Особливості адміністративно-територіального устрою Севастополя, на думку і фахівців-теоретиків, і керівників-практиків мають як достоїнства, так і недоліки. Про другий бік питання наша бесіда із практиками — міським головою Інкермана Валерієм КОНОПЛЬОВИМ і секретарем міськради Андрієм ВИНОГРАДОВИМ .
— Проблеми нашої громади кардинально не відрізняються від того, що характерно для Севастополя, і турбот, властивих, мабуть, більшості регіонів України. Хоча статус Інкермана як міста, що входить до складу двадцять сьомого регіону країни й водночас розташованого на території Балаклавського району Севастополя, дещо додає до традиційного муніципального «букета».
Історично склалося так, що територія Інкермана насичена промисловими підприємствами щільніше, ніж територія Севастополя. Крім того, практично весь авто- і залізничний транспорт до Севастополя і з нього прямує через Інкерман. Тому з екологією у нас справи гостріші, ніж навіть на сусідніх територіях.
Нестандартний адміністративно-територіальний устрій Севастополя позначається, зокрема, і на бюджетному процесі. Севастопольська міськрада приймає бюджет, який за своєю суттю не є зведеним обласним бюджетом. І вже в цьому закладено механізм подвійного трактування норм Бюджетного кодексу під час розподілу доходів по громадах. На сьогодні 100 відсотків податку на землю й весь прибутковий податок іде в бюджет Севастополя — в Інкермана не залишається нічого! І вже Балаклавська районна рада визначає, яку суму виділити нам у вигляді дотації вирівнювання. Тож Інкерман як самостійна адміністративна одиниця з 2002 року фактично випав із процесу формування власного бюджету. Отже — втратив можливість реалізувати плани розвитку громади. На нинішній рік ми отримали п’ять мільйонів чотириста тисяч гривень, на наступний обіцяють дати шість мільйонів двісті тисяч.
Зайве казати, що грошей не вистачає на найнагальніше: із грудня ми не зможемо фінансувати роботу трьох дитячих садків. Це не скарга, а констатація факту. Не кажемо вже про те, що розвиватися громаді немає з чого! Хоча лише цього року як плату за інкерманську землю Севастополь отримає у свій міський бюджет близько восьми мільйонів гривень. За законодавством, цей податок весь має залишатися в нас, але... Всіх податків, які по праву повинні залишатися в Інкермані, в 2011 році буде зібрано понад 10,5 мільйона гривень. А отримаємо 5,4 мільйона. І за місяць до кінця року під загрозою закриття опиняться дитсадки через недостатнє фінансування... Які, до того ж, є власністю Севастопольської міської ради...
— Якщо Інкерманській міській раді буде дозволено формувати бюджет відповідно до Бюджетного кодексу, за рахунок власних доходів і зборів, то він становитиме майже 13 мільйонів гривень.
На нашій території розташовано чотири об’єкти Чорноморського флоту Російської Федерації. У тому числі один, мабуть, із найпроблемніших стосовно екології — нафтобаза. Севастополю з державного бюджету компенсують втрати доходів бюджету міста від перебування частин і підрозділів Чорноморського флоту. Нашій громаді вже другий рік як перестали надходити кошти із цього джерела. Севастополь нам каже, що ці кошти повинні надходити їм. Але ж ми є складовою цього регіону, і було б логічно, якби частина коштів спрямовувалася в наш бюджет.
— «Бюджетна недостатність» — головна наша проблема. Але, на жаль, далеко не єдина. Візьмемо, наприклад, територію нашої юрисдикції. Офіційно межі не визначено досі, хоча розмежуванням і ми, і міська влада опікуємося вже понад десять років. Основна робота вже давно зроблена, але затвердити документи і пройти завершальну експертизу в Києві не можемо — грошей на таку операцію ніяк не вистачає.
