Глава уряду Микола Азаров і парламентарії захищають вітчизняне сільгоспмашинобудування
Народні депутати України Катерина Самойлик і Лілія Григорович у листі на ім’я Прем’єр-міністра ще раз нагадали про те, що «розвиток галузей агропромислового комплексу є пріоритетним для нашої країни, оскільки саме аграрний сектор забезпечує продовольчу безпеку і незалежність нашої держави, а також є основним бюджетоутворюючим сектором національної економіки і запорукою її процвітання».
ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод» — в особливому ряду, адже поруч із такими гігантами, як Харківський тракторний, Південний машинобудівний заводи, Маріупольський металургійний комбінат та інші, є базовим підприємством галузі.
Базовим!
Але чи всі це розуміють? Розуміють усі, одначе... Численні факти, що постійно з’являються у центральних і місцевих ЗМІ, у зверненнях машинобудівників, свідчать про те, що деяким високопоставленим «патріотам власної кишені» на національну безпеку держави начхати. Що їм підтримка галузі Президентом, позиція уряду?
Психологія скоробагатьків відома: після нас хоч потоп! Але забувають вони про те, що є ще й інша приказка: скільки ниточці не витися...
А ниточка ж в’ється!
Катерина Самойлик і Лілія Григорович у листі до Прем’єр-міністра Миколи Азарова називають речі своїми іменами: «Яскравим прикладом планомірного знищення вітчизняного сільгоспмашинобудування є дії підприємств, зокрема, «Техноторг», «Техноторг-Дон», ТОВ «Торговий дім «МТЗ-Бєларусь-Україна» (директор Березовський Є. М., м. Миколаїв) та ТОВ «Державна продовольчо-зернова корпорація України — МТС» (директор Бавицький О. І.)... в особі їх керівників, за підтримки державних структур та посадових осіб, вчиняють протизаконні корупційні дії, спрямовані на практичне знищення вітчизняного сільгоспмашинобудування».
А влітку, на початку липня, перебуваючи з робочим візитом у Херсоні, міністр аграрної політики і продовольства України Микола Присяжнюк заявив: «Мінагрополітики планує, що в 2015—2016 роках в Україні одержуватимуть по 80 мільйонів тонн зерна на рік. Країна, яка вироблятиме таку кількість зернових, повинна мати власне потужне сільськогосподарське машинобудування».
Повинна! Бо ж саме через дефіцит комбайнів у стерні й на пні залишається щонайменше 5 мільйонів тонн зерна. А це ж зерновий потенціал півтори Херсонщини!
Імпорт імпортом, а країні потрібні власні комбайни, пристосовані до наших умов, доступні за ціною, забезпечені сервісом і запчастинами.
Херсонські машинобудівники одними з перших почали кувати українську незалежність від імпорту. За сприяння кращих умів знаменитого дніпропетровського «Південмашу» тут народився зернозбиральний комбайн «Славутич». І хоча зауважень з боку селян попервах вистачало, самохідка пішла. І своє слово за себе сказала сама. Ось і минулих жнив два десятки «Славутичів» у складі мехзагонів Державної продовольчо-зернової корпорації за один сезон «відмолотили» по 2—2,5 річні норми!
Голова правління ТОВ «Херсонський машинобудівний завод» Олександр Олійник зауважує:
— Вітчизняні комбайни створюють не лише наші конструктори. Залучили ми й фахівців Українського НДІ прогнозування та випробувань техніки і технологій для сільськогосподарського виробництва ім. Погорілого. Істотну допомогу надали українцям німецькі, італійські, французькі та польські компанії. Саме завдяки співпраці з’явився «Скіф» — модернізована версія «Славутича».
І на «Скіф», образно кажучи, працює вся Україна. А якщо точніше, то комплектуючі для комбайна у рамках кооперації постачають понад 100 вітчизняних заводів — ВАТ «Донецький металургійний завод», ВАТ «Дніпрошина», «Сімферопольсільмаш»... А це — тисячі робочих місць, соціальні гарантії, віра в завтра. Лише в Херсоні незалежність держави від імпорту (ширше — національну безпеку) кують майже 700 робітників. За 9 місяців поточного року вони випустили продукції на 112,8 мільйона гривень — показник значно вищий торішнього.
