Основна проблема, яка не вирішується десятиліттями — багатомільярдні втрати бюджету під час здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг. Скажімо, торік лише 29 відсотків коштів планувалося використати за конкурентними процедурами, решту — за процедурою закупівлі в одного учасника та/або з обмеженою участю. У результаті вартість договорів, укладених поза конкурентною процедурою, досягла майже 63 відсотків від загальної вартості закуплених державою товарів, робіт і послуг.

Недосконалість Закону України «Про здійснення державних закупівель» призвела до викривлення всієї системи держзакупівель, перекосу в бік винятків з правил, зазначає прес-служба Рахункової палати.

Розширено перелік винятків щодо предметів та суб’єктів державних закупівель, які виведені зі сфери дії закону. Окремі з них стали правилом і фактично сприяють тінізації економіки в державному секторі.

Порушення порядку держзакупівель мають системний характер, повторюються з року в рік, що свідчить про відсутність належного контролю з боку уряду та Мінекономрозвитку як уповноваженого органу в сфері державних закупівель. Це, в свою чергу, породжує безвідповідальність та ігнорування державних інтересів замовниками — головними розпорядниками бюджетних коштів.

Вихід із критичного стану бачиться в забезпеченні конкуренції та прозорості державних закупівель, чого без внесення змін до чинного законодавства досягти неможливо.

Чиновники зволікають із реформуванням ЖКГ

На тлі низької якості комунальних послуг та необґрунтованого зростання тарифів, спрямовані на реформування галузі бюджетні кошти у 2009—2010 роках та першому півріччі 2011-го витрачалися неефективно та з порушеннями чинного законодавства, констатують члени Колегії Рахункової палати.

Реформа галузі триває понад 15 років, однак результативних кроків так і не зроблено. Мінжитлокомунгосп, головний розпорядник коштів, не підвищив ефективності та надійності функціонування господарства. Як наслідок, погіршується якість життя громадян, посилюється соціальне напруження в суспільстві.

Створена Міжвідомча комісія з проведення реформування ЖКГ, за відсутності належного контролю з боку уряду, в 2010—2011 роках фактично не діяла.

Негативні тенденції санаторного оздоровлення інвалідів

Колегія Рахункової палати розглянула результати аудита ефективності використання коштів державного бюджету на санаторно-курортне оздоровлення інвалідів та дійшла висновку, що законодавчо встановлені державні гарантії зі своєчасного і доступного забезпечення цієї категорії громадян санаторно-курортними путівками не виконуються. Рівень забезпечення ними тенденційно знижується. Приміром, цього року він дорівнюватиме лише семи відсоткам. Не дивно, що більшість інвалідів очікують на путівку понад 10 років, зазначає Колегія Рахункової палати.

Щорічно зменшується фінансування програми «Санаторно-курортне оздоровлення інвалідів», зростають ціни на путівки та неналежне виконується згадана програма Мінсоцполітики, Фондом соціального захисту інвалідів та підпорядкованими їм органами.

Порядок надання санаторно-курортних путівок не враховує фізичних можливостей інвалідів, які не в змозі долати значні відстані до оздоровчих закладів. А тим часом потенціал санаторіїв, що розташовані у регіоні проживання інваліда, не використовується.

Вл. інф.