Різке зменшення надходжень у загальний фонд бюджету Інкермана в 2011 році пов’язано з набранням чинності Бюджетним кодексом. Відповідно до нього нам перестали зараховуватися єдиний податок, крім того, було скасовано деякі місцеві збори (наприклад, надходження за використання символіки в 2010 році дали понад 200 тисяч гривень).
Транспортне сполучення. РАГС, СЕС, відділення Пенсійного фонду тощо — всі ці організації розміщено в Балаклаві. А прямих автобусних маршрутів від Інкермана до Балаклави — тільки три на весь день та ще й у незручний час. Найдорожчі міські маршрути (квитки по три і навіть десять гривень) — в Інкермані.
Колись катер ходив з Ікермана в Севастополь із раннього ранку до пізнього вечора щогодини й ніхто не почувався в ізоляції. Сьогодні за графіком лише три рейси, на які до того ж не всі можуть потрапити — із трьох причалів функціонує тільки один.
За свій нинішній бюджет ми не в змозі організувати в себе ні позашкільної роботи для дітей, ні занять у спортивних секціях, ні культурних заходів. У Севастополі працюють дитячо-юнацькі клуби, спортивні секції та заклади культури, але жителям Інкермана вони практично недоступні: на проїзд дитина витрачає щонайменше три години часу і близько двадцяти гривень.
Міського транспорту на території Інкермана немає, отже, городяни не можуть використовувати своє право на пільговий проїзд у громадському транспорті. У нас навіть учасники війни змушені платити повну вартість. Крім того, транспортне сполучення з Інкерманом о двадцять другій годині припиняється повністю. А це означає, що після десяти вечора, крім як на таксі, ні потрапити до міста, ні вибратися з нього.
Вирішити хоч частково транспортну проблему за рахунок бюджету громади не можемо і не маємо права. Конкурси з визначення перевізників і затвердження міських маршрутів проходять без участі керівництва Інкерманської міської ради.
Під час робочої поїздки до Одеської області, що відбулася 17 листопада 2011 року, Президент Віктор Янукович пообіцяв, що наступного року стартує реформа місцевого самоврядування, й визначив її мету: «Децентралізувати владу, збільшити повноваження регіонів». Конкретно, деталізував Президент, це означає, що буде реалізовано пілотний проект із планування бюджету знизу: «Будь-які кризи легше витримувати, якщо є сильне місцеве самоврядування».
— Останнім часом — із приходом у керівництво Севастополя нових людей — на проблеми жителів Інкермана та розвиток громади стали звертати більше уваги. Ми із задоволенням можемо зазначити, що, наприклад, гостроту транспортної проблеми вже найближчим часом може бути знято. Ми заручилися підтримкою голови Севастопольської міської держадміністрації Володимира Яцуби в питанні відновлення одного із двох аварійних причалів. Із керівництвом Балаклавської районної держадміністрації домовилися розробити механізм пільгового проїзду для наших жителів і про внесення Інкермана у програму «Шкільний автобус». Зрушили з мертвої точки переговори з передачі будинку культури, розташованого в центрі нашого міста, в комунальну власність громади. Сподіваємося, що й бюджетна політика щодо громади Інкермана незабаром зміниться.
Розмову записав Микола МАГДИЧ.
Севастополь—Інкерман.
Із відповіді на інформаційний запит кореспондента «Голосу України»
«На ваш запит повідомляємо, що відповідно до рішення Севастопольської міської Ради від 29 грудня 2010 року №145 «Про міський бюджет міста Севастополя на 2011 рік» станом на 01.09.2011 р. Севастопольській міській раді виділено 4 млн. 646,7 тис. грн., із них: 2 млн. 730 тис. грн. — оплата праці штатних співробітників міської ради; 1 млн. 732,3 тис. грн. — витрати на утримання будинку, копіювально-множної техніки, транспортні витрати, придбання канцелярського приладдя тощо; 184,4 тис. грн. — оплата комунальних послуг та енергоносіїв».