У комітетах Верховної Ради
Комітет з питань європейської інтеграції визнав проект закону «Про особливості утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» таким, що не суперечить праву Європейського Союзу. Тож пропонуватиме Комітету з питань транспорту та зв’язку рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу. Прогресуюче старіння та значний ступінь зносу основних фондів; відсутність державної підтримки інноваційного розвитку залізничної галузі; низький рівень конкуренції на ринку перевезень. Це лише невеликий перелік проблем, на розв’язання яких спрямовано поданий Кабінетом Міністрів законопроект (реєстр. №9337).
Реформування залізничної галузі документом, зокрема, пропонується здійснити через розмежування функцій державного та господарського управління транспортом. А також завдяки створенню державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. Дане товариство, переконані в уряді, не лише підвищить ефективність функціонування галузі, а й призведе до зростання конкурентоспроможності українських залізниць на ринку транспортних послуг.
Розглянувши законопроект на своєму засіданні, Комітет з питань європейської інтеграції зазначив, що за предметом правового регулювання документ належить до сфери законодавства про компанії та транспорт, правовідносини яких, зокрема, регулюються Договором про заснування Європейського Співтовариства. Представники комітету дійшли висновку, що запропоноване законопроектом створення державного акціонерного товариства залізничного транспорту не суперечить праву Європейського Союзу. Водночас Головне науково-експертне управління має до проекту закону низку зауважень. Експерти вважають, що реформування системи залізничного транспорту доцільніше проводити не шляхом прийняття даного проекту, а через внесення відповідних змін до Закону «Про залізничний транспорт», де питання реформування залізничного транспорту має бути вирішено комплексно. Крім того, деякі положення документа суперечать чинному законодавству.
Так, проектом до статутного капіталу державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування пропонується віднести, зокрема, право господарського відання магістральними залізничними лініями загального користування та розміщеними на них технологічними спорудами, передавальними пристроями, що безпосередньо використовується для забезпечення процесу перевезень. Водночас зазначається, що дане майно є державною власністю та закріплюється за товариством на праві господарського відання. Такий підхід до визначення підстав використання товариством вказаного майна, вважають в Головному науково-експертному управлінні, не відповідає засадам господарського законодавства. З огляду на чималу кількість зауважень і пропозицій, експерти пропонують повернути документ на доопрацювання.
Вл. інф.