Учора в Оболонському районі столиці відкрили центр із роботи з обдарованими дітьми. Він — перший у Києві, проте вже дев’ятий у країні. Його мета: всебічне сприяння розвитку здібних і обдарованих дошкільнят та учнів.
Як з’ясувалося, обдарованими дітьми в нашій країні опікуються. Принаймні в державі створено і діє цілий інститут, який так і називається — Інститут обдарованої дитини Академії педагогічних наук. Щоб найновіші напрацювання науковців не запилювалися в глибоких шухлядах, а одразу починали допомагати підростаючим талантам — відкривають такі центри.
— З Оболонським районом наш інститут співпрацює вже давно. Це є логічним кроком для продовження нашої співпраці, — каже директор Інституту обдарованої дитини Володимир Камишин. 
— Ми хочемо, щоб те, що робить наука, доходило до вчителів, методистів, дітей. До відкриття центру провели велику роботу. 
Передусім залучили багато шкіл для проведення наших досліджень. Це дуже великий експеримент із виявлення в дітей обдарованості, рівня інтелекту та їхнього взаємовпливу одне на одного. Тобто, якщо дитина, приміром, обдарована в математиці, то чи обдарована вона в музиці?
Поки у щойно відкритому центрі навчають психологів, методистів і вчителів як обдарованість у дітей виявляти і, головне, її розвивати. Пізніше на його базі планують відкрити консультативний кабінет. У ньому вже допомагатимуть безпосередньо обдарованим дітям та їхнім батькам.
У тому, що обдаровані всі діти, — науковці не сумніваються. Важливо, кажуть, просто вчасно виявити це і розвинути. Свої програми експериментально впровадили вже в понад 300 школах країни. Це, мовляв, досить складна процедура. Потрібно продіагностувати саму дитину, її батьків, оточення. Потім, ґрунтуючись на отриманих результатах, надати практичні рекомендації. Іншими словами, скласти індивідуальну програму розвитку обдарованості для дитини. Щоправда, запевняють фахівці інституту, це все відбувається для самого «піддослідного», як правило, майже непомітно. Малеча відповідає на прості, часом банальні запитання. Потім, граючись, розвиває свої здібності.
Впроваджувати такі програми з пошуку обдарованості можна двома шляхами. Перший — масовий. Мається на увазі централізовано, на рівні району, міста, а то й цілої держави, «досліджувати» учнів та дошкільнят. Для цього потрібно, щоправда, значне фінансування та «людський» ресурс.
Другий шлях — індивідуальне дослідження дитини. Коли батьки виявляють ініціативу і самі приходять із проханням оцінити рівень обдарованості їхнього чада. Зробити це вони можуть, приміром, у кабінеті психолого-педагогічного консультування Інституту обдарованої дитини. Проте там кожна послуга має свою вартість. В середньому ціни варіюються від 200 до 400 гривень.
Сьогодні продіагностувати свого малюка на обдарованість можна вже із трирічного віку. Та й це не межа. Фахівці Інституту обдарованої дитини зізнаються: у світі є методики, за якими діагностувати дітей починають із шестимісячного віку. Сподіваються, що незабаром і в нас будуть обдарованість розвивати, в прямому сенсі слова, з пелюшок.
Тим часом керівництво центру «Оболонь» переконує: їхні послуги будуть безкоштовні. Схожі центри планується відкрити по всій країні.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.