосування судами норм матеріального і процесуального права, неповне з’ясування фактичних обставин справи, ненадання належної оцінки доказам і поясненням сторін та тривалу нічим не обґрунтовану тяганину з розглядом справ. Працівниками Відділу з питань звернень громадян у січні—вересні 2014 року опрацьовано понад 2,3 тис. (+375) таких листів. У своїх листах до Верховної Ради України громадяни продовжують висловлювати невдоволення діями суддів. Упродовж січня—вересня 2014 року працівниками Відділу з питань звернень громадян опрацьовано 1,9 тис. (-502) заяв і скарг на порушення присяги та етичних норм окремими суддями, їх упередженість під час розгляду судових справ. Справедливе нарікання дописувачів викликає діяльність окремих працівників міліції, які, зловживаючи своїм службовим становищем, зволікають, а іноді й перешкоджають об’єктивному та неупередженому досудовому розслідуванню. За дев’ять місяців поточного року до Відділу з питань звернень громадян надійшло 1,7 тис. (+35) скарг на незаконні методи ведення слідства та тяганину зі слідством.

Упродовж січня— вересня 2014 року до Верховної Ради України надійшло 5,4 тис. звернень з питань соціального захисту. За звітний період у Відділі з питань звернень громадян розглянуто 4,0 тис. листів з даної тематики; 345 — у Комітеті Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів; 156 — у депутатській фракції Всеукраїнського об’єднання «Свобода» у Верховній Раді України; 101 — у депутатській фракції Політичної партії «УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка»; 68 — у депутатській фракції Партії регіонів у Верховній Раді України сьомого скликання.

За статистикою, більшість звернень громадян з питань соціального захисту становлять прохання про надання матеріальної допомоги на лікування та придбання медичних препаратів, оплату навчання дітей тощо. Лише у Відділі з питань звернень громадян упродовж січня—вересня 2014 року було опрацьовано 1,1 тис. (+280) таких листів, що становить майже третину від загальної кількості поштових надходжень на соціальну тематику. До Верховної Ради України продовжують надходити скарги на диспропорцію в пенсійному забезпеченні, недостатній розмір пенсій, висловлюються прохання щодо їх справедливого перерахунку та виплати передбачених законом надбавок та доплат. Лише до Відділу з питань звернень громадян у звітному періоді надійшло понад 1,0 тис. листів такого змісту.

За дев’ять місяців поточного року до Верховної Ради України надійшло 5,4 тис. (+460) пропозицій, заяв і скарг громадян щодо діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України, що становить 10,0 відсотків від усієї кореспонденції парламенту. З них працівниками Відділу з питань звернень громадян опрацьовано 4,2 тис. (+742) таких листів; 562 — секретаріатами депутатських фракцій (груп) у Верховній Раді України; 441 — секретаріатами парламентських комітетів.

За статистичними даними, третина листів щодо діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України стосувалася роботи Верховної Ради України як єдиного органу законодавчої влади в державі. Змістовний аналіз парламентської кореспонденції засвідчив про значне збільшення уваги громадян до суспільно-політичних подій у країні та за кордоном. Так, лише до Відділу з питань звернень громадян у січні-вересні 2014 року надійшло 1,3 тис. (+816) звернень, що майже в троє більше, ніж за аналогічний період минулого року. Дописувачі висловлювали занепокоєння станом справ в країні, висловлювали власні думки та побажання щодо шляхів розв’язання складної політичної ситуації.

За звітний період до Верховної Ради України надійшло 3,3 тис. пропозицій, заяв і скарг з питань фінансової, податкової та митної політики, що на 937 листів більше, ніж у січні—вересні минулого року. З їх числа майже 2,0 тис. (+496) звернень було опрацьовано у Відділі з питань звернень громадян; 1,1 тис. (+461) — у комітетах Верховної Ради України; 214 (-36) — у депутатських фракціях (групах) у Верховній Раді України.

За статистикою, кожне третє звернення до парламенту з питань фінансової, податкової та митної політики стосувалося нерозв’язаних проблем з поверненням вкладів державними та комерційними фінансовими установами. Лише до Відділу з питань звернень громадян надійшло 743 (+232) таких листи. Не залишаються поза увагою дописувачів, переважно соціально незахищених категорій, питання щодо невиплати компенсації втрат грошових заощаджень, поміщених в установи Ощадного банку СРСР. У пошті Відділу з питань звернень громадян питання такого змісту становлять 13 відсотків від загальної кількості питань фінансової, податкової та митної політики.

Упродовж січня—вересня 2014 року до Верховної Ради України надійшло понад 3,0 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян з питань праці і заробітної плати. У пошті парламенту непоодинокими залишаються скарги на незаконне звільнення з роботи, безпідставне зменшення розміру оплати праці, невиплату заборгованості із заробітної плати, відмову у видачі довідок про заробітну плату, а також інші порушення роботодавцями норм чинного трудового законодавства. Упродовж січня—вересня 2014 року працівниками Відділу з питань звернень громадян було опрацьовано 483 (-103) листи на подібну тематику.

Протягом січня—вересня 2014 року до Верховної Ради України надійшло 1,7 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян з питань комунального господарства. З них майже 1,4 тис. було розглянуто у Відділі з питань звернень громадян. Найчисельнішими є скарги на дії і бездіяльність працівників комунальних служб та житлово-експлуатаційних організацій, вони становлять понад 51 відсоток від усіх звернень на комунальну тематику.

До Верховної Ради України продовжують надходити звернення громадян з питань житлової політики. Так, упродовж січня—вересня 2014 року на адресу парламенту надійшло 1,4 тис. (-382) заяв і скарг громадян на житлову тематику. 935 (-224) таких листів розглянуто у Відділі з питань звернень громадян. Переважно це прохання про надання житла особам, які мають право на його одержання, а також сприяння у реалізації конституційного права на житло громадян, які проживають у гуртожитках. До Верховної Ради України продовжують надходити звернення з питань охорони здоров’я — 1399 пропозицій, заяв і скарг; освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності — 1225; аграрної політики і земельних відносин — 1020; обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 1004; діяльності об’єднань громадян, релігії та міжконфесійних відносин — 976; економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва — 883; державного будівництва, адміністративно-територіального устрою — 804; діяльності органів місцевого самоврядування — 754 звернення тощо.

Усі пропозиції, заяви і скарги громадян до Верховної Ради України розглядалися згідно з чинним законодавством. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, зареєстрованих Верховною Радою України, вивчалися та узагальнювалися в комітетах Верховної Ради України. Листи, в яких порушувалися питання, що не належали до повноважень Верховної Ради України, надсилалися для вирішення по суті органам виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та суду. Аналітичні матеріали доповідалися керівництву Верховної Ради України, передавалися до парламентських комітетів, депутатських фракцій (груп) у Верховній Раді України та народним депутатам України для використання в законотворчій роботі.

Відділ з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.