Реалії України: багатші — багатіють, а бідніші — бідніють. Буржуазна влада свої проблеми вирішує за допомогою урізання соціальних програм. Багатіям «прощається» все.
Прогресивну шкалу оподаткування, податку на багатство і розкіш та інші податки, які примусили б людей зі значними і, прямо скажемо, не зовсім чесно нажитими статками, трішки поділитися із суспільством, відтерміновують на пізніше, а компенсації за втрачене здоров’я у чорнобильців, афганців, дітей війни та іших категорій намагаються забрати вже сьогодні.
Така несправедливість сколихнула Україну. Люди намагаються захистити свої права та надані законодавством гарантії. Країна є свідком мітингів, протестів, голодовок, захоплення державних установ, перших смертей, намагання влади розколоти лави протестувальників та домогтися свого.
Чого вимагають протестувальники?
Чого вимагають чорнобильці, афганці, діти війни та інші категорії громадян під стінами органів влади? Ось слова з тексту одного із звернень на мою адресу (мовою оригіналу): «20 жовтня 2011 року Верховна Рада України за ініціативою Кабінету Міністрів України, порушуючи домовленості, які підкріплені Меморандумом про взаємодію та співробітництво між Кабінетом Міністрів України та Всеукраїнською громадською організацією інвалідів «Союз Чорнобиль України» від 30.09.2011 року не зняла з реєстрації антиконституційний Закон України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» (реєстр. № 9127 від 08.09.2011 р.), прийнятий у першому читанні, і поряд з цим прийняла законопроект № 9151 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо розгляду справ Верховним Судом України» (про перегляд судових рішень), а також у першому читанні Закон України «Про Державний бюджет України на 2012 рік», в якому практично не передбачені додаткові фінансові кошти на чорнобильські соціальні програми. Мало того, цим законом у порушення Конституції України знову пропонується внести зміни до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» — у статті, які стосуються нарахування пенсій та соціальних виплат, повторюючи антиконституційні рішення Верховної Ради, прийняті 14 червня 2011 року прийнятим Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік».
Кабінет Міністрів України продовжує спроби скасування пенсій чорнобильським інвалідам, призначені рішенням судів, згідно зі статтями 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Саме через це ліквідатори аварії, постраждалі від Чорнобильської катастрофи, знаходяться в гострому соціальному конфлікті з вищими органами влади. Люди, доведені до відчаю бюрократичною тяганиною, помирають у приміщеннях судів і управлінь пенсійних фондів.
Ми, представники більшості чорнобильців України, учасники акції протесту, категорично незгодні з діями органів влади, спрямованими на приниження і образу людей, які захистили ціною власного життя і здоров’я продовження життя на землі. Як і у всіх людей України, у нас згідно з Конституцією є право на гідне життя, і ми вимагаємо, щоб наше право всіма органами влади в Україні виконувалося неухильно. Ми хочемо бути почутими і щоб нас зрозуміли. Наші вимоги прості:
- відкликати без розгляду Верховною Радою України законопроект «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» (реєстр. № 9127 від 08.09.2011 р.);
- передбачити в держбюджеті на 2012 рік кошти на виконання рішень суду стосовно статей Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
- до 10 листопада 2011 року розглянути подане народними депутатами України конституційне подання щодо конституційності прийнятого Верховною Радою України 14 червня 2011 року Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», яким передбачено зміни до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
- запровадити мораторій на внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи», а зміни вносити лише після обговорення з чорнобильською громадськістю;
- виплатити в листопаді пенсії, призначені за рішеннями судів, у повному обсязі і припинити в подальшому незаконні спроби невиплат цих пенсій.
Не змушуйте чорнобильських інвалідів помирати під стінами Верховної Ради і Кабінету Міністрів України. Дослухайтеся до нас і прийміть мудре й гідне рішення на користь людей без політичних амбіцій і словесного лушпиння. Наше терпіння не безмежне! Не доводьте нас до крайності, коли наші суто економічні вимоги перейдуть у політичні».
Подібні звернення надходять з різних регіонів і від різних категорій пільговиків.
