Після того, як протести чорнобильців загрожували перерости в бунти, Кабінет Міністрів розробив та ухвалив постанову №1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Згідно з цим документом, з 2012 року під час обчислення заробітку, що стане основою для визначення розміру пенсії інвалідів-чорнобильців, застосовуватимуть формульний підхід.
«Це дасть змогу істотно збільшити розміри пенсій зазначеній категорії постраждалих», — сказав під час брифінгу в Кабміні голова правління Пенсійного фонду України Борис Зайчук. За його словами, особа, яка брала участь в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1987—1988 роках і відпрацювала в зоні відчуження понад 12 місяців, отримуючи заробітну плату в розмірі від 1200 до 1300 рублів, у разі втрати 80 відсотків працездатності матиме пенсію в розмірі близько 5 тисяч гривень. До того ж такій особі призначать додаткову пенсію.
Крім того, буде вперше запроваджено гарантовані найменші виплати для інвалідів-ліквідаторів: для інвалідів І групи — 2399,70 гривні; для інвалідів ІІ групи — 2147,10 гривні та для інвалідів ІІІ групи — 1894,50 гривні.
Передбачено, що в разі зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, цей розмір також збільшуватиметься.
Б. Зайчук також повідомив, що станом на 1 листопада 2011 року в місцевих судах перебувало 1,2 мільйона позовів, пов’язаних із пенсійним забезпеченням, на загальну суму 6,4 мільярда гривень, в тому числі постраждалих унаслідок аварії на ЧАЕС — 115,6 тисячі позовів на суму 1,8 мільярда гривень. На розгляді в апеляційних судах перебувало 2,6 мільйона справ на суму 5,9 мільярда гривень, з яких від чорнобильців — 254,7 тисячі позовів на суму 2,8 мільярда гривень. Загалом упродовж 11 місяців 2011 року на забезпечення виплати пенсій за судовими рішеннями витрачено 5,9 мільярда гривень, а непрофінансованими залишалися судові рішення на суму 2,3 мільярда гривень.
На думку Пенсійного фонду, причиною цих звернень до суду є прогалина в законодавстві щодо обчислення пенсій та підвищень, які обраховуються з мінімального розміру пенсії за віком. Ідеться про статті 50—54 Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», які передбачають, що пенсії особам, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС, обчислюються, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком. Однак законом розмір цієї мінімальної пенсії за віком для чорнобильців не визначено. Що стосується мінімальної пенсії за віком на рівні прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, то представники Пенсійного фонду наголошують, що він має застосовуватися під час призначення пенсій згідно із Законом «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», що було підтверджено ухвалою Конституційного Суду України від 19 травня 2009 року.
Андрій ПАВЛОВСЬКИЙ, член Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці, міністр соціальної політики опозиційного уряду:
— У будь-який момент є загроза того, що до Верховної Ради надійде законопроект №9127, який позбавляє пільг не тільки чорнобильців, афганців, дітей війни, а ще 16 категорій громадян. Також уряд нещодавно зареєстрував законопроект №9400, який дозволяє не виконувати рішення судів стосовно перерахунку пенсій та за яким у 50 разів зменшуються штрафи. Якщо його буде ухвалено, то чиновника за невиконання рішення суду щодо чорнобильців чи афганців буде оштрафовано лише на 50 гривень.
Хоча законопроект №9127 ще не прийнято, та бюджет уже розраховано так, що грошей на виплати чорнобильцям не закладено. Унаслідок такої соціальної політики, за даними ООН, в Україні майже 80 відсотків населення балансує на межі бідності. Водночас розрив між доходами найбагатших і найбідніших верств населення сягає 40 разів. За методикою ООН, це є критично небезпечні соціальні показники, після яких настають соціальні бунти та революції.
Тим часом частка заробітної плати в кінцевій ціні продукції, за даними Національної академії наук України становить лише 6,3 відсотка, тоді як у сусідніх європейських країнах частка зарплати в собівартості продукції — понад 30 відсотків. А великий капітал спокійно виводить свої гроші в офшорні зони. За даними НБУ, тільки за нинішній рік в офшори виведено 6,3 мільярда доларів. Тоді як на соціальні виплати чорнобильцям нібито не вистачає 6 мільярдів гривень. Тож гроші є, владі тільки треба мати волю і бажання примусити великий капітал не ховати їх від оподаткування в офшорах, а вкладати у власні підприємства, модернізувати їх, створювати робочі місця, збільшувати зарплати, і тоді природним шляхом, без будь-яких надуманих реформ збільшуватимуться надходження і до Пенсійного фонду, і до держбюджету.
ДО РЕЧІ
Правозахисники з тимчасової робочої групи Громадської ради при МВС подали в УНІАН звіт за результатами дослідження обставин, пов’язаних зі смертю в Донецьку протестувальника Геннадія Конопльова. «Зібрання чорнобильців було мирним, у полковника міліції Сєднєва не було підстав просити в листі на ім’я міського голови Донецька Лук’янченка заборони всіх мирних зібрань, а міліція не забезпечила належного інформування чорнобильців про демонтаж намету», — таким є загальний висновок робочої групи. Водночас її голова Володимир Чемерис зазначив, що органи внутрішніх справ Донецької області та міста Донецьк не надали достатніх та переконливих доказів того, що смерть Геннадія Конопльова настала не внаслідок дій працівників МНС чи МВС під час демонтажу намету на акції протесту чорнобильців 27 листопада 2011 року. «Ми діяли з позиції презумпції винуватості держави — держава вважається винуватою доти, поки не доведе протилежного. Саме цим принципом послуговується Європейський суд з прав людини», — сказав він.
У зв’язку з цим правозахисники закликають МВС України та його підрозділи в Донецькій області надати достатні та переконливі докази того, що смерть Геннадія Конопльова настала не внаслідок дій працівників МВС під час демонтажу намету.
Сергій КОВАЛЕНКО, Олександра КУЧЕРЯВА.
Грудень 2011. Голодовка чорнобильців у столичному Маріїнському парку.
Фото Олександра КЛИМЕНКА (з архіву «Голосу України»).