20 жовтня 2011 року відбулося засідання Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації, під час якого було проаналізовано ефективність використання державного майна цілісних майнових комплексів, переданих в оренду. За результатами засідання було ухвалено відповідне рішення.

 

Рішення

Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації «Про ефективність використання державного майна цілісних майнових комплексів, переданих в оренду»

Заслухавши інформацію Фонду державного майна України щодо аналізу ефективності використання державного майна цілісних майнових комплексів (далі — ЦМК), переданих в оренду, комісія встановила наступне.

Заплановані законами «Про Державний бюджет України» надходження від оренди державного майна протягом років постійно зростають і становлять у 2011 році 655 млн. грн. проти, наприклад, 15 млн. грн. у 1999 році. Нинішнього року, станом на 13.10.2011 року, до державного бюджету надійшло 674,545 млн. грн.

На даний час є чинними 170 договорів оренди цілісних майнових комплексів державних підприємств та їх структурних підрозділів.

За даними Державного казначейства, кошти, які були перераховані до державного бюджету за оренду ЦМК, становили: у 2006 р. — 134,0 млн. грн.; у 2007 р. — 163,9 млн. грн.; у 2008 р. — 227,3 млн. грн.; у 2009 р. — 268,9 млн. грн.; у 2010 р. — 247,7 млн. грн.: у 2011 р. (прогноз) — 335 млн. грн.

Проте, як неодноразово зазначала комісія у своїх рішеннях, планові показники надходжень від оренди є здебільшого заниженими, а тому виконання і перевиконання цих показників не є свідченням ефективної роботи Фонду державного майна України.

Продовжують мати місце прикрі випадки, коли неефективне управління об’єктами державної власності та недостатній контроль за їх використанням призводять не тільки до втрат державного бюджету, але й до втрат самого державного майна, переданого в оренду.

Так, буровугільний комплекс ДХК «Олександріявугілля», на якому видобувалося щорічно понад 10 млн. т бурого вугілля, вироблялося біля 4 млн. т брикету, працювало більше 5 тисяч робітників, було передано в оренду на 5 років неплатоспроможним орендарям. У результаті їх «господарювання» замість «ефективності» з перших місяців оренди виникла заборгованість з орендної та заробітної плати, всі активи потрапили в податкову заставу та були реалізовані за безцінь податковою інспекцією. Фактично буровугільний комплекс м. Олександрія доведено до банкрутства.

Частину містоутворюючих підприємств розграбовано і зруйновано, що створило вкрай напружену соціальну ситуацію в місті.

На жаль, за таку руйнівну діяльність до цього часу ніхто не поніс відповідальності.

Безпринципна позиція Фонду державного майна проявилася при вирішенні питання стосовно подальшого використання орендованого майна Іршанського та Вільногірського комбінатів.

Строк дії договору закінчився ще у 2009 році. Фактично більше двох років державне майно використовується безкоштовно. Державі завдано збитків уже на 117 млн. грн. Посадові особи фонду не проявили наполегливості у відстоюванні державних інтересів, а тому досить очевидні спірні питання є предметом судової тяганини, та й до цього часу залишаються невирішеними.

Фонд державного майна проявляє безініціативність при пошуку ефективного орендаря.

Прикладом є більш як дворічний спір між Фондом державного майна і ТОВ «Узин-транс» з приводу оренди практично зруйнованих об’єктів злітно-посадкової смуги авіабази «Узин». Іноземний інвестор готовий вкласти 1,2 млрд. доларів у цей проект, а це тисячі робочих місць, очевидна користь державі, реальна перспектива розвитку цілого регіону. Були й судові рішення на користь потенційного орендаря, але фонд усе ж домігся їх скасування. Об’єкт так і залишився безгосподарним, а місто Узин залишилося без робочих місць.

За висновками Рахункової палати України, направленими на ім’я Голови Верховної Ради України Володимира Литвина за вих. №47т від 16.09.2011 р., збитки за цей час від передбаченої договорами та втраченої оренди становили більше 9 млн. грн., не побудовано центр УДО України на 10 млн. доларів США, не реалізовані значні вклади в соціальну мережу м. Узин.