Комуністи ніколи не підтримували і не підтримають «драконівських» новацій уряду щодо позбавлення соціальних чи зменшення виплат будь-яким категоріям громадян. Реагуючи на звернення громадян та за дорученням фракції Компартії України, мені довелося двічі робити депутатські запити до Кабінету Міністрів України та правління Пенсійного фонду щодо цих питань (22 вересня 2011 року «Щодо категоричних вимог громадських організацій України про необхідність відкликання Кабінетом Міністрів України поданого ним законопроекту «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» (реєстр. № 9127 від 08.09.2011 р.) як такого, що порушує конституційні права громадян» та 3 листопада 2011 року -»Про вимоги учасників всеукраїнських, регіональних, місцевих акцій-протестів (чорнобильців, афганців, дітей війни, військових пенсіонерів, ветеранів війни і праці) щодо необхідності зняття з розгляду поданого Кабінетом Міністрів України законопроекту «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» (реєстр. №9127) як такого, що порушує конституційні права громадян, відновлення пенсійних виплат у повному обсязі, виконання раніше прийнятих рішень судів та передбачення у державному бюджеті України на 2012 рік коштів на безумовне виконання соціальних законів»).
Що відповідає влада?
Ось текст відповіді. «13114/0/2-11 від 21.11.11 р. Народному депутатові України С. В. Гордієнку Шановний Сергію Володимировичу! Розглянувши Ваш запит, оголошений на засіданні Верховної Ради України 4 листопада 2011 р., щодо виконання законодавчих актів з питань надання пільг, гарантій та компенсацій, повідомляємо.
Стосовно врахування у проекті закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» видатків для виплати пенсій, заробітної плати, соціальної допомоги, пільг, гарантій та компенсацій, які визначені законодавством і рішеннями судів.
Протягом усіх років незалежності України прийнято низку актів без обрахунків фінансового забезпечення.
Унаслідок цього та в умовах обмеженості доходів бюджетів усіх рівнів значна частина положень законодавчих актів щодо пільг, гарантій та компенсацій не виконувалася з часу прийняття таких актів. Наприклад, окремі положення Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» зупинялися законом про державний бюджет з 1995 року.
Необхідно звернути увагу, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» вперше внесено зміни до базових законів щодо зміни положень про пільги, гарантії та компенсації з метою приведення у відповідність надання пільг, гарантій та компенсацій з можливостями бюджету. Рішенням Конституційного Суду України такі зміни були визнані неконституційними.
За прогнозними розрахунками, для забезпечення положень усіх законодавчих актів щодо пільг, гарантій та компенсацій у 2012 році бракуватиме понад 170 млрд. гривень з доходів загального фонду зведеного бюджету 369,8 млрд. гривень. Неінфляційних джерел фінансування таких додаткових видатків немає. Фінансування зазначених видатків за рахунок запозичень та збільшення державного боргу неминуче призведе до значного збільшення інфляційних процесів та до зменшення реальних доходів громадян.
Необхідно зазначити, що в такій ситуації збільшилася кількість позовів у суди щодо здійснення виплат, видатки на які не передбачені у державному бюджеті та бюджеті Пенсійного фонду України на 2011 рік. Лише Пенсійним фондом України здійснено пенсійних виплат за січень — жовтень 2011 року на суму 5,9 млрд. гривень, які не враховані у бюджеті на 2011 рік, що значно погіршило фінансовий стан бюджету Пенсійного фонду України.
Враховуючи зазначене, передбачити у проекті Державного бюджету України на 2012 рік додатково 170 млрд. гривень для фінансування всіх положень законодавчих актів щодо пільг, гарантій та компенсацій не буде можливості. Разом з тим на даний час вивчається питання щодо можливості збільшення видатків для соціального захисту інвалідів — ліквідаторів аварії на Чорнобильській атомній електростанції та окремих інших категорій громадян. Рішення буде прийнято лише після вишукання неінфляційних джерел фінансування.
Слід також зазначити, що урядом та Всеукраїнською громадською організацією інвалідів «Союз Чорнобиль України» і Українською спілкою ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) підписано меморандуми, якими передбачено утворення за участю громадських організацій консультативних рад, на яких будуть розглядатися питання соціального захисту громадян. Постановами Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1078 та № 1112 затверджено положення про консультативні ради та їх склад із представників центральних органів виконавчої влади та громадських організацій.
Стосовно проекту закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» (реєстр. № 9127).
Зазначений проект закону України прийнято Верховною Радою України у першому читанні.
Положеннями частини першої передбачено врегулювати всі питання щодо виконання судових рішень, особливо стосовно судових рішень з питань виплат за рахунок бюджетів усіх рівнів. Скасування цих положень призведе до продовження негативної практики невиконання рішень судів.
Таким чином, вимога щодо неприйняття першої частини законопроекту є незрозумілою.