Галузь почала оживати. Її підтримують Президент України, уряд, парламент. І от раптом грім серед ясного неба: у Верховній Раді реєструється законопроект №8764 «Про внесення змін до Закону «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування» та законопроект №9391 «Про внесення змін до підрозділу 3 розділу ХХ Податкового кодексу щодо підтримки сільськогосподарського машинобудування».
А ви знаєте, на чому саме наполягають автори законопроекту? На тому, щоби вилучити кваліфікаційні вимоги стосовно наявності в сільгосптехніці та обладнанні, що випускається в Україні(!), 50 відсотків комплектуючих вітчизняного виробництва, яке підпадає під державну підтримку. Отакої!
...Ефект потужної міни, що вже розірвалася, справив візит херсонців у сусідній Миколаїв.
— Від колективу заводу ми, 50 чоловік, побували біля воріт миколаївської організації «Техноторг», — каже ветеран Херсонського машинобудівного Микола Улановський. — На її території розташувався митний термінал. І на цьому терміналі на власні очі побачили білоруські комбайни «Палєссе», а також трактори білоруського виробництва. Не десятки — сотні! Опинитися ця техніка без будь-яких розпізнавальних знаків із сусідньої країни на нашій території без «державної підтримки» лобістів, звісно, не могла. Неважко передбачити: як тільки депутати проголосують за зміни в законі, фірмачі тут же попруть імпорт...
Голова правління ТОВ «Херсонський машинобудівний завод» Олександр Олійник теж такої само думки:
— В Україну справді завезені сотні тракторів, спецтехніки і комбайнів, які зараз стоять на митних складах ТОВ «Техноторг» і «Техноторг-Дон» у Миколаєві й, мабуть, чекають на реалізацію за державною програмою через державні компанії «Спецагролізинг», «Украгролізинг» і «Державну продовольчу корпорацію». (До речі, за інформацією Херсонського машинобудівного заводу, нібито «Техноторг» і «Державна продовольча корпорація» заборгували заводу більше 30 мільйонів гривень за поставлену техніку). Ну а те, що відбувається навколо «сірого» імпорту, загрожує зупинкою не лише нашому заводові, а й більшості сільгоспмашинобудівних підприємств України.
Запитую в голови правління ТОВ «Херсонський машинобудівний завод» Олександра Олійника про те, чи хоч раз автори законопроекту бували в Херсоні. «Спробуємо запросити...» — відповів співрозмовник.
Херсонським машинобудівникам міська влада заборонила проводити будь-які акції протесту на майдані Свободи.
— Представники заводу намагалися зустрітися із головою облдержадміністрації Костяком, але той, пославшись на зайнятість, від зустрічі відмовився — передоручив «вийти до народу» своєму заступникові з питань АПК Мельнику, — каже головний диспетчер заводу Микола Кужільний. — Мельник на зустрічі побалакав 15 хвилин і пообіцяв «розібратися» і «вникнути».
Робітники ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод» сподіваються тепер лише на глав держави та уряду, позаяк на місці людям, які через «білий дім» б’ють тривогу, непокоячись не лише за долю заводу, своїх родин, а й за долю країни, публічні акції суд заборонив.
«Ми сьогодні маємо реальний шанс зупинити руйнівні процеси у сфері сільськогосподарського вітчизняного машинобудування, — наголошують у зверненні на ім’я Миколи Азарова народні депутати Катерина Самойлик і Лілія Григорович. Глава уряду, поділяючи цей висновок, дав доручення «перевірити наведену інформацію щодо порушень законодавства та в разі необхідності вжити відповідних заходів реагування».
Серед тих, кому це доручення адресоване, — Перший віце-прем’єр-міністр Андрій Клюєв та Генеральний прокурор України Віктор Пшонка. Отут ниточці може настати й кінець!
P. S. 12 грудня ц. р. на директора ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод» невідомими особами було скоєно напад, унаслідок чого він отримав відкриту черепно-мозкову травму. За фактом нападу порушено кримінальну справу.