75-й театральний сезон Полтавський академічний обласний муздрамтеатр імені Гоголя нарешті розпочав у капітально відремонтованому приміщенні. Реконструкція тривала три роки, театр тепер — як лялечка. Відкрилися прем’єрною виставою «Назар Стодоля». Її режисер-постановник Юрій Кочевенко чудово зумів передати на оновленій сцені дух епохи. І величезна заслуга в цьому художника Івана Новобранця, котрий... зіграв роль кобзаря. Саме його виступом починаються перша і друга дії вистави. Найцікавіше, що Новобранець грає тут самого себе. Адже він знаний на Полтавщині кобзар і лірник!

А ще він — майстер золоті руки, музінструменти виготовляє за старовинними технологіями, сам, і вони один в один відповідають тим, з якими ходили колись Україною «професійні» кобзарі.

— Ось така бандура (а загалом я зробив їх уже шість) — нині єдина на Полтавщині, — показує унікальний інструмент митець. — Це так звана старосвітська народна. Саме з такими ходили ще триста літ тому кобзарі. І настроєна вона так... До речі, найстарішим є зіньківський стрій. Тоді інструмент настроювали по голосу, а не по нотах. І грали та співали «з пам’яті». Здебільшого твір був такою собі імпровізацією, тож кобзар сам собі був і акомпаніатором, і композитором... Цікаво, що жінки тоді не грали на бандурі, вона вважалася чоловічим інструментом. Якщо якась чорнобрива й брала його до рук, кобзарі казали: «Поклади, а то зіпсується...». Але бандура слугувала і жінкам, адже кобзарі оспівували жіночу красу. Бандура — це голос народу, який іде до нас з глибини віків, живе в душі кожного українця. Хоч не всі це інколи навіть розуміють. І от під час виступу бачиш: торкнулися пальці струн, зазвучала бандура — і вже зовсім іншими стають обличчя людей у залі, в глибині їхньої душі починає бриніти музика...

Розповідати про бандуру Іван Новобранець може годинами. А на самоті майструє нові інструменти або бере до рук пензля. І на його картинах народжуються чудові краєвиди давнього українського села, а «у селах у веселих — і люди веселі».

Полтава.

Cпіває Іван Новобранець.

Фото автора.