У грудні продукції продається приблизно стільки, скільки за попередні півроку
Новий рік уже не за горами. Починається період передсвяткових приготувань. У магазинах з’являється дедалі більше святкової атрибутики, а господині частіше задумуються над тим, чим би смачненьким зустріти водяного дракона. Зазвичай українці на новорічному меню не економлять. Та чи гарантує висока ціна належну якість товару — питання.
Кілька тижнів тому найбільші занепокоєння наших господинь підтвердив Прем’єр-міністр країни: останнє тестування харчових продуктів показало, що асортимент товарів, представлених на поличках супермаркетів, якістю не вражає. У молоці 20 відсотків жирів немолочного походження, у вареній ковбасі — соя, консерванти та барвники, а у копчених ковбасах узагалі замість м’яса — вода... І хоч такі підміни компонентів не роблять продукцію автоматично небезпечною, проте це очевидний обман покупців. Змінити це можновладці сподіваються посиленням відповідальності виробників. Та все ж на державу сподівайся, але й сам не зівай. Як захиститися від неякісної продукції та на що, передусім, звертати увагу?
Насправді оцінити якість товару зовні складно. Тим паче коли йдеться про вже упакований продукт. Скуповуючись на новорічні свята, споживачам потрібно бути у кілька разів уважнішими, ніж зазвичай. Обов’язково потрібно читати. Щоправда, цього разу йдеться не про детективи чи романи, а про інформацію на упаковках. Перевірка дати виробництва та терміну придатності повинні стати просто аксіомами. Адже, як показує практика, грудень — місяць особливий. І протягом першого зимового місяця продукції продається приблизно стільки, скільки за попередні півроку, каже президент Науково-дослідного центру незалежних споживчих експертиз «Тест» Валентин Безрукий. 
На підтвердження цього — згадайте аншлаги у магазинах, які зазвичай спостерігаються останнього передноворічного тижня. Приміром, торік у чергах до кас покупці вистоювали годинами! Попит на традиційні новорічні товари, як-то шампанське, червона ікра тощо, був таким, що порожні прилавки нагадували радянські часи дефіциту.
Щоправда, далеко не всі придбання стають прикрасами святкового столу. Киянка Дарина Сергіївна минулого року планувала пригостити гостей своїм «фірмовим» салатом. Купила рибні консерви, а вони виявились відвертим неліквідом.
— Скуповувалась, як завжди, в останній день. Метушня в магазині була така, що думала, як би до прилавка протиснутися, щоб хоч щось узяти. Звичайно, на їх кінцеву дату споживання, а тим паче на склад не дивилася. На це, якщо відверто, ні часу не було, ні можливості. Уже вдома побачила, що консерви прострочені, але повертати їх до магазину не стала. Знову ж таки через брак часу, — пригадує «потерпіла».
Мотивація продавців, зізнаймося, цілком зрозуміла: якщо є можливість усе швидко перед Новим роком продати, то чому б цим не скористатися? Тому споживачі, якщо не хочуть бути обдурені, повинні бути напоготові.
Надурити споживачів можуть на «акціях». Коли людині щось пропонують, так би мовити, задурно, про якість цієї «шари» рідко хто замислюється. І з поличок магазинів неякісна продукція перекочовує на кухні українців. Якщо є можливість оцінити зовнішній вигляд продукції, робіть це. Якщо креветки чи пельмені заморожені однією великою брилою, це, швидше за все, свідчить, що умови їх зберігання було порушено. І те, що зіпсовані вони тільки зовні, гарантувати не може ніхто.
Перевагу надавати варто продуктам, запакованим фабричним способом, аніж тим, які пакуються супермаркетами, радить Валентин Безрукий. Мовляв, попри те, що супермаркети набагато надійніші від базарів, і там знаходять різноманітні способи штучно продовжити «життя» продукції. Приміром, уже нарізані сири чи ковбаси можна легко «омолодити», просто заново переклеївши цінник. Тому чергова порада: краще, щоб цю продукцію нарізали прямо при вас. І остання порада від експерта: за покупками йти зі списком потрібних товарів. Це, мовляв, убезпечить від спонтанної покупки.
Справжня гордість країни, якщо, звичайно, так можна говорити, — наша алкогольна продукція. Її якість, каже експерт, справді висока. Між тим Валентин Безрукий запевняє: говорити, що вся харчова продукція у нас погана — не можна. Це огульне звинувачення. Як показують дослідження, проведені очолюваним ним центром, є у нас і відповідальні виробники, які ковбаси роблять з м’яса, а згущене молоко із молока. Головне — вміти їх знайти...