Винахід зоотехніка з Київщини Павла Сороки мене вразив. Хлопчина з дитинства лікує всіх безпритульних тварин. Коли його кішка потрапила у дорожню пригоду і залишилась без задніх лапок, Павло змайстрував їй інвалідний візок. І диво сталося — вона потихеньку пішла передніми лапками, спираючись на конструкцію. Люди жалкують, що живе талановитий фантазер у забутому Богом селі, а не в столиці. Адже у багатьох мешканців глибинок немає навіть комп’ютера.

Керівникові українського парламенту Володимиру Литвину ця картина знайома до болю. На селі минало його дитинство, і майбутні Кулібіни зростали поряд. Тому політик завжди сприяв створенню системи підтримки талановитої молоді: пропонував збільшити кількість грантів та субсидій обдарованим студентам та запровадити державні кредити.

Голова Верховної Ради бажаний гість у будь-якому освітянському домі. Мала академія наук України не виняток. Тут він очолює її піклувальну раду. Куратор закладу — перший віце-прем’єр Андрій Клюєв.

Добре, коли політики опікуються дітьми. За такої підтримки винаходи юних вундеркіндів знаходять своє практичне застосування.

Приміром, комп’ютерну програму Ярослава Казмірчука із Житомирщини використовують у Пулковській обсерваторії в Росії. Завдяки їй астронавти визначають з надзвичайною точністю, коли космічне «сміття» та інші небезпечні об’єкти ховаються у тінь Землі. Так можна запобігти можливому зіткненню планети з чужорідним небесним тілом...

Вартість телескопів не задовольняла Романа Звягільського з Криму. З підручних матеріалів він сконструював саморобний телескоп, чим довів любителям астрономії, що власними руками можна створити навіть такий унікальний прилад...

Відкриття київського школяра Себастьяна Стояновича потішило українських аграріїв. Досліджуючи вплив різних видів музики на ріст рослин, винахідник довів, що рослинам подобається класика. Від неї вони краще почуваються і добре ростуть, тож не потрібно хімії...

Згадані вундеркінди — учні МАН України, на жаль, єдиного в державі офіційного закладу з підтримки дитячого винахідництва.

Нещодавно вона подарувала юним талантам справді неоціненний шанс. Відтепер обдарованим дітям з найвіддаленіших куточків не потрібно шукати спонсорів для реалізації своїх науково-технічних ідей. Патентувати кращі винаходи вундеркіндам допомагатиме Центр впровадження інтелектуальної власності, який працює при МАН. 

Про перші кроки свого підрозділу розповідає керівник Центру Анатолій Марущак.

— Протягом двох літніх місяців тривало оформлення документів. Я особисто спілкувався з кожною дитиною та її науковим керівником, роз’яснював та допомагав у підготовці необхідного пакета документів. Адже одне із завдань Центру — навчити дітей самостійно оформлювати необхідні для патентування папери. Слід зазначити, що процес реєстрації триває протягом двох місяців. З вересня розпочалась робота Центру зі складання документів на оформлення патентів на корисну модель в Укрпатенті.

Щороку під патронатом Президента України Мала академія проводить Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів—членів МАН. У трьох етапах конкурсу змагаються майже 100 тисяч школярів-старшокласників. Та до фіналу за результатами виходять тисяча найкращих.

Серед учнів МАН є чимало обдарованих дітей, досягнення яких відзначено престижними міжнародними нагородами. Президент академії Станіслав Довгий (на знімку з юними винахідниками та їхніми наставниками) радить батькам юних вундеркіндів ставитись до прояву обдарованості своїх дітей з особливою увагою. На думку науковця, в Україні надзвичайно кмітливі люди, і вони завжди мають у будь-якій сфері багато надзвичайних і гарних ідей. Дитяче винахідництво, вважає Станіслав Довгий, перебуває в державі на передових позиціях науково-технічних знань і досягнень.

Президент МАН залюбки розповідає про перспективні розробки обдарованих дітей, які йому сподобались.

— Сьогодні вже десятки патентів, авторських свідоцтв запатентовано на базі тих винаходів, які зробили наші школярі. Це винаходи в галузі ресурсів збереження альтернативних джерел енергії. Унікальні були ідеї, пов’язані з використанням сонячної енергії. Були приклади-винаходи, присвячені використанню геотермальної енергії. Хотілося б, щоб ми сьогодні змінили ситуацію, відновили ті позашкільні та шкільні засоби навчання. І надали матеріально-технічну базу, щоб діти поза шкільною програмою могли поглиблювати та практично реалізовувати свої знання. Серед наших дітей сила-силенна справжніх геніїв. Це я можу точно сказати.

Кажуть, диваки прикрашають світ. Кожен із нас у свої роки залишається в душі мрійником та винахідником. Тож украй важливо допомогти дитині вчасно розпізнати свій талант.

Київ.