Вирішивши не утворювати районні в місті ради після закінчення терміну їх повноважень, Кіровоградська міськрада не стала першопрохідцем у справі ліквідації цих формувань самоврядування. Такі рішення раніше було прийнято у Львові, Києві, Харкові, Одесі, Вінниці, в сусідніх Черкасах (після жирної крапки Київського апеляційного суду, котрий визнав законною таку ліквідацію).
Напевно, тому інформацію про те, що чергових виборів до районних у місті Кіровограді рад не буде, переважна більшість городян сприйняли як належне. Мовляв, ухвалила міська рада 27 жовтня нинішнього року рішення про неутворення в майбутньому Кіровської та Ленінської районних в місті Кіровограді рад — то так тому й бути.
Лідер фракції Партії регіонів у міськраді Юрій Тітов таку реорганізацію органів місцевого самоврядування в обласному центрі пояснив намаганням удосконалити організацію управління районами міста. На його переконання, це підвищить ефективність реалізації покладених на них функцій та завдань, забезпечить раціональне використання фінансових ресурсів міста.
У свою чергу міський голова Олександр Саінсус поспішив заспокоїти громаду, що після реорганізації всі соціальні служби працюватимуть у звичному для мешканців міста режимі на своїх місцях. А секретар міської ради Ігор Волков запевнив кіровоградців, що, за попередніми підрахунками, таке рішення дасть змогу економити близько 2,5 мільйона гривень щороку. І це ще, мовляв, без урахування необхідності утримання приміщень районних рад та оплати енергоносіїв.
А голови проти
Здавалося б, рішення прийнято, питання вичерпано. Та чомусь декому непереконливими видаються всі аргументи щодо недоцільності існування рад та ймовірної економії коштів. Зокрема, голова Ленінської райради в місті Кіровограді Валерій Заботкін не стомлюється повторювати, що необрання нових районних рад у місті жодним чином не зменшить витрати на органи виконавчої влади, а лише значно зменшить представництво громадян у місцевому самоврядуванні. Яка може бути економія, каже він, коли все одно доведеться виконувати наявний обсяг робіт? До того ж пересічним громадянам складніше буде вирішувати певні життєві питання.
Відсутність дієвого депутатського корпусу району потягне за собою негативні наслідки, переконаний і голова Кіровської райради Олександр Рацул. Скажімо, депутати райрад завжди допомагали депутатам міста розв’язувати проблеми їхніх виборців, часом несуттєві в контексті всього міста, але дуже вагомі для кожної окремо взятої людини. Він переконаний, що ті, хто голосував за ліквідацію райрад, «купилися» на інформацію про економію, але в цьому разі теза про економію дещо перебільшена, оскільки, як відомо, депутати районних, міських, селищних та сільських рад працюють на громадських засадах, відтак, скоротивши їх чисельність, скорочувати більше нічого.
Голова обласної державної адміністрації Сергій Ларін стовідсотково підтримує ліквідацію цього «атавізму радянської доби» — районних рад.
Сергій ЛАРІН:
— Я вважаю, що потрібно ліквідувати не райони, а районні ради. Буде значна економія коштів, які можна пустити на розвиток інфраструктури тих-таки районів, щоб люди побачили одразу користь від такого кроку, скажімо, на ремонт ліфтів чи асфальтове покриття на околицях. А депутати райрад мають узяти на себе сміливість і піти на саморозпуск.
А от радник голови облдержадміністрації з економічних питань, донедавна голова обласної ради Микола Сухомлин про райради в місті Кіровограді говорить із нотками смутку в голосі.
— Це для мене болюче питання, — каже Микола Олексійович і пояснює першопричину того болю. — Я був першим головою Кіровської райради в 1974 році. На той час це була не зайва управлінська структура: райради повноцінно працювали й мали конкретні повноваження, які ніким і нічим не дублювалися, оскільки були забезпечені необхідною для управління структурою. Ми в масштабах району тоді розв’язували безліч комунальних чи інших поточних проблем. У свою чергу міська рада опікувалася стратегічними питаннями — водогоном, газифікацією, генеральним планом тощо. Кіровоград у той час активно розростався, розвивався. І ні в кого не виникало питання, чи потрібні були райони, на той час вони однозначно були незамінною структурою місцевого самоврядування.
З часом міськрада перебрала на себе повноваження районів, і сьогодні вони — чисто номінальна структура. Їхні виконавчі органи можна замінити райдержадміністраціями. Чи виграє від цього місто, покаже життя, каже М. Сухомлин.
Сім раз відмір...
Частина вчорашніх виборців — представників райрад у місті обурені тим, що з ними не порадилися, фактично нівелювавши їхній вибір, а відтак і їхні інтереси. Дехто вважає, що через це громада втратить останню можливість достукатися до влади, адже потрапити на прийом до міського голови або до його заступників непросто. А депутат районної ради найбільш наближений до людей, він може реально допомогти.
Працюючи над цією темою, довелося переговорити з чималою кількістю людей, готових прокоментувати чи висловити свої думки стосовно того, чи потрібні ради Кіровограду. Жоден не заперечив, що настав час економити там, де це можна зробити. Але якщо щось робиться лише заради фінансової вигоди на шкоду громадським інтересам, то так не годиться, казали мої співрозмовники. Дискомфорту в позитивне сприйняття рішення про ліквідацію райрад додає й той факт, що, як часто це буває в українців, уже відрізали, а сім раз відміряти не встигли.
Кіровоградська область.