Через свою специфіку робота судів висвітлюється мало. Їх повсякденну «кухню» не видно, тому про стан судової системи громадяни, на жаль, можуть судити тільки із зовнішнього вигляду будівель, приміщень і умов, у яких працюють судді. А тут, слід зазначити, картина не дуже оптимістична. Водночас у країні вже понад рік триває реформа судової системи, в рамках якої відбулися істотні зміни. Так вважає керівник Державної судової адміністрації України Руслан Кирилюк і називає перші результати дії законопроектів, ухвалених Верховною Радою. Зокрема, йдеться про автоматизовану систему розподілу справ між суддями на підставі випадкового вибору, а також призначення суддів на основі анонімного тестування, що дає змогу уникнути корупції. За словами Руслана Кирилюка, система документообігу сьогодні працює в кожному суді. І коли позовна заява потрапляє до судової інстанції, то комп’ютер сам вибирає, хто із суддів безпосередньо розглядатиме ту чи іншу справу. По-іншому призначаються і судді, які на даній посаді працюватимуть уперше.
— Новими законодавчими документами передбачено, що будь-хто бажаючий стати суддею, якщо він має відповідні освіту й стаж роботи, може звернутися до вищої кваліфікаційної комісії суддів і заявити про свій намір, — пояснює Руслан Кирилюк. — Комісія публікує відкритий список вакансій по всій Україні, процедура відбору проходить відкрито. Кожен кандидат на посаду проходить анонімне тестування, яке комп’ютер аналізує і робить свій висновок. За такої автоматизованої системи немає суб’єктивного впливу й тиску. Ця процедура застосовується в Україні вперше. Думаю, на початку наступного року більш як 600 суддів будуть призначені саме за допомогою анонімного тестування. Маю наголосити, що нашу систему призначення суддів відзначили американські колеги. Вони змушені були визнати, що вона демократичніша, ніж у них, оскільки мінімізує вплив на формування суддівського корпусу з боку законодавчої і виконавчої влади.
Голова Державної судової адміністрації України звертає увагу ще на один важливий документ, прийнятий Верховною Радою, — Закон України «Про судовий збір», що визначає порядок стягування судового збору по всій території України. Він написаний у такий спосіб, що, насамперед, зберігає пільги, які існували в декреті про державне мито для соціально незахищеної категорії громадян. А що стосується ставок, то вони сьогодні диференційовані. Збільшення платежів торкнулося юридичних осіб щодо господарських зборів, але воно незначне. Якщо раніше це був 1 відсоток від суми позову, то сьогодні — 2 відсотки. Головне, що всі кошти судового збору тепер використовуватимуться на зміцнення матеріальної і технічної бази судів, а також оплати праці й комунальних послуг.
— Завдяки цим коштам, — каже Руслан Кирилюк, — я думаю, ми зможемо наступного року поліпшити стан судів. У наших людей справді сьогодні немає елементарних умов для роботи і якісного обслуговування населення.
Практично всі суди розташовані в пристосованих приміщеннях, а за загальною площею лише чотири з них відповідають установленому нормативу. Про це, до речі, йшла мова й на зустрічі Руслана Кирилюка з керівниками Луганщини. Голова облдержадміністрації Володимир Пристюк визнає, що основною проблемою судових інстанцій регіону є стан їхніх приміщень і дефіцит необхідних площ. 
 
Луганськ.