Державною фінансовою інспекцією України встановлено низку грубих порушень зі сторони Фонду державного майна та його регіональних відділень при передачі в оренду державного майна: порушення при оцінці державного майна та заниження орендної плати (ЦМК шахти «Жданівська», трест «Кривбасшахтопроходка», ДП «Іллічівський судноремонтний завод»); незаконне відчуження, реалізація та розкрадання державного майна (ДП «Чечельницький спиртовий завод», шахта ім. Чапаєва, авіакомпанія «Донбасаеро» та інші).

Фонд державного майна не проявляє достатньої ініціативи по своєчасному виявленню потреб удосконалення законодавства з питань орендних відносин та внесенню пропозицій щодо їх вирішення.

З урахуванням викладеного та з метою підвищення ефективності використання державного майна цілісних майнових комплексів, переданих в оренду, комісія вирішила:

1. Інформацію Фонду державного майна України щодо ефективності використання державного майна цілісних майнових комплексів, переданих в оренду, взяти до відома.

2. Визнати роботу Фонду державного майна України в цьому питанні такою, що в повній мірі не відповідає вимогам чинного законодавства і потребує суттєвого покращення та удосконалення, а також кадрового і організаційного укріплення.

3. Запропонувати Фонду державного майна України у строк до 1 січня 2012 року подати Кабінету Міністрів України та до Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації (далі — Комісія) пропозиції щодо удосконалення чинного законодавства про оренду державного майна, зокрема, стосовно:

— удосконалення відбору потенційних орендарів, моніторингу результатів їх попередньої фінансово-господарської діяльності;

— більш дієвої системи контролю діяльності орендарів, попередження випадків безгосподарного використання державного майна, його псування або знищення;

— можливості дострокового розірвання договорів оренди без звернення до суду у випадках ненадходження від орендаря оплати протягом більш як 3 місяці або інших грубих порушень умов договорів оренди;

— удосконалення і спрощення для держави порядку повернення майна з оренди після закінчення строків дії договорів або дострокового їх розірвання, а також більш дієвого механізму компенсування державі втрат майна в результаті безгосподарності орендаря;

— за результатами аналізу ефективності використання державного майна, переданого в оренду, прозвітувати в січні 2012 року на засіданні комісії;

— активізувати співпрацю зі Спілкою орендарів та підприємців України з метою вироблення сучасних підходів до орендних відносин.

4. Голові Фонду державного майна України надати до комісії в термін до 10 листопада 2011 року обґрунтування позиції ФДМУ щодо неукладання договору оренди об’єктів злітно-посадкової смуги авіабази «Узин» із ТОВ «Узин-транс».

5. Звернутися до Комітету з економічних реформ при Президентові України з пропозицією проаналізувати наслідки передачі в оренду цілісних майнових комплексів державних підприємств у частині збереження та ефективного використання державного майна з метою визначення доцільності застосування такого способу управління ЦМК державних підприємств у довгостроковій перспективі.

6. Запропонувати Кабінету Міністрів України:

— заслухати звіт Міністерства енергетики та вугільної промисловості України по ефективному використанню майна ДХК «Олександріявугілля», повернутого з оренди;

— розробити галузеву програму розвитку підприємств буровугільного комплексу як однієї із альтернатив газу й нафти в енергетиці України на базі майна ДХК «Олександріявугілля», передбачивши її фінансування окремим рядком у Державному бюджеті України на 2012 рік, та забезпечити погашення заборгованості перед працівниками ДХК «Олександріявугілля» із заробітної плати та інших соціальних платежів;

— ужити заходів, передбачених чинним законодавством України, для врегулювання спірних питань щодо майна Вільногірського ГМК та Іршанського ГЗК, у тому числі зі стягнення заборгованості із ЗАТ «Кримський Титан» перед державним бюджетом України за використання державного майна комбінатів, та прийняти відповідне рішення щодо способу подальшого використання державного майна цілісних майнових комплексів.

7. Доручити голові комісії звернутися до Генерального прокурора України з інформацією про стан ефективності використання державного майна цілісних майнових комплексів, переданих в оренду, та запропонувати провести перевірку дотримання вимог Закону України «Про оренду державного та комунального майна», за наслідками якої має бути вжито дієвий комплекс заходів прокурорського реагування.

8. Рішення надіслати до Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Фонду державного майна України, Генеральної прокуратури України.

Євген МАРМАЗОВ, голова  Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради  з питань приватизації;

Руслан ЗОЗУЛЯ, секретар комісії.