Лише в останні роки почали гучно говорити про створення рівних умов для всіх громадян, зокрема, для дітей з обмеженими можливостями. Розробили спеціальні програми, які сприяють успішному навчанню хлопчиків і дівчаток з особливими освітніми потребами в загальноосвітніх закладах. Та їхня інтеграція у колективи відбувається непросто.

 

Прикладом сказаного може бути нещодавній інцидент між дирекцією, профспілковим комітетом та батьками у ЗОШ № 35. Суть непорозуміння була в тому, що батьки й окремі вчителі запротестували проти зміни статусу закладу після введення там класів із інклюзивною формою навчання. Сьогодні все владналося: п’ятеро малюків із певними фізичними вадами навчаються у двох перших класах.

Директор школи Тарас Бабак зізнається, що виступ проти інклюзивної освіти спровокований браком інформації. Батьки живилися чутками, але час виправив ситуацію і сьогодні всі задоволені.

— Ми всі лише виграли від нововведення, — каже Тарас Степанович. — Якщо наповнюваність звичайних класів може доходити до сорока учнів, то у спецкласах — до 20, із них не більше трьох — із фізичними вадами. Це дає змогу педагогам максимум часу приділяти кожному, що вкрай важливо у молодшій школі. Головне, мабуть, у тому, що інклюзив допомагає нам виховати людину терпиму, готову прийти до тих, хто поряд і потребує допомоги.

...Коли ми завітали до 1-А, де навчаються діти з ДЦП та вадами мовлення, у класі панувала тиша: вихованці Ніни Федорової були на уроці інформатики. Тож у нас був час поговорити про переваги та проблеми інклюзивної освіти.

— Протидія інклюзиву як чомусь новому й незрозумілому виникла через непорозуміння, — переконана Ніна Олександрівна. — Батьки боялися приходу у школу однолітків із важкими вадами психіки. Погоджується з колегою і Алла Лавріненко, класний керівник 1-Б, серед учнів котрої троє проблемних школярів. Вони вже практично адаптувалися до шкільних вимог, виявляють старанність і наполегливість. Тож Алла Василівна вважає, що дитина із фізичними вадами розвитку обов’язково має навчатися у звичайному класі і поступово, крок за кроком, адаптуватись до реального життя.

Однак, як завжди, знаходиться ложка дьогтю. Щоб забезпечити новачкам нормальні умови, треба як мінімум установити пандуси. Потрібні і підйомники на другий поверх. Не пристосовані для вільного пересування дітей із обмеженими фізичними можливостями двері, багато в школі порогів.

В інклюзивних класах передбачена посада помічника вчителя, однак ставка у нього просто смішна. А на голому ентузіазмі у благородному починанні далеко не заїдеш.

 

Кіровоград.

Фото автора.

На уроці інформатики 1-А класу школи №35.