Міський голова Здолбунова Ігор Ольшевський в органах місцевого самоврядування — не новачок, тож знає про проблеми, з якими доводиться стикатися не лише йому, а й колегам з інших міст. Усунення їх, вважає Ігор Олександрович, могло б зробити ефективнішою роботу місцевої влади.
— Маю на увазі ті проблеми, про які всі знають, але які не дають можливості в повній мірі органам місцевого самоврядування нормально, у повному обсязі працювати, якісно забезпечувати виконання делегованих повноважень, надавати послуги, які гарантовані державою, у галузі освіти, культури, охорони здоров’я. А також виконувати свої прямі функції з благоустрою, обслуговування та капітального ремонту житлового фонду, інших робіт. І це навіть тоді, коли територіальна громада є самодостатньою, — каже Ігор Ольшевський. — Саме про них я і говорив цими днями на ІІ форумі органів місцевого самоврядування Рівненщини.
— Конкретніше, будь ласка, про ці проблеми...
— Перша проблема — це невідповідність розрахункових асигнувань та реальних затрат, необхідних для повноцінної роботи бюджетних установ. Через це щорічно з «другого кошика» доходів ми змушені виділяти кошти для забезпечення роботи дошкільних установ, позаяк розрахункових асигнувань не вистачає навіть на захищені статті видатків. А тому бюджет міста «втрачає» майже 800 тисяч гривень на рік.
«Дірка» в бюджеті зростає і через недосконалі прогнозні показники щодо податку з доходів фізичних осіб. Так, держава щороку доводить зростання цих надходжень на 25 відсотків, а на наступний рік прогнозується навіть 28,5 відсотка. Насправді ж це зростання незначне навіть у тих територіальних громадах, які не є дотаційними, і де працюють великі промислові підприємства. Скажімо, у нашому місті надходження податку з доходів фізичних осіб щомісяця становить у межах 880 тисяч гривень, із них 660 тисяч гривень — надходження від промислових підприємств. Ці цифри за останні роки практично не змінилися, оскільки на підприємствах підвищення зарплат відбулося без суттєвого збільшення зарплатного фонду: або за рахунок скорочення кадрів, або ж скорочення кількості робочих днів. Звідси і пряме невиконання дохідної частини бюджету.
— То як, на вашу думку, покрити дефіцит дохідної частину бюджету?
— Субвенцією на покриття різниці між плановими та реальними показниками. Тим паче, що дохідна частина місцевих бюджетів узагалі не залежить від господарювання суб’єктів підприємницької діяльності, якщо вони не є комунальною власністю територіальної громади.
На мою думку, було б доцільно на державному рівні встановити коефіцієнт відшкодування частини податку на прибуток, який перераховується до державного бюджету, і зарахувати його до доходів, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, тобто на виконання власних повноважень. Цей коефіцієнт може бути диференційованим: залежно від обсягів доходів.
— На форумі ви порушували проблему тарифної політики, яка підриває авторитет місцевої влади і змушує її приймати непопулярні рішення, а тендерну політику назвали «криком душі» багатьох керівників територіальних громад...
— Справді, тарифна політика хвилює і місцеву владу, і населення. Збільшуючи тарифи на газ та електроенергію для підприємств комунальної сфери, держава змушує владу на місцях підвищувати тарифи для населення. Тобто і споживачі, і місцеві ради стають заручниками ситуації, а відтак насправді відбувається завуальоване підвищення тарифів для населення. Вважаю, ціни на енергоносії для населення та комунальних підприємств, які надають відповідні послуги, повинні бути однаковими.
Щодо тендерної політики, то це — «крик душі». Адже неправильно, на мою думку, коли на рівні Києва вирішують, яке комунальне підприємство вивозитиме сміття, подаватиме городянам воду чи тепло, тим паче, що у деяких містах поки що немає конкуренції серед комунальних підприємств з надання однакових послуг, бо воно зазвичай одне. Так і у нашому місті Здолбунові створене одне підприємство для постачання тепла у житловий фонд і бюджетні установи, але воно все одно проходить тендерні процедури, на що витрачається час і кошти. До того ж доцільно розмежувати дію тендерного законодавства для місцевих та державного бюджетів.
З міським головою Здолбунова Ігорем Ольшевським говорили і про утримання виконавчих апаратів міст та селищ районного значення. Він вважає, що потрібно негайно вносити зміни в посадові оклади. Адже різниця у зарплатах завідувача відділу та сторожа в середньому становить 100—200 гривень.
Записала Олександра ЮРКОВА.
Рівне.