Кількість платних парковок в Одесі не відомо нікому. Називають різні цифри, наводять різні аргументи на користь тієї або іншої кількості паркомісць. Відомо тільки одне, що в бюджеті нинішнього року заплановано надходження 20 мільйонів гривень. Підсумки дев’яти місяців більш ніж переконливо свідчать, що цю статтю доходу міського бюджету виконано не буде. Чому?

А належних документів у «Парксервісу» просто немає

По-перше, як і попереджали деякі депутати на сесії міської ради, ця стаття доходу від стягнення плати за паркування автомобілів нереальна, іншими словами — мильна булька, не більше. По-друге, автомобілісти Одеси в 2011 році категорично відмовляються платити людям в оранжевих і зелених жилетах за паркування.

Не допомогло наповнити бюджет міста рішення про різке збільшення ціни за паркування з однієї гривні до семи. Не дали результатів погрози комунального підприємства «Парксервіс» на адресу автомобілістів. Весь нинішній рік в Одесі перетворився на низку паркувальних скандалів.

Міська рада вирішила провести громадські слухання з поліпшення якості роботи парковок. Вони відбулися.

Двічі автомобільна громадськість міста намагалася роз’яснити владі свою точку зору і двічі влада просто не захотіла почути людей.

Тоді автомобілісти міста звернулися до юристів із проханням про роз’яснення ситуації з паркуванням: кому і скільки платити, як мають бути обладнані стоянкові комплекси, скільки грошей від кожної парковки надходить у бюджет тощо.

З’ясувалося, що парковок в Одесі просто не існує. І це не алегорія і не гучні слова. Відповідно до чинного українського законодавства парковки повинні позначатися розміткою у вигляді синьої лінії, що відокремлює парковку від проїжджої частини дороги і тротуару. На майданчиках, які влада оголосила платними парковками, була відсутня в доступному для ознайомлення місці інформація про оператора (найменування, адреса, контактні телефони), вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування, спосіб оплати (готівковий чи безготівковий). З’ясувалося, що в Одесі немає жодного майданчика для паркування, розташованого на вулицях із двома смугами руху завширшки менш як 7,5 метра.

І цілковитою несподіванкою для автомобілістів міста стала новина, що комунальне підприємство «Парксервіс», яке займається відповідно до свого уставу діяльністю, пов’язаною з послугами з паркування автомобільного транспорту, не має документів, необхідних для здійснення цього виду діяльності. Як пояснили юристи, йдеться про те, що відповідно до Земельного кодексу (ч. 3. ст. 125) «розпочинати використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що засвідчує право на нього, і державної реєстрації забороняється».

У комунальному підприємстві «Парксервіс» пояснюють цю ситуацію так: мовляв, є затверджений міською радою перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації і проведення діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території міста. Справді, такий перелік є. А правовстановлюючих документів (державний акт, договір оренди), що легалізують право працювати на спеціальних земельних ділянках, немає.

Автомобілісти Одеси цю ситуацію образно роз’ясняють так: уявіть, що господар машини виписав би на іншу особу доручення на право керуванням автомобілем, але водночас не передав би цій особі техпаспорт на машину.

Закон схожий на павутинку — великі мухи прориваються, а дрібні застрягають

Детального економічного обґрунтування вартості паркування одеські автомобілісти не знають. Як, утім, невідоме воно й у комунальному підприємству «Парксервіс». Його директор Валентин Гапунич стверджує, що сьогодні в місті працюють 78 денних парковок (3096 машино-місць) і 354 нічні стоянки. У 2010 році денні парковки принесли в міський бюджет понад 2 мільйони гривень, а нічні — 238 тисяч гривень. Загалом до бюджету від паркування надійшло 13,7 мільйона гривень. Основний дохід було отримано з так званих службових парковок, збір з яких становив понад 6 мільйонів гривень. А в 2011 році, як зазначалося вище, очікується надходження в бюджет 20 мільйонів гривень від паркуваня.

— Цей план нереальний, — переконаний депутат Одеської міської ради Сергій Кушнір. — Виконати його просто неможливо, а тим паче з урахуванням вимог нового Податкового кодексу, завдяки якому платити паркувальний збір повинні автостоянки і парковки, що перебувають у комунальній власності. В Одесі всі парковки — приватна власність, і за найнапруженішого ритму роботи можна залучити в державний бюджет близько 8 мільйонів гривень.