Крім того, законопроектом не передбачено зменшення розмірів пільг, гарантій та компенсацій, які фактично надавалися протягом багатьох років. У згаданих меморандумах уряд взяв певні зобов’язання, зокрема, Кабінет Міністрів підтримав пропозицію громадських організацій щодо виключення розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» із проекту закону. Уряд також зобов’язався забезпечити виплату пенсій, заробітної плати та інших соціальних виплат, надання пільг, гарантій та компенсацій у розмірах, не менших, ніж ті, що фактично виплачувалися (надавалися) на дату підписання меморандумів; вжити в установленому порядку заходів із збільшення у 2012 році прожиткового мінімуму для осіб, що належать до основних соціальних і демографічних груп населення, мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії за віком шляхом проведення індексації не менш як на показник інфляції 2012 року та інші.
Строк дії меморандумів становить п’ять років.
У проекті державного бюджету України на 2012 рік передбачено додатково 1,7 млрд. гривень, що дасть можливість підвищити основний розмір пенсії для інвалідів війни та інвалідів-ліквідаторів аварії на Чорнобильській атомній електростанції на 20—25 відсотків, доплати до пенсії дітям війни на 20,5 відсотка, доплати до пенсії членам сімей загиблих та померлих на 23—30 відсотків, збільшити гарантований розмір прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім’ям, для пенсіонерів та інвалідів — з 75 до 80 відсотків тощо. З повагою, Прем’єр-міністр України Микола Азаров».
А Пенсійний фонд України повідомляє наступне: «Народному депутату України С. В. Гордієнку Шановний Сергію Володимировичу! На виконання листа Голови Верховної Ради України В. М. Литвина від 04.11.2011 № 11/10-492 Пенсійний фонд України розглянув Ваш депутатський запит від 03.11.2011, проголошений на засіданні Верховної Ради України 04.11.2011, та в межах своєї компетенції повідомляє наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 92 Конституції України державний бюджет України і бюджетна система України встановлюються виключно законами. Такими законами є закони України про державний бюджет України на кожний рік, Бюджетний кодекс України. Відповідно до частин першої та другої статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення, встановленого законом про державний бюджет України.
Згідно з пунктами 20 та 29 частини першої статті 116 Бюджетного кодексу України взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань та здійснення видатків бюджету з перевищенням бюджетних призначень є порушеннями бюджетного законодавства.
Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діє на підставі Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 384, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через віце-прем`єр-міністра України — міністра соціальної політики України.
Відповідно до пункту 2 статті 72 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» кошти Пенсійного фонду не включаються до складу державного бюджету України і не підлягають оподаткуванню.
Відповідно до статті 63 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», статті 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», статті 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» фінансування витрат, пов`язаних з реалізацією цих законів, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
19 червня 2011 року набув чинності Закон України від 14.06.2011 № 3491-VІ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», яким передбачено, зокрема, що у 2011 році положення статей 39, 50, 51, 52, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», статтей 14, 22, 37 та частини третьої статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» застосовуються в порядку та у розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи із наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік.
У зв’язку з викладеним пенсійні виплати, передбачені Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Законом України «Про соціальний захист дітей війни» та Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», в тому числі й ті, розмір яких встановлено на виконання судових рішень, здійснюються у розмірах, визначених постановою уряду від 06.07.2011 № 745. З повагою голова правління Б. О. Зайчук».
Оптимізму ці казенні слова влади людям не додають. Стає цілковито зрозуміло, що нелегка боротьба із захисту прав має тривати. І Компартія України — разом із людьми у їхній справедливій боротьбі.
А тепер запитаємо: чому бракує коштів у буржуазної влади на соціальні потреби і чому їх було достатньо за Радянської влади? Та тому, що все, що давало прибутки (надра, земля, важка, хімічна, легка, харчова промисловість, заводи і фабрики), було у всенародній власності та спрямовувалося на захист національних інтересів і користь громадян, а нині все це належить жалюгідній, але надзвичайно агресивній і зажерливій, купці багатіїв і працює не в інтересах суспільства, а на «благо» окремих родин, кланів. Вони вважають, що держава — це вони, а народ є бидлом, рабами, які повинні задарма обслуговувати їх ненаситні інтереси.
Чи дочекаються люди, що багаті таки поділяться з бідними? Зважаючи на нинішню позицію буржуазної влади щодо соціальних виплат, відповідь — очевидна, але висновки робіть самі.
Сергій ГОРДІЄНКО, народний депутат України, фракція Компартії України.