Катастрофічна ситуація з паркуванням в Одесі змусила міського голову Олексія Костусєва здійснити інспекційну поїздку вулицями міста з метою ознайомлення із ситуацією. Побачена ним картина свавілля на парковках призвела до того, що він, образно кажучи, грюкнув кулаком по столу й зажадав у місячний термін виправити становище й привести організацію паркування у відповідність до вимог нормативних документів. Після тієї поїздки минуло два місяці. Паркувальники, як і раніше, намагаються здирати з автомобілістів гроші, а ті, як і раніше, не бажають їх платити. Більше того, директор КП «Парксервіс» Валентин Гапунич розповів журналістам, що не планує виконувати постанову Кабінету Міністрів про обов’язкове оснащення всіх паркувальних комплексів паркоматами. Чиновник каже, що закон не передбачив санкцій до тих, хто не хоче платити за паркування.

Торік ціна за паркування становила 1 гривню, що надходила до бюджету. Нинішнього року відповідно до рішення сесії міськради вона зросла до 5—7 гривень, а в бюджет міста як і раніше надходить 1 гривня за одне паркування. А куди зникають, у чиїх кишенях осідають 4—6 гривень? Чому вони не доходять до бюджету? Директор КП Валентин Гапунич уважає, що це нормальний прибуток паркувальників, який витрачатимуть на придбання паркоматів, шлагбаумів, автоблокаторів.

Активісти організації «Громадський контроль доріг» перевірили облаштування місць для паркувань машин. Ними виявлено порушення у виконанні вимог чинного законодавства, зафіксували вони й факти відвертого окозамилювання паркувальників з метою отримання незаконного прибутку. Зокрема, реальна кількість паркомісць уздовж вулиць не відповідає кількості, задокументованій у рішенні сесії міської ради. Так, приміром, на відрізку вулиці Катерининської від вулиць Грецької до Ланжеронівської має бути розташовано відповідно до офіційного документа 20 паркомісць, насправді їх виявилася — 50(!). Цікава ситуація у провулку Красному. В ньому ширина вулиці становить 5 метрів і за чинними нормами паркування там узагалі заборонено.

Офіційна кількість паркомісць в Одесі — 72 тисячі. Насправді їх більше, за найскромнішими оцінками, на 30 відсотків.

Це абсолютно невраховані цифри, які не фігурують у фінансових розрахунках із наповнення бюджету. Тоді в чию кишеню потрапляють прибутки? На цю тему одеські чиновники, ох, як не люблять говорити.

Звісно, можна із твердою впевненістю сказати, що 20 мільйонів гривень, передбачених у бюджеті від плати за паркування, зібрано не буде. Має право на життя  припущення, що тіньовий бізнес із чималими доходами від паркувань в Одесі все-таки існує. Доки? Доти, поки доступ до бездонної бюджетної бочки з доходами від паркувань  не буде перекрито ділкам, що обдирають автомобілістів як липку.

Компетентна думка

Олексій ГОНЧАРЕНКО, заступник голови Одеської обласної ради:

— Громадська організація «Якість життя», головою якої я є, звернулася з позовною заявою до Приморського районного суду міста Одеси про визнання недійсним рішення міської ради про підвищення тарифів в Одесі і його скасування. Ми наполягаємо, що нові тарифи на паркування є економічно необгрунтованими. Рішення із цього приводу приймалося за закритими дверима, а результати двох громадських слухань про підвищення тарифів на паркування навіть не розглядалися на засіданні виконкому Одеської міської ради. Підвищення тарифів є регуляторним актом, і проект рішення має бути опублікований у ЗМІ, чого зроблено не було. Більше того, особисто мене, депутата обласної ради, не допустили на засідання виконкому міськради, де розглядалося питання про нові тарифи на паркування.

Бюджет Одеси в частині наповнення за рахунок надходжень від плати за паркування, ймовірно, виконано не буде. Тому що наявне очевидне небажання міської влади зробити процес облаштування парковок, плати за них прозорим і зрозумілим для більшості жителів міста.

Